Ga naar inhoud

Konijnen scheiden bij schijnzwanger schap?


MaMau

Aanbevolen berichten

Hi! 

 

Ons vrouwtje is schijnzwanger en haalde gister avond uit naar het mannetje (gecastreerd). Een hoop kabaal en geruzie. We denken dus dat het mannetje in het nest is geweest en dat is, denken wij, not done in de ogen van het vrouwtje. Normaal zijn ze beste vrienden. 

 

Maar omdat het er heftig aan toe ging  hebben we besloten de konijnen te scheiden tot dat het vrouwtje uit deze schijnzwangerschap is. Dit leek ons een goede beslissing. Maar is het dat wel? Ik ben bang dat ze vervreemd raken van elkaar in deze periode. En dat de een misschien eenzaam word? 

 

Ik zeg er wel bij dat we haar zsm willen laten steriliseren na deze periode. Dus dat betekend dat we ze sowieso opnieuw moeten koppelen, toch? 

 

Graag jullie advies! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, bij een schijnzwangerschap moet je het koppel niet scheiden. Je kan ze gewoon samen laten, ook al is de dame wat knorrig. Zorg er voor dat er twee schuilplekken zijn in het verblijf, dus dat het rammetje ook een fijne rustige plek heeft, waar hij geen last heeft van een hormonale dame ;) Dat ze wat meer jagen, knorren en eens een pluk haar uit trekken bij elkaar is geen probleem. Als het goed is is het alleen een fase ;)

 

Als ze nu al gekoppeld zijn hoeft sterilisatie geen herkoppeling te betekenen. Ze hoeven dan als het mee zit maar korte tijd uit elkaar. Meestal kun je ze na 4-14 dagen na de sterilisatie van de voedster weer gewoon samen zetten. Eerst eventjes kort op neutraal terrein kijken hoe het gaat, maar als het als "vanouds" is dan kun je vrij snel weer naar het normale verblijf. Het verschilt een beetje per koppel en ook per voedster.

 

Sommige dames heb ik maar 2 dagen apart gehad van hun partner, en heb ik de partner er binnen gewoon bij gezet. Sommige konijnen hebben baat bij een maatje erbij als steun tijdens het herstel. Maar soms ook juist niet: De laatste dame die ik heb laten castreren had wat meer tijd nodig voor herstel en heeft een tijdje split-cage met de ram gezeten, tot ze weer fit genoeg was. Bij de eerste poging maakte de ram (Joris) er een beetje misbruik van dat de normaal zo pittige dame (Brenda) opeens niet zo veel pit meer had, en hij ging constant rijden op haar.  Toen heb ik ze nog een weekje split-cage gehouden, door de tralies heen waren ze namelijk wel gewoon lief. Toen ik het later, toen de dame wat meer tijd om te herstellen had gehad, nog een keer probeerde, ging het in 1x goed.

 

Hier staat verder veel info over castratie/sterilisatie: https://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/Voortplanting/post/castratie-en-sterilisatie-bij-konijnen/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .