Ga naar inhoud

Voeding konijntjes +/- 4 weken oud


Sarah

Aanbevolen berichten

Hi! Op 21/02 haalde ik twee schattige pluizenbolletjes in huis, gekregen van een kennis die plots van haar drie voedsters een nestje had. Yes, één daarvan is dus een rammelaar.

De konijnen hadden een nest gemaakt in de tuin onder de grond en toen de konijntjes in de tuin liepen hebben ze het dus ontdekt. Het probleem was dus ook dat ze niet helemaal zeker was hoe oud de jongen op dat moment waren, ze dacht 10 weken. Voor mezelf was het ook al even geleden dat ik konijnen heb gehad, pakweg 15 jaar terug ofzo. Dus ik wist het op het eerste zicht ook niet. Ik nam ze mee, besloot foto's van ze te nemen en het gewicht bij te houden en toen kwamen we tot de conclusie dat ze ongeveer 2,5 week oud waren. Veeeeel te jong, dus ik bestelde meteen speciale melk voor hen via melk voor dieren. Terugbrengen was geen optie aangezien de jongen al langer dan 24u gescheiden waren.

 

Nu zijn ze dus ongeveer 4,5 week oud, maar ze willen meer en meer geen melk drinken. Sommige dagen gaat het "vrij vlot" maar deze ochtend bv. kreeg ik er zelfs geen 5ml per konijn in ... Ze willen het niet drinken en zijn meer fan van groenvoer, hooi en brokjes. De brokjes zijn meer als extraatje, ze eten voornamelijk hooi.

 

Is het een ramp dat ze geen melk willen drinken? Ik wil hen ook niet forceren dus als ze niet willen, laat ik het zo. Maar ik wil ook niet dat ze wat te kort komen natuurlijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

extra info: ze krijgen pas groenvoer sinds dit weekend en slechts een tiental brokjes voor hun beide, ze vullen zich echt puur met hooi en dat beetje melk dat ze innemen. Vandaar dat ik ze nu ook groenvoer bijgeef.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op die leeftijd hebben ze inderdaad geen melk meer nodig, het is heel normaal dat ze dat dus niet meer willen. Veel hooi eten is echt helemaal prima, perfect zelfs! Brokken en groenvoer als aanvullend eten is ook goed. Ze doen het eigenlijk uit zichzelf helemaal prima als ik het zo lees.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .