Ga naar inhoud

Trauma???


Bux&stampertje

Aanbevolen berichten

Hallo,

Mijn konijn bux bunny is een paar maanden geleden ontsnapt. Sinds dien gedraagt die zich  anders. Nou denken we dat hij een trauma heeft. Hij rent weg als je naar hem toe komt met alleen je hand strivbelt tegen als je hem vasthoud wat die voorheen niet deed. En hij stampt heel vaak met zijn voeten 

 

Groetjes maaike 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een trauma loop je niet zomaar op. Het is normaal dat konijnen na stressvolle ervaringen enige tijd van slag zijn, en dat je hun vertrouwen terug moet winnen. Met geduld, rust, ritme en lekkere (maar gezonde) dingetjes die je uit de hand aan bied, komt dat meestal in een aantal weken weer goed. Het is niet zo dat ze daar weken later nog door stampen, stampen doen ze echt als er op dat moment gevaar is, dus niet uren, dagen of weken later. Ik denk eerder dat er misschien een kat of ander dier in de buurt van het verblijf komt wat nu de angst nog veroorzaakt. Zit het konijn alleen of heeft hij wel een maatje? Konijnen zijn echt soortgenoten, een konijn alleen kan dus zeker ook angstig worden, omdat hij de veiligheid van een soortgenootje om stress en angst mee te delen mist.

 

Vasthouden vind geen enkel konijn echt fijn of leuk. Dat hij daar bij spartelt is heel normaal konijnengedrag. Konijnen die in de natuur opgetild worden, gaan hun dood tegemoet. Ook bij onze huisdierkonijnen zit dat instinct er nog in: optillen = gevaar = spartelen voor je leven!

Je kan een konijn aanwennen het optillen te ondergaan, te accepteren. Maar er is geen enkel konijn dat dat echt fijn vind. De meeste konijnenbaasjes tillen daarom alleen op als het echt niet anders kan, bijv. voor een dierenartsbezoek. De gewone dagelijkse gezondheidscheck doe ik hier op zo een manier dat de konijnen op vier pootjes blijven staan, vinden ze wel zo prettig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .