Ga naar inhoud

Oogontsteking konijn


Momoxx

Aanbevolen berichten

Hoi allemaal,

 

ik weet niet of ik hier een nieuwe discussie voor mag starten anders hoor ik het graag. Gisteren bij de dierenarts geweest vanwege niezen en af en toe wat snot. Ze heeft geluisterd en alles zag er verder schoon uit (neusje pootjes). Wel was een oogje wat gezwollen en rood, dus kreeg een oogzalfje Virbac Chlooramfenicol + vitamine A. Wat een drama om dat erin te krijgen.. lijkt me ook wel stressvol voor mijn konijntje. Uiteindelijk lukt het tijdens eten meestal.

 

Het komt er ook een beetje buiten met als gevolg dat de haren eromheen nu alle kanten op staan en ze er echt gehavend uit ziet.. Zijn er meer mensen die die evaring hebben? Het ziet er veel ernstiger uit nu dan eerst.

 

Ook heb ik carpofen drops mee gekregen, maar dit is eigenlijk niet te doen om in te brengen. Ze rent gelijk weg en ook eenhanddoek is direct paniek.

 

Iemand ervaring met de oogzalf en het aanbrengen/inbrengen van beide?

 

alvast bedankt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je mag gewoon een nieuwe discussie starten hoor :)

 

Het verschilt per konijn hoe makkelijk het is om een oogje te zalven.  Je moet er ook een beetje handig in worden. Vaak kun je ze de eerste paar keer nog wel voor de gek houden, maar daarna weten ze al wel wat er aan komt ;)

 

Ik doe het of op mijn knieën op de grond, het konijn dan tussen mijn benen. Even klem zetten zodat je kan zalven, en dan weer vrij.

 

Voor Charlie (een knorriger konijn dat uitvalt als iets niet naar haar zin is), heb ik een andere manier gebruikt. Ik heb een reismandje wat zowel van voor als van boven open kan. Ik til het konijn er dan of in, of lok haar er in met eten. Dan het voordeurtje dicht, het bovendeurtje open laten, en even het oog zalven.  Dan is het ook in minder dan een minuutje gedaan.

 

Die vette haren om het oog is normaal, dat komt door de zalf.

 

Wat de carprofen betreft, kijk of ze het aan wil nemen op een witlofblaadje, plakje wortel of plakje banaan. Soms werkt dat nog het best. Het kan wel even zoeken zijn naar iets wat ze lekker genoeg vinden om te eten met medicijn er op haha.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Haha ik dacht jaaa met witlof lukt maar ze is wel slim.. na een blaadje dacht ze mmm dit smaakt anders Nehh en liet ze het liggen :( 

 

ik ga straks de oogzalf nog eens geven maar hoop dat ik een manier kan vinden om het snel te doen ik merk dat ze erg op haar hoede is en een beetje boos ;) 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, dat zijn de meeste konijnen wel. Gewoon eventjes doorpakken, zodra je een beetje handigheid hebt er in duurt het niet lang. Geef ze wat lekkers zodra het klaar is om het goed te maken (omkopen met rosewood snowballs, van die kokossnoepjes, werkt goed bij Charlie :'D)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou medicatie nooit op een stuk groente of iets doen. Je hebt dan geen idee hoeveel het beestje er daadwerkelijk van binnen krijgt. Op de verpakking staat niet voor niks welke dosering je moet geven, onder- of overdosering zijn nooit goed en het komt best nauw allemaal. 

Je zult naar mijn mening dus toch moeten doorpakken met het in het bekje te spuiten. Konijn in de houdgreep, op een tafel, met de kont tegen je aan zodat ze zich niet naar achteren kunnen wurmen, met een hand het snoetje goed vastpakken vooraan bij neus/mondje (beestje kan wel wat hebben, niet te voorzichtig willen zijn), kopje wat optillen en dan het spuitje achter de voortanden in het mondje zetten en inspuiten. Idem met oogzalf, hoofdje goed "fixeren". Je kunt het vast! 

Succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .