Ga naar inhoud

Haakjes verwijderen en dan?


_Tiny_Bridget_

Aanbevolen berichten

Vandaag was ik met de konijnen bij de dierenarts voor de jaarlijkse inentingen. Bij de controle kwamen we er achter dat Bram haakjes op zijn kies heeft. Deze ga ik uiteraard laten verwijderen, maar wat daarna?

Komen haakjes vaak weer terug?

Nu las ik wel dat voeding kan meespelen in het ontstaan ervan. Ze krijgen in de ochtend groente en in de avond sience selective. Ze hebben altijd onbeperkt hooi en naar mij idee eet hij hier goed van.

Is ss  goed voer bij haakjes of kan ik beter overstappen op iets anders? en kan ik nog iets anders doen om te voorkomen dat de haakjes terug komen.

Zijn vriendinnetje Tiny heeft beginnende haakjes maar deze hoeven niet behandeld te worden, dus ik wil graag voorkomen dat het bij haar erger wordt.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn ervaring met haakjes verwijderen is over het algemeen gewoon eerste dag in de gaten houden of ze weer gaan eten en desnoods dwangvoeren, maar meestal gaan ze vrij snel vanzelf weer eten (uitzonderingen daargelaten). Verder heb ik altijd begrepen dat bij een slecht gebit de haakjes makkelijker terugkomen, maar hoe dit zit weet ik niet precies. Ik weet in het geval van mijn konijnen zijn bij beide konijnen de haakjes 1 keer weggehaald. Hoewel bij het mannetje de verwachting was dat de haakjes uiteindelijk ook weer weggehaald zouden moeten worden, is dat tot nu toe (ong. 3 jaar later) nog niet nodig geweest. Maar het kan wel terugkomen, dus altijd in de gaten houden of ze tekenen vertonen van langzamer eten/niet eten/pijn.

 

Mijn dierenarts zei wel iets over dat voeding mee zou kunnen spelen en ze gaf aan dat science selective goed was maar waarom weet ik niet meer (3 jaar geleden). In ieder geval volgens mij helpt veel hooi eten het beste tegen haakjes. Ik voer onbeperkt hooi, 's avonds groente en een klein handje ss en tot nu toe zijn de haakjes bij meneer niet meer teruggekomen. Maarja, dat kan ook een toevalstreffer zijn want het vrouwtje had een paar maanden terug wel haakjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .