Ga naar inhoud

Erg zwaar geval E.C.; hoop, revalidatie?


Aanbevolen berichten

Konijn Jofi heeft (hoogstwaarschijnijk) E.C.  De Dierenarts heeft niet eerder een dergelijk zwaar geval (waar hij zeker hoop voor had) gezien, zei hij toen ik na een week met hem het verloop van de behandeling besprak.  Ben met Fenbendrops (2ml p/d, ze weegt 1,45 Kg) en carptofen begonnen de eerste dag dat haar hoofd echt scheef was, en ze doelloos rondliep.  Uit evenwicht gebracht rolde ze direct om en raakte in paniek.  Nu, ruim een week later, kan ze niet lopen (heb twee keer, de 3e dag en gister haar een paar heel moeizame stapjes zien doen), is eigenlijk alleen comfortabel als ze ergens tegenaan leunt.  Als ze probeert van haar plaats te komen rolt ze meteen om.

   Ze eet vanaf de eerste dag wel, maar wil alleen groen en een paar hapjes brood, worteltje, appeltje. Mengvoer en hooi weigert ze. Ook is ze vastberaden iedere keer weer naar haar favoriete plekje in de kamer waar ik haar verzorg te gaan; hoe ze er komt komt ze er, maar ze komt er, rollend en halve moeizame schuifstapjes.

  In het begin raakte ze regelmatig in een staat van halve bewusteloosheid, met nauwelijks een eoogreflex, alleen pupilreflex, en soms een trillend oog (alsof ze een rijdende trein bekijkt).  Dit is in de loop van de afgelopen week steeds minder geworden, en de laatste twee dagen eigenlijk nauwelijks meer waargenomen.

  De dierenarts ziet eigenlijk geen hoop meer voor echte vooruitgang, maar ik geef nog niet op; het is een sterk jong konijn en ik heb teveel verhalen gehoord en gelezen over konijnen die, met beperkingen, toch een fijn leven hebben na EC.  De vraag is natuurlijk hoeveel beperkingen. 

   Wie heeft ervaring met een dergelijk zwaar geval, en de eventuele revalidatie daarna?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb geen ervaring maar momenteel ook zo’n zwaar geval :(. Al drie weken aan het behandelen maar blijf nog even volhouden gezien minimale verbetering. Ze kreeg wel de eerste dagen vitamine b injecties en dexamethason geloof ik bij de dierenarts. Sterkte!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waarom is de vitamine b?  Ik heb dat nu al een paar keer gelezen, maar kan geen antwoord vinden, de dierenarts heeft dat ook niet genoemd of gegeven.   En dexamethason, is dat een vergelijkbaar middel (alternatief) als benfendrops? (kan zogauw de chemische naam niet vinden, maar het begint ook met benfen-), of iets anders, een aanvulling?
Jij ook sterkte Momoxx.  Heb jij het eerder meegemaakt?  Ik niet gelukkig, wel een keer bang geweest bij een ander dat ze het had, maar dat bleek gelukkig niet zo, het was toen twijfelen met de symptomen.  Maar toen ik het in dit geval zag had ik direct geen enkele twijfel, wat een akelige gemene ziekte...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat was een aanvullende injectie. Mijn dierenarts volgde de behandeling van een dierenkliniek in Utrecht die er veel onderzoek naar doet http://www.dierenkliniekwilhelminapark.nl/dierinfo/konijn/cuniculi.html

 

Ik heb geen ervaring met de ziekte, maar vind het echt verschrikkelijk haar zo hopeloos te zien rollen. Ze eet nog wel met veel enthousiasme en dat is eigenlijk waardoor ik ergens nog hoop heb. Ik hoop dat de fenbendrops snel aanslaan bij jou!

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Vitamine B injecties zouden kunnen helpen bij het herstel van de zenuwen, maar het is niet 100% zeker dat het werkt. 

Dexamethason is een corticosteroïd, dat er voor zorgt dat de ontstekingsreactie die de parasiet veroorzaakt wordt geremd. 

Fenbendazol is een ontwormingsmiddel waarmee je het actieve stadium van de parasiet doodmaakt. 

Het is dus belangrijk om altijd een combinatie van fenbendazol en ontstekingsremmers te geven. 

  • Bedankt 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 12-5-2018 at 14:12 zei Daniël Leeuwenberg:

paar hapjes brood, worteltje, appeltje. Mengvoer en hooi weigert ze.

Even hierover: brood, wortel, appel en mengvoer is eigenlijk wel het slechtste voer voor een konijn. Het zit vol met troep waar het konijn niks aan heeft, dik van wordt en gas van kan krijgen. 

Zorg voor biks, zoals Science Selective, en geef groenten als andijve, witlof of wortelloof. 

Zeker nu het beestje niet in orde is en medicatie krijgt, die darmen hebben het zwaar! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Rian, dank voor je zeker goede raad, maar dat was niet mijn vraag.  Ik zette de situatie uiteen om het ziektebeeld te schetsen.  We kunnen ongetwijfeld eindeloos discussieren over wat het beste is te doen op dit moment -al ben ik dankbaar voor ieder advies wat dat betreft, begrijp me niet verkeerd-  maar het gaat mij op dit moment om ervaringen van mensen die dit ook hebben meegemaakt, en het vervolg daarvan.

 

  Om toch te reageren op je, zoals ik al zei, goede raad, het volgende:

Niet iedereen kan zich duur voer als Science Selective veroorloven, dit terzijde.    Jofi is een van de konijnen van de kinderboerderij waar ik de konijnen verzorg, en de konijnen zijn daar (helaas?) vooralsnog gewend aan mengvoer -een kleine hoeveelheid- en onbeperkt hooi.  Verder door mij aangevuld met veel vers geplukt groen en gevarieerde extraatjes naar aanbod. Ze krijgt nu ruimschoots paardebloem, weegbree en gras; ze is gewend dat haar voeding voor een belangrijk deel uit groenvoer bestaat, en haar spijsvertering is daar dus op ingesteld.  Dit is echter niet genoeg, zeker niet op dit moment, biks weigert ze hoe dan ook nu.  Ze is ook gewend aan af en toe een tractatie zoals een worteltje of een stukje appel.  Daar is mijns insziens niks mis mee, als dat een miniem deel van haar voeding is.  Op dit moment is het zaak haar zoveel mogelijk voeding binnen te laten krijgen aangezien ze het hooi en biks laat liggen.  De 'extra's' geef ik pas als ze echt geen groen meer wil.  Ik houd continu haar ontlasting (en buik) in de gaten en daar zijn geen problemen mee, al is het wat zwarter door het grotere aandeel groenvoer.

  Brood geef ik normaal gesproken niet, soms een klein stukje gedroogd als tractatie en heb daar nooit problemen mee gehad.  

  Zoals ik al zei: zaak is haar gevoed te houden in dit moment van crisis, en het enige alternatief zou dwangvoeren zijn met alle stress van dien.  Het is kiezen tussen twee kwaden, en brood is een calorierijk voedsel waarvan ik weet dat het doorgaans onweerstaanbaar is (en echt niet meer dan een kwart boterham).

 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 12-5-2018 at 23:42 zei Momoxx:

Dat was een aanvullende injectie. Mijn dierenarts volgde de behandeling van een dierenkliniek in Utrecht die er veel onderzoek naar doet http://www.dierenkliniekwilhelminapark.nl/dierinfo/konijn/cuniculi.html

 

Ik heb geen ervaring met de ziekte, maar vind het echt verschrikkelijk haar zo hopeloos te zien rollen. Ze eet nog wel met veel enthousiasme en dat is eigenlijk waardoor ik ergens nog hoop heb. Ik hoop dat de fenbendrops snel aanslaan bij jou!

 

Dit is de behandeling die wij ook gedaan hebben en aangezien EC een langdurige en hardnekkige ziekte is zou ik sowieso de kuur van 28 dagen dubbele dosis Fenbendrop vol maken.

 

Als het konijn 1,5 kg weeg is de dosis volgens mij dan 2 x 1,5 per dag.

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Jofi is ondertussen wel iets vooruit gegaan ze reageert weer enthousiast zoals ik van haar gewend ben als ik bij haar kom, zwaait dan heen en weer met haar hoofd en geniet merkbaar van aaien, als ik stop wil ze meer en maakt dat kenbaar met weer zwaaien met haar hoofd in mijn richting, vanmiddag rolde ze plots in een directe doelbewuste beweging een keer om tegen me aan te komen liggen toen ik even gestopt was met aaien. het is zo herkenbaar omdat het haar normale enthousiasme is, alleen zonder het naar me toe komen en om me heen rennen.  Ze raakt niet meer in paniek van omrollen, lijkt het nu enigszins te hebben geaccepteerd als de manier om ergens te komen en is daar steeds beter in.  Echt lopen wil nog niet lukken, maar wel steeds iets mobieler op de plek waar ze zit zonder direct om te rollen, steeds meer neigend naar echte stapjes.  Als ze rolt lijkt het meestal een bewuste actie tot verplaatsen. Steeds komt ze uiteindelijk terecht waar ze wil komen, een stuk of 3 plekjes, en steeds 'makkelijker'.
 Ze poetst zich nu ook op de paar plekken waar ze bij kan, krabt met de achterpoot aan de kant van haar onderste oog zeg maar achter/om/in haar oor en poetst die dan. Ook heb ik haar een keer een met twee poten vluchtig zien snoetepoetse, en blijkbaar gaat dat dus nu, want alle viezigheid van het 'dwang' (ze slobbert het gretig dankbaar uit de spuit) bijvoeren is uit haar 'baard' de volgende ochtend.
  Ze raakt ook niet meer in die akelige epileptisch achtige min of meer bewusteloze staat met trillende afwezige ogen zonder reflex.  Wel slaapt ze erg veel, en is na iedere inspanning snel uitgeput, maar dat lijkt me logisch.

Het gaat gruwelijk langzaam, maar ik kan me niet voorstellen dat ze op dit moment zou willen opgeven, dus ik doe dat ook niet.

Ik heb ondertussen het hele verhaal van Binkie gelezen bij Cor, en dat geeft me enige hoop: de video's van Binkie na ong.2 weken zijn vergelijkbaar met Jofi.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn konijn die ik uit een opvang heb gehaald bleek ook EC te hebben. Gelukkig zag ik het snel en een week nadat ze hier is komen wonen gestart met enkel fenbendrops.

Gedurende eerste weken dubbele dosis daarna enkele dosis.  Sinds zondag gestopt met de behandeling en ons konijn lijkt volledig hersteld.

Mijn ervaring hier (want dit was de eerste keer dat ik te maken had met EC) is, hoe zwaarder het geval hoe langer en intensiever de behandeling, maar het kan zeker nog goed komen. Wel dan niet met restschade

Veel sterkte

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Even een snelle update over Jofi.  Om kort te gaan, ze is volledig hersteld! Ze is, op een scheef koppie na dan, weer helemaal de oude Jofi.  Nu nog een heel stuk knuffeliger (ze was altijd al heel extrovert en knuffelig) trouwens, tenminste naar mij toe, maar ik heb de indruk ook naar andere bekenden.

Het was een zware maand van intensief verplegen, vooral de eerste twee weken toen het echt niet meer goed leek te komen, en de derde week toen er hele langzame vooruitgang was, maar die ingehaald dreigde te worden door uitputting.  Er was echter toen een lichte koorts.  Een antibioticum dat ook in het zenuwstelsel en de hersens doordringt is toen als min of meer laatste redmiddel geprobeerd, en dat sloeg aan.  Na een dag of drie was het of ze plots wakker werd, ze begon eerste voorzichtige stapjes zonder direct omrollen, en een week later kon ze voor het eerst voorzichtig even in de buitenren.  Dat ging boven verwachting goed; ze was niet na een paar stapjes moe, ging maar door met haar best doen weer beter te leren lopen en de dingen te doen die een konijn doet, zelfs even een klein voorzichtig beetje graven.  Tot ze uiteindelijk lekker in het gras languit ging, voor het eerst rechtop zonder steun aan de zijkant.
Dat is nu alweer een tijdje geleden, ze woont weer in haar verblijf op de kinderboerderij met haar twee hokgenoten Sneeuwbal en Balthasar.  En sinds een paar dagen kan ze nu ook weer naar de tweede verdieping van het verblijf.

Ik ben blij dat ik niet te snel heb opgegeven; gedurende haar ziekte was altijd, hoe ziek ze ook was, duidelijk dat Jofi 'er nog was' (afgezien van die enge epileptisch-achtige staat die zeker in het begin regelmatig optrad), en dat ze vocht om te blijven leven, hoe ziek ze ook was.

Ach, nu is het toch niet echt een korte update geworden, ik zou er nog een hele tijd over door kunnen vertellen, maar ik wilde gewoon even laten weten dat het goed is gekomen (voor nu, ik hoop voor altijd), dat EC echt tijd nodig heeft en een levenslustig konijn ieders verwachtingen kan overtreffen in vermogen en wilskracht te overleven met hulp, de juiste medicijnen en liefde.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 24-6-2018 at 23:03 zei Daniël Leeuwenberg:

Hoe gaat het nu bij jou?

 

Ze zijn sinds gisteren weer terug uit de opvang. Dit was natuurlijk wel even wat stressvol maar geen andere optie ze waren in goede handen. Ze valt nog veel om maar kan toch wat kleine hupjes maken en zich wat beter verplaatsen. Zal waarschijnlijk nooit meer de oude worden maar ik ben wel voorzichtig positief dat ze nog een goede tijd kan hebben :)

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 25-6-2018 at 19:39 zei IreneM:

Goed nieuws! Is een kinderboerderij alleen niet wat te stressvol nu?

Nee hoor, ik heb haar heel rustig eerst een paar keer in eerste instantie kort, toen wat langer, in de buitenren gelaten alleen (enigszins neutraal terrein; de nijnen gaan per woongroep om de beurt in die buitenren), en ze ging buiten verwachting goed daar, was direct weer thuis.  Ze begon ook direct weer te 'praten' door het gaas met de konijnen (een andere groep) in het hok dat er aan grenst.  Toen dat goed ging heb ik eerst haar meest rustige hokgenoot erbij gelaten voor een tijdje, en toen dat goed ging de tweede keer ook het mannetje.  Het ging allemaal zo goed dat ik het aandurfde ze toen samen weer in het (heel grote, stel je de helft van een pieppiepklein studentenkamertje voor) hok te brengen.  Ook daar ging het zo goed, dat ik haar de dag erop daar een hele dag gelaten heb; ze was zo op haar gemak, en beet ook van zich af als nodig (nauwelijks gelukkig), dat ik toen een nachtje aandurfde (een aantal keer nog gaan kijen, het is vlak voor mijn huis), en de volgende dag waren ze alledrie weer helemaal gezellig samen, geen enkel probleem.  Het duurde een tijdje voor ze ook weer naar de tweede verdieping kon maar dat lukt nu ook weer.  Ze is reuze blij om weer bezoek van lieve kleine en grote mensen te krijgen; is altijd al een heel erg enthousiast extrovert en knuffelig konijn geweest; weer terug verhuizen heeft haar revalidatie eerder bespoedigt dan gehinderd.  Ikzelf kan nu echt helemaal niks meer fout doen bij haar, ze is zo ontzettend knuffelig en lief naar mij toe, het is echt ontroerend.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 25-6-2018 at 19:39 zei IreneM:

Goed nieuws! Is een kinderboerderij alleen niet wat te stressvol nu?

PS Het gaat dus sinds ze weer terug is daar alleen maar beter met haar, haar koppie is iedere dag weer ietsje minder scheef, ze is nu alweer een behoorlijke tijd echt weer de oude Jofi, er is echt niks meer aan haar te merken van de ellende die ze heeft doorstaan, afgezien van dat een beetje scheve koppie (20 graden?) na dan.  Als ze rondhopst in de 'tweede versnelling' houdt ze het vrijwel recht.  De vacht rond haar 'beneden-oog' is alweer bijna helemaal aangegroeid (dat dus eigenlijk al een tijdje geen 'beneden-oog' meer is, ze heeft het nu ook weer open, en ziet er weer merkbaar mee).  Sinds kort kan ze zich ook weer helemaal over haar hele lijffie poetsen.  Het heeft haar ook zeker goed gedaan dat toen ze dat nog niet kon haar hokgenoten haar hielpen met de kant waar ze nog niet bij kon.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 26-6-2018 at 16:21 zei Momoxx:

Ze zijn sinds gisteren weer terug uit de opvang. Dit was natuurlijk wel even wat stressvol maar geen andere optie ze waren in goede handen. Ze valt nog veel om maar kan toch wat kleine hupjes maken en zich wat beter verplaatsen. Zal waarschijnlijk nooit meer de oude worden maar ik ben wel voorzichtig positief dat ze nog een goede tijd kan hebben :)

Ik heb kracht geput uit het verhaal van Cor en anderen, en video's van herstelde konijnen met een scheef koppie; dat gaf me de hoop, en het besef, dat het mogelijk was hoe somber de vooruitzichten en de huidige situatie ook was het goed kon komen.  Jofi heeft al mijn, en de dierenarts' verwachtingen overtroffen.  Ik ben voorzichtig heel optimistisch voor jou: ze is er doorheen gekomen, dat is het belangrijkste.  En als ze nu al wat mobieler is, en haar 'persoon' nog vol aanwezig, heb ik hele goede hoop dat ze echt weer zal kunnen lopen en heel snel de ziekte vergeten zal zijn, op een scheef koppie en gegroeide persoonlijkheid na.

Blijf vooral heeel waakzaam (maar niet al te paranoide!) op tekenen dat het terugkomt (en je hebt het nu een keer gezien, dus zal er echt heel erg snel bij zijn mocht dat gebeuren), bij enige twijfel direct weer aan de Fenbendrops, dan kan het vanaf nu eigenlijk alleen nog maar beter worden.   
Heel veel geluk en sterkte! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...
Op 13-5-2018 at 10:39 zei Sanne1993:

Vitamine B injecties zouden kunnen helpen bij het herstel van de zenuwen

 

Dat is interessant, want bij geiten heb je 'polio', dat is niet polio door het poliovirus, maar een hersenaandoening die zich ook kenmerkt door (oa) een scheef hoofd, veroorzaakt door Thiaminetekort (vitamine B).

Ik heb, na overleg met de dierenarts, Jofi uiteindelijk ook oraal Thiamine gegeven (20 mg per dag).  Het valt natuurlijk nooit met zekerheid te zeggen, en het was kort voordat ik ook met het antibioticum begon, maar ik heb de indruk dat het zeker verschil gemaakt heeft, omdat het tergend herstel al op gang leek te komen vanaf dat moment.  De doorbraak kwam 3 dagen na begin met de antibio, we zullen nooit weten wat uiteindelijk haar herstel heeft veroorzaakt, maar het antibioticum is logischerwijs het meest waarschijnlijk, en toch, misschien wel alles tegelijk, of... ze zeggen wel eens dat het Geneeskunst is, met als basis geneeskunde.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 26-6-2018 at 16:21 zei Momoxx:

Ze zijn sinds gisteren weer terug uit de opvang. Dit was natuurlijk wel even wat stressvol maar geen andere optie ze waren in goede handen. Ze valt nog veel om maar kan toch wat kleine hupjes maken en zich wat beter verplaatsen. Zal waarschijnlijk nooit meer de oude worden maar ik ben wel voorzichtig positief dat ze nog een goede tijd kan hebben :)

Hoe gaat het nu?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 18-5-2018 at 09:38 zei Karin de Graaf:

Mijn konijn die ik uit een opvang heb gehaald bleek ook EC te hebben. Gelukkig zag ik het snel en een week nadat ze hier is komen wonen gestart met enkel fenbendrops.

Gedurende eerste weken dubbele dosis daarna enkele dosis.  Sinds zondag gestopt met de behandeling en ons konijn lijkt volledig hersteld.

Mijn ervaring hier (want dit was de eerste keer dat ik te maken had met EC) is, hoe zwaarder het geval hoe langer en intensiever de behandeling, maar het kan zeker nog goed komen. Wel dan niet met restschade

Veel sterkte

En hoe gaat het bij jou nu?  Nog steeds helemaal goed?  Helemaal niks meer aan over gehouden?

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uur geleden zei Daniël Leeuwenberg:

Hoe gaat het nu?

Helaas is mijn voedster ingeslapen :(. Ze had ook nog urinebrand erbij gekregen en had onder narcose geschoren moeten worden plus dat het waarschijnlijk terug zou blijven komen. Het was echt zielig en een moeilijke beslissing maar beter voor haar.

  • Verdrietig 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...
  • 2 weken later...

Fantastis

Op 25-7-2018 at 23:29 zei Karin de Graaf:

 

gaat nog altijd goed hier! hoe gaat het daar?

 

Fantastich! Ze is echt weer helemaal de oude. Alleen is haar koppie nog altijd een beetje scheef, zoals bij een hond die verbaasd kijkt. Het maakt haar eigenlijk nog charmanter... Ze wast nu ook weer aan beide kanten, kan haar koppie redelijk vrij bewegen. En het belangrijkste :sleept niet meer haar linker oog over de grond, vacht u is helemaal terug.

 

Ze is nu trouwens ongelooflijk knuffelig naar mij toe, heel duidelijk dankbaar, voelt zich heel veilig bij me sinds ik haar die maand, zo hulpeloos min of meer verlamd, intensief verpleegd heb in mijn slaapkamer. Kan echt alles met haar doen vertrouwt me volkomen. Zelfs fijn als ik haar als een teddybeer knuffel, komt terug voor meer; ooit zo'n konijn ontmoet?!? Ze was altijd al heel extrovert, aaibaar, uitbundig en enthousiast. Nu nog meer. Alsof ze echt het leven viert waar ze zo moedig, zo hard ebn vastberaden voor gevochten heeft.

Is bij jou het koppie nog scheef? Of enige andere schade?

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .