Ga naar inhoud

Weekje na castratie + niet zindelijk


KingRichard

Aanbevolen berichten

Hallo iedereen, 

 

Een weekje geleden heb ik mijn konijntje naar de dierenarts gebracht om hem te laten castreren. 
Al snel was hij weer vrolijk aan het rondhuppelen en eet hij goed, dus ik vermoed wel dat hij geen pijn heeft. 
Voor de castratie heb ik eens gekeken tussen zijn pootjes en zag je de balletjes niet zitten, maar nu wel. 
Je ziet duidelijk twee balletjes met een beetje een 'grauwe' kleur met daarin de draadjes van de operatie. 
Is dit normaal, of zou ik dit toch maar laten controleren bij de dierenarts? 

 

En dan heb ik nog een andere vraag over zindelijkheid : hebben jullie nog tips om hem zindelijk te krijgen? 
's Nachts slaapt hij in zijn kooi en daar is hij zindelijk en doet hij keuteltjes en plasjes in zijn toilet. 
Buiten zijn kooi heeft hij ook een toilet maar dat snapt hij toch niet... Van zodra hij uit zijn kooi komt doet hij wel keuteltjes in dezelfde 'zone' 

maar plasjes doet hij overal. Ik raap deze altijd op en leg het in zijn toilet en de plasjes kuis ik op. Ook heeft hij hooi boven zijn toilet.
Ik ben misschien aan het denken om een kattenbak aan te schaffen in plaats van een konijnentoilet, misschien werkt het dan wel :) 
Ik probeer hem intussen al sinds eind december zindelijk te krijgen. Graag zou ik een tweede konijntje willen maar wil eerst mijn eerste konijntje zindelijk krijgen :D !

 

Alvast bedankt! 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja dat is nu net het probleem. Hij doet keuteltjes rond zijn toilet, maar nooit er in 8)... En de stukjes keukenrol leg ik er ook in. 
Soms houd ik hem een beetje in het oog en van zodra ik zie dat hij een plasje wil maken, pak ik hem op en zet ik hem in het toiletje. 
Is al enkele keren zo gelukt maar tevergeefs :D

  • Haha 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat voor toilet gebruik je? Past hij er helemaal in? Ligt er ook hooi om te eten in het toilet/hangt dat naast het toilet?

 

 

Ik denk zelf dat het komt omdat hij maar af en toe mag loslopen, dat hij elke keer de neiging voelt om het af te bakenen als zijn terrein. Wat is de reden dat hij niet altijd in de ren kan? Ook is het nog een jong konijn dat nog maar net gecastreerd is, zo heel gek is het dus ook allemaal niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor jullie antwoorden! 

 

Hij zit enkel in zijn hok als ik niet thuis ben of als ik ga slapen. Hij loopt anders los rond in de keuken en de living. Ik ben vaak thuis dus hij zit eigenlijk meer los dan in zijn hok. Misschien moet ik meer plek voorzien voor als ik er niet ben? Ja hij past in zijn toilet maar dat is nipt... daarom misschien beter een groter toilet aanschaffen :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een konijn vind het heerlijk om hooi te eten en daar te keutelen. Dus het beste kun je wat hooiruifjes ophangen of als dat niet kan in je kamer op een aantal plaatsen in een groot toilet het hooi aan 1 kant neerleggen. Hier gebruik ik in de ren vaak kartonnen dozen. Daar doe ik vochtabsorberende bodembedekking in en dan lekker kruidenhooi. Zitten ze uren per dag in! 

Je konijn kan door een koppeling ook weer niet-zindelijk worden door het territorium te bewaken, dus daar zou ik persoonlijk niet mee wachten. Beter gelijk in 1 keer goed zindelijk. (Voor zover het lukt natuurlijk)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .