Ga naar inhoud

E. cuniculi


Nika Devisch

Aanbevolen berichten

Hallo hallo , vanavond neem ik de verzorging van een konijn over die waarschijnlijk E. Cuniculi heeft. De originele eigenaren keken er niet achter en gingen ze zo laten leven. Mij vraag is nu als dit schadelijk zou zijn voor mijn ander konijnen / dieren hond & kat. Mijn eigen konijnen zitten in de verwarmde garage maar dat ander konijntje zou ik een een kooitje (1.20 op 80) houden in de bureau , maar mijn kat & honden kunnen we in contact komen met haar. Kan het overdraagbaar zijn naar mijn andere dieren ? 

Panacur is alvast besteld bij m'n dierenarts nu nog wachten op een telefoontje. 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Naar mijn weten is het niet gevaarlijk voor katten en honden. Wat betreft de andere konijnen, het is overdraagbaar via de urine, maar een hoop konijnen zijn al drager van e cuniculi zonder dat zij hier ziek van zijn. Voor de zekerheid zou je ze een kuur van 2 weken kunnen geven. 

 

Ik weet niet hoe het voorgeschreven is, maar kijk anders even hier: http://www.dierenkliniekwilhelminapark.nl/dierinfo/konijn/cuniculi.html

Hier staat hoe konijnen bij de wilhelmina kliniek behandeld worden voor e cuniculi, ook de dosering ed. Ik weet niet wat de symptomen zijn bij het konijn, maar dexamethason en vitamine B injecties kunnen ook helpen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

EC is niet konijn-gebonden. Mensen kunnen het ook krijgen, maar het is alleen bekend dat mensen met een ziekte als bijv. aids het ook daadwerkelijk krijgen. Dus ja, honden en katten kunnen het wel krijgen. Maar in de praktijk zal dat echt alleen gebeuren in uitzonderlijke gevallen, als ze echt een hele zwakke gezondheid hebben.

 

En ja, ook andere konijnen kunnen het krijgen. Nou is de kans wel klein dat je het echt overbrengt van de ene naar de andere locatie. Het is overdraagbaar via urine, maar bijv. ook in de baarmoeder kunnen konijnen het al krijgen. Ik geloof dat iets van 70-80% van de konijnen de parasiet mee draagt. Alleen komt de ziekte pas tot uiting bij stress of verminderde weerstand. Een konijn kan dus ook prima oud worden met de EC parasiet in het lichaam, zonder dat je daar in zijn hele leven ook maar iets van gemerkt hebt. En ik las in het topic over de avond van de vergeten konijnen dat er daar een lezing was over EC waar werd aangegeven dat het zelfs via de lucht verspreid kon worden? Misschien dat één van die dames, @Domino bijvoorbeeld daar nog iets over kan vertellen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .