Ga naar inhoud

Konijn voelt zich niet tof


Pippieflippie

Aanbevolen berichten

Hoi allemaal,

 

Pipkin voelt zich de afgelopen weken niet zo fijn. Hij eet erg slecht zelf en valt af. In eerst instantie dachten we aan zijn tandjes, hij is bekent met haakjes op de kiesjes dus daarvoor gingen we naar de DA. Daar zijn ze weggeslepen want inderdaad, hij had ze. We zijn met medicatie naar huis gestuurd (pijnstilling met ontstekingsremming vanwege wondjes in de mond en dwangvoeding). Het zou daarna beter moeten gaan maar dat ging niet. Ik heb nauw contact met de DA en die vond het toch nodig om hem weer te zien aangezien er niet veel verbetering in zat. 
Hij bleek een nierbekkenontsteking te hebben, wederom met nog meer medicatie naar huis en blijven dwangvoeren.

 

Nu is het zo dat zijn gedrag totaal niet veranderd is, hij is niet lusteloos en oogt totaal niet ziek. Hij doet vrolijk, heeft nog zijn streken etc. Ook eet hij wel lekkere dingen en enkele stukjes voer.

Vanavond weer contact met de DA gehad en zij adviseerde om het nog een paar dagen aan te kijken en als het niet verbetert een echo te laten maken.

Heeft iemand ervaring?

 

Ik maak me echt veel zorgen.

 

Groetjes Myrthe en Pipkin

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kan het zijn dat je ipv een echo, een rontgenfoto bedoeld? Dat zijn wel twee verschillende dingen. Ik denk dat het verstandig is om na te vragen of er iets met de kieswortels aan de hand is. Dat zien ze alleen met een rontgenfoto las ik hier laatst en dat wordt vaak over het hoofd gezien. Wat zouden ze met die echo willen bekijken?

Maar om bij het begin te beginnen: eet je konijn geen harde dingen meer zoals brokjes? Alleen nog maar zachte dingen? Ik zat nog te denken aan een wisseling van voer waar je konijn misschien niet blij mee is, zou dat kunnen? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uur geleden zei Rian:

Kan het zijn dat je ipv een echo, een rontgenfoto bedoeld? Dat zijn wel twee verschillende dingen. Ik denk dat het verstandig is om na te vragen of er iets met de kieswortels aan de hand is. Dat zien ze alleen met een rontgenfoto las ik hier laatst en dat wordt vaak over het hoofd gezien. Wat zouden ze met die echo willen bekijken?

Maar om bij het begin te beginnen: eet je konijn geen harde dingen meer zoals brokjes? Alleen nog maar zachte dingen? Ik zat nog te denken aan een wisseling van voer waar je konijn misschien niet blij mee is, zou dat kunnen? 

Dank je wel voor je reactie. De DA had het wel echt over een buikecho. Dit om te kijken of er misschien 'dingen groeien die er niet horen' zoals ze zelf beschreef. Ze duidt denk ik op zijn darmen oid.

Wortel eet Pipkin wel en hij eet ook wat brokjes maar erg weinig. Ik heb geen ander voer, dus daar kan het niet aan liggen. Ik dacht ook even aan de overgang van het seizoen dan gaat hij altijd minder eten. Anderen jaren was dit ook zo. Ik moet nu zijn gewicht zelf bijhouden en eigenlijk ben ik de hele dag hem aan het opkrikken door dwangvoeding te geven en hem zijn brokjes te voeren (als je het 1 voor 1 aanbied dan doet hij het wel opzich) en wortel te voeren. Vervolgens is de volgende dag het gewicht er weer af van de avond ervoor en begint het riedeltje opnieuw...

Ik maak me echt erg zorgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Door te dwangvoeren raken nijnen vaak "vol" waardoor ze zelf minder trek hebben om te eten. Ik zou zelf echt kiezen om dingen aan te bieden die hij wel wilt. Eventueel zou je aan bijvoorbeeld witlof of andijvie wat dwangvoer in droge stof kunnen toevoegen voor extra vezels. Zolang er ze iets ingaat en er ook nog uitkomt, zou ik stoppen met dwangvoeren. Misschien heeft Pip toch wat last van kleine haakjes, die wij moeilijk met het blote oog kunnen zien. 

 

Wat je ook kunt doen is via de webshop een pakketje kopen met verschillende type voer. Jopje van mij wilt ook ineens niets meer eten qua, geen SS geen Beaphar alleen TROVET (verwend nest.. hahahaha) Dan maar dat!

 

Goed dat je ook een echo hebt laten maken, zo weet je (bijna) zeker dat het niet aan de darmen ligt. Misschien is het een idee om er een vriendinnetje bij te nemen? Zien eten, doet vaak eten.. Vaak voelen ze zich dan blijer en gaat het ook beter qua gezondheid.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even over de nierbekkenontsteking heen gelezen. IVM de nodige medicatie die hij nu krijgt, kan het ook zijn dat het iets zijn eetlust verminderd. Normaal, kijk maar naar jezelf, als je niet lekker bent en veel medicatie hebt heb je ook niet al te veel zin om iets te eten. Toch alles aanbieden en wat hij wel eet, dat koesteren. 

Het geld wel dat nijnen die ziek zijn (geweest) als eerste groenvoer en kruiden eten, dan gedroogde kruiden, dan hooi en dan weer brokken. 

 

Gewoon zorgen dat hij alles kan pakken waar hij trek in heeft. Beterschap

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb voor mijn konijn nu vloeibaar eten, dit is fijn om je konijntje te laten aansterken hier zitten namelijk heel erg veel voedingsstoffen in, het nadeel is wel dat veel konijn het niet van de lepel af willen eten dus het met een spuit moet en het is erg duur, het helpt wel om je konijntje aan te laten sterken en vooral als hij veel aan de antibiotica en medicijnen zit is dit extra beetje kracht fijn voor het vertering van al die medicijnen, dit is namelijk ook maar troep voor het lichaam van het konijntje

veel sterkte!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat Samiie zegt zou ik niet doen. Hij eet wel brokjes, dat is een goed teken. Als er iets met zijn gebit aan de hand zou zijn, zou hij echt geen brokjes eten. Ik denk ook dat het dwangvoeren hem nu geen goed doet, wat al aangegeven wordt. Het is dubbelop voor hem! Geef hem zijn brokjes gewoon en al doet hij er langer over, dat maakt niet uit. Als hij ze maar eet. Wel prima dat de dierenarts verder gaat kijken, want er is wellicht wel iets aan de hand. En wat inderdaad ook al wordt gezegd, geef hem alles wat hij graag lust, groenvoer, kruiden, enz. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor alle lieve reacties. Ik had niet eerder tijd te reageren maar toch: Ik ben nu sinds vrijdag gestopt met de kuur (die was klaar) en alle poespas. Ik dwangvoer hem ook niet meer en ik zie dat hij steeds weer kleine beetjes van zijn eigen voer eet. Dat maakt me zo blij!

 

Jullie hebben me gerust gesteld. Ik hoop enorm dat dit in deze lijn doorzet en hij snel weer de oude wordt. Hij vertoont nu in ieder geval al weer gedrag dat hij al een paar weken niet heeft gehad (als een gek kei hard rond rennen etc). Dus dat lijkt me dat dat een goed teken is :) 

Ik verwen hem lekker met wortel en kruidenhooi, vind-ie heerlijk!

  • Vind ik leuk 5
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .