Ga naar inhoud

Veel blindedarmkeutels


BaasjeVanBarry

Aanbevolen berichten

Hoi! Mijn konijntje (gecastreerde rammelaar, Hollandse kleurdwerg, bijna één jaar oud) heeft erg veel blindedarmkeutels. Ik zie hem minstens 8 keer per dag ervan smullen. Het zullen er een stuk meer zijn, want ik houd hem natuurlijk niet 24 uur per dag in de gaten. Daarnaast laat hij er vaak 1 of 2 liggen, maar als hij er 20 opeet, denk ik dat dat wel moet kunnen. In een ander topic las ik dat één of twee BDK's per dag normaal is.

 

Op veel plekken wordt gezegd dat konijnen BDK's 1 of 2 keer per dag produceren, op vaste momenten. Hij produceert ze gespreid over de dag.

 

Verder lijkt hij heel gezond en vrolijk, eet hij goed hooi en stro en eet hij al zijn netjes afgemeten voer op. Zijn er mensen die hetzelfde zien bij hun konijntje?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Weet je zeker dat het echt blindedarmkeutels zijn?

 

Konijnen hebben verschillende soorten keutels. De blindedarmkeutels zijn een soort zachte keutels met een vliesje er omheen. Die hebben ze echt maar ongeveer 2x per dag (laat het eens 3x kunnen zijn, maar 20 keer kan echt niet).

 

Soms hebben konijnen wel wat kleinere, of zachtere gewone keutels. Dat is wel een teken dat er iets mis kan zijn, maar dat zijn dan geen blindedarmkeutels. Het kan bijvoorbeeld zijn dat er iets mis is met de spijsvertering waardoor er slijm mee komt bij de ontlasting, en dat de keutels daarom op blinde darmkeutels lijken. Konijnen die een slechte bacteriecultuur hebben in de darmen, vaak komt dat door voedingsfouten of medicijngebruik, kunnen soms chronisch diarree krijgen. Ook wormen kunnen diarree of anders uitziende keutels veroorzaken. Diarree kan echt waterige prut zijn, maar er zijn ook wat "tussenvarianten", waarbij het wel wat meer op keutels lijkt, maar zacht is. Maar die keutels zouden ze niet op moeten eten.

 

Wat krijgt hij precies aan voeding, hoeveel weegt hij? Eet hij wel genoeg hooi? Is hij in het verleden wel eens ernstig ziek geweest?

 

In dit artikel staat uitleg over de verschillende soorten keutels die er zijn: https://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/konijnen-medischeinformatie/post/konijnenkeutels/

 

Als ik jou was zou ik anders wat keutels verzamelen en de dierenarts eens een bezoekje brengen voor mestonderzoek. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

De poepjes die hij produceert zijn meestal bruin, droog en ruw, soms iets donkerder en zachter, maar alleen zo zacht dat je ze kunt platdrukken als je veel moeite doet. Wanneer hij verhaart, van die mooie kettinkjes van 2 of 3 keuteltjes :p

 

Zijn blindedarmkeutels komen precies overeen met de plaatjes: zwarte minibolletjes in trosjes, plakkerig, zacht, sterke geur.

 

Soms eet hij er 3 achter elkaar en denk hij bij de vierde "nah, geen zin meer" en laat hij hem liggen.

 

Dat eten gaat als volgt: meneer gaat rechtop zitten met afwachtende blik, hij likt aan de voorkant van zijn pootje, dan aan zijn onderbuik, vervolgens begraaft hij zijn kopje tussen zijn achterpootjes, blijft even zo vroeten, en komt weer tevoorschijn, tevreden nasmakkend. Ik kan de BDK dan ook ruiken.

 

Hij krijgt niet het beste voer: gewoon van de Plus. Anderhalf eierdopje in totaal, de ene helft 's ochtends, de andere helft 's avonds, alleen als zijn bakje helemaal leeg is. Water in een bakje (uit de fles dronk hij niet echt, vers water minstens 1 keer per dag). Hij weegt ongeveer 1,6 kg, de dierenarts zegt dat hij een mooi gewicht heeft. Hij krijgt hooi, stro en soms kruidenhooi in een ruif of hooiballetje.

 

Als lekkers krijgt hij een blaadje witlof, gedroogde weegbree, een zo'n yoghurtvruchtensnoepje (zonder yoghurt!!), een korenaar, soms een keukenrolpapiertje (issie gek op). Voor dat alles moet hij meestal een beetje werken: het zit verstopt in een (eier)doosje, ergens bovenop of onder, hij moet een high five geven of ergens bovenop of in springen. Van alles bij elkaar zo'n 3 tot 5, van snoepjes nooit meer dan 2. In zijn snackballetje zitten kleine stukjes bananenchips en hij staat zo afgesteld dat hij de halve kamer al door is voor er een stukje uit valt. (Er zaten eerst stukjes yoghurtsnoepjes in maar ik vond het maar niks dat ik niet goed kon zien hoeveel hij er nou daadwerkelijk uit weet te krijgen.) Het eetbare groente- en fruitafval dat mijn vriend en ik produceren, krijgt hij vaak ook.

 

Hij is nooit ziek geweest, toen hij een aantal maanden geleden gecastreerd is, was hij uiteraard wel 3 dagen heel lusteloos en at hij weinig, maar daar is hij helemaal van hersteld. Hij heeft 3 maanden terug 1 dag diarree gehad. Ook heeft hij 1 keer onder stroom gestaan denk ik:o Toen ik thuiskwam was hij schrikachtig, rook naar verbrand haar en had een snee in zijn bovenlip, die inmiddels helemaal geheeld is maar er groeit nu wit haar daar. De dierenarts heeft hem toen nog extra gecontroleerd (ik ging er toch al langs voor vaccinaties). Het was een snoer achter e vriezer waar hij normaal niet bij kan, maar ik had het niet netjes teruggestopt na het stofzuigen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vreemd. Ik heb er echt nog nooit van gehoord of gelezen dat een konijn echt 20 keer per dag blindedarmkeutels kan hebben. 

 

Het tijdstip kan hier wel eens wisselen hoor, het is niet altijd in de ochtend of avond dat ze ze hebben, kan ook best overdag wel eens zijn dat je ze ziet "smikkelen". :'D

Ik vind ze overigens echt zo goed als nooit. Ik denk dat ik sinds ik konijnen heb gemiddeld 1x in de 2 jaar een keer blindedarmkeutels tegenkom die niet zijn opgegeten. Bij jonge konijntjes als je zoekende bent naar de hoeveelheid voeding of start met groenvoer aanleren kom je het wel eens iets vaker tegen. Maar als ze eenmaal op het normale menu staan hier, zie ik ze nooit meer. En soms na een castratie worden ze niet opgegeten (lijkt me logisch met de medicijnen in het lijfje). Maar ze hebben inderdaad een herkenbare geur. Als het echt zo vaak, zo veel blindedarmkeutels zijn heb ik er eigenlijk geen verklaring voor.

 

Ik weet niet wat de samenstelling is van de brok die je geeft. Is het gemengd voer of een geperste brok? Als ik er op google kom ik dit voer bijv. tegen: https://www.plus.nl/product/best-for-your-friend-premium-konijnenvoer-zak-800-gram-844265 Dat zou ik in geval van nood nog niet eens aan mijn konijnen voeren :o Ik denk dat overstappen naar een wat betere basisbrok wel aan te raden is. Dat hoeft niet gelijk de hoofdprijs te kosten hoor, er zijn ook betaalbare maar toch goede opties.

 

Ik denk als ik zo lees wat het konijntje krijgt, dat voeding toch wel een aandeel heeft in de keutels:

Yoghurtsnoepjes (ook al zijn ze zonder yoghurt) zijn echt heel ongezond. Korenaren zou ik ook niet geven (granen) en keukenrolpapiertjes als ze het opeten ook niet. Witlof is prima, maar wel wat eenzijdig als dat al het groenvoer is wat hij krijgt. Banaan bevat heel veel suikers en is dus ook niet zo een gezonde keuze. In witlof zit niet zo heel veel, vooral veel vocht. Maar qua vitamines en voedingsstoffen is dat niet zo heel veel. Je zou het verse groenvoer wat kunnen uitbreiden, groenvoer is immers het natuurlijk voedsel voor konijnen en echt niet onbelangrijk, en dan de ongezonde snacks weglaten. Hier staat veel info in over het geven van groenvoer: https://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/konijnen-voeding/post/groenten-voeren-konijn/

 

Eigenlijk moet je naar 80% hooi, 10% vers groenvoer,  5% brokvoer en 5% gezonde snacks (bijv. gedroogde kruiden en knaaghout). 

Voor een konijn van 1,6 kg is dat ongeveer 240 gram hooi per dag, 30 gram brokken, 60 gram groenvoer, 30 gram gezonde snacks.

Ik zou qua groenvoer even voor witlof blijven gaan, maar dat uitbreiden met twee makkelijke groentes (bijv. andijvie en wortelloof). Qua brokken zou ik wel overstappen op een gezondere brok met meer vezels. Als je budget wil zou je bijvoorbeeld hope farms supertrio kunnen kiezen, die heeft een prima prijs-kwaliteit verhouding.  Als snacks zou je dan de weegbree kunnen blijven geven, en eventueel wat knaaghout of hooi-speeltjes.

 

Zolang zijn keutels niet op orde zijn zou ik helemaal geen fruit geven, geen drops, geen papierproducten, geen koren aren. Ik zou echt gaan zorgen dat de basis goed op orde is, voor je de ongezondere dingen gaat toevoegen aan het menu. Eerst zorgen dat hij een gezonde spijsvertering heeft. En ik zou toch een keer bij de dierenarts op wormen laten testen.

 

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Evee,

 

Bedankt voor je uitgebreide bericht! Heel informatief.

 

Ik geef inderdaad dat voer dat je noemde :o Hij vindt het superlekker, er zitten meer biks-achtige geperste korrels in dan in speciaal duur dwergkonijnenvoer van de dierenwinkel (daar zaten er helemaal geen in, en veel zonnebloempitten en van die graankorreltjes.. hij vond dat ook helemaal niet lekker, ik heb het uiteindelijk maar weggegooid), en het is lekker makkelijk natuurlijk, zo bij de supermarkt :(

 

Ik zal inderdaad maar eens betere brokken gaan geven. Vooral i.v.m. de vezels, dat is een goed punt.

 

Het lijkt me dat deze situatie niet slecht is voor zijn gezondheid: ik vind sperzieboontjes ofzo hartstikke lekker en ze zijn gezond, maar na 3 porties zeg ik toch ook maar nee tegen een 4e portie, ik neem aan dat dat bij Barry hetzelfde is met zijn BDK's :p

 

Knaaghout negeert hij keihard, plinten en tafelpoten zijn blijkbaar veel lekkerder. Zijn kartonnen bodembedekking is ook de bom. Hij knaagt alleen aan knaaghout als het in de weg zit (als ik het met speciaal touw om de tafelpoot heen bind dus, mhuahaha). Wortelloof vindt hij ook geweldig, een stuk beter dan de wortel zelf, dus dat staat ook regelmatig op het menu.

 

Ik zal toch inderdaad de dierenarts even bellen om te overleggen. Het is geen acuut ding (dit heeft hij al zolang we m hebben, en dat is al vanaf dat hij 8 weken was, geloof ik), maar ik heb er gewoon nooit eerder bij stilgestaan.

 

Nogmaals, ontzettend bedankt. Ik zal de reactie van de dierenarts hier ook even vermelden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De dierenarts zegt dat het geen reden tot paniek is, dat het wel veel is, maar als hij gezond en blij lijkt, het wel goed zal zitten. Ik moet wel goed in de gaten houden of dat verandert.

Hij zei dat als hij er zo veel opeet, het oké is als hij er soms wat laat liggen.

Het zullen geen wormen zijn, omdat het dan diarree zou zijn, wat hij niet zou opeten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Reden tot paniek is het zeker niet, maar ik zou wel de voeding aan passen en kijken of dat helpt.

 

In de gemiddelde dierenwinkel hebben ze wel beter voer dan wat je nu hebt.  Supreme selective en Beaphar care + zijn goed, maar inderdaad wel wat prijziger. Hoewel je uiteindelijk vaak minder voert van dat soort brokken, dan van een budget supermarkt brok. Zeker als je ook wat meer groenvoer bij geeft. Verder heb je nog de hope farms supertrio, versele laga complete, burgess excell en vadigran terra expert.  Allemaal brokken die een prima keuze zouden zijn.  In dit artikel staat uitleg over het lezen van het etiket en bepalen of een voer goed is of niet: https://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/konijnen-voeding/post/voedingsbehoefte-van-een-konijn/

 

Volgens mij zijn er van kasper faunafood en havens ook wel brokken die voldoen aan de minimale eisen, let dan wel goed op dat je niet voor een voer kiest met een anti-coccidiose middel. Het zijn namelijk ook fokkersbrokken. Maar die soorten zijn ook goed betaalbaar en misschien zijn er ook wel brokken ook wel van huismerken van tuincentra's of de wat grotere dierenwinkel ketels die voldoen. Hoewel dat meestal wel brokken zijn die vrij veel graan bevatten, omdat dat nou juist goedkoop is. Maar het vezelgehalte in die brokken is meestal wel op orde. Let ook op de juiste calcium-fosfor verhouding.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .