Ga naar inhoud

Wat te doen bij ruzie?


linnu

Aanbevolen berichten

Ik heb speciaal hiervoor een account aangemaakt haha, dus hoop een 'antwoord' hier te vinden.

Ik zal even mijn situatie uitleggen.

Ik heb 2 konijnen, beide voedsters, beide 5 jaar oud. Ze komen uit hetzelfde nest en zitten al hun hele leven bij elkaar buiten in een hok met onbeperkte toegang tot een ren. 

Nu is het zo dat ze beide niet gecastreerd zijn. Snuffel is de dominante van de 2, ze heeft ook het meest en het vaakst last van de hormoontjes. Huppel (het andere onderdanige konijn) werd dan ook af en toe door haar weggejaagd, maar dit is nooit geëscaleerd. Tot voor kort konden ze super met elkaar en zaten ze de meeste tijd met elkaar te knuffelen. Sinds 1 januari zitten Huppel en Snuffel in een nieuw hok, en dat is zo'n beetje waar het probleem begon. Snuffel heeft de bovenverdieping opgeëist en owee als Huppel naar boven komt. Ook beneden is Huppel niet altijd veilig, vaak gaat het met gepaste afstand goed, maar zodra 1 van de 2 te dichtbij komt, wordt Huppel weggejaagd. Ik vind het zo naar om te zien dat het gedrag tussen de 2 ineens zo veranderd is, en ik vroeg me dan ook af of dit nog over kan gaan? Heeft iemand van jullie hier ook ervaring mee?

 

p.s. Ik zal nog even vermelden, ze vechten niet. Ook wassen ze zichzelf nog als ze bij elkaar in de buurt zitten en heel af en toe (zeker niet elke dag) verzorgt Snuffel Huppel voor 10 seconden waarna ze weer haar eigen ding gaat doen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vervelend is dat. Het komt inderdaad voor dat het jaren goed gaat en dan toch opeens escaleert. 

 

Het kan zijn dat Huppel niet helemaal gezond is. Andere konijnen merken dat eerder dan wij mensen. Konijnen zijn prooidieren en houden daarom zo lang mogelijk verborgen dat ze ziek zijn. Het andere konijn merkt dat het konijn zwakker is en maakt daar gebruik van. Hou Huppel dus wel even goed in de gaten.

 

Maar het kan natuurlijk ook heel andere oorzaken hebben. Het nieuwe hok lijkt dus een reden te zijn. Konijnen zijn heel territoriaal. Is het een idee om de bovenverdieping een paar dagen af te sluiten zodat ze daar niet kunnen komen? Ik weet niet hoeveel ruimte ze dan hebben en of ze dan nog genoeg plekjes hebben om te schuilen, maar dat is mijn eerste gedachte. Ik zou ook een paar zichtblokkades in de ren zetten (bijvoorbeeld en curver-bak op zijn kop of een speciekuip), zodat ze goed uit elkaars zicht kunnen zitten. 

 

Je kan ze eventueel ook voor minstens een week op voor beide konijnen onbekend terrein zetten. Dat wil ook wel eens helpen. 

 

Hou ze goed in de gaten, want het kan snel uit de hand lopen. Ik zou het in ieder geval niet zo laten zoals het nu is, want ik denk dat het dan wachten is tot het mis gaat. 

 

Hopelijk komt het weer goed. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .