Ga naar inhoud

Problemen met testikels rammelaar


KirstenMakkink

Aanbevolen berichten

@Ilze en Anoeshka @Rian Bedankt voor het advies. Rian, zou het niet uitmaken dat twee van de voedsters zusjes zijn? Stel, we laten de ram castreren en hij kan bijvoorbeeld alleen goed samen met een van die twee oudere zusjes, is dat dan geen probleem? En wat als hij juist alleen goed gaat met zijn eigen zusje (die zit bij de twee volwassen vrouwtjes) ? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat verdrietig, sterkte. Je kunt proberen om een groep van 4 konijnen te maken of 2 stellen. Als je het idee hebt dan een van de voedsters buiten de boot valt in de huidige groep zou je haar kunnen koppelen aan je overgebleven ram. Wel nadat hij gecastreerd en niet meer vruchtbaar is natuurlijk!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee ik denk dat dat geen probleem is, dan heb je twee stellen, dat is ook goed toch? Als je voor het groepje gaat zou ik proberen om hem eerst bij de dominantste zus te zetten, als zij hem accepteert sluiten die anderen twee er waarschijnlijk bij aan. De kans is er wel dat er eentje buiten de boot valt, omdat de drie dames nu stabiel zijn kan het zijn dat met de komst van een nieuweling hun band slechter wordt. Een ex-ram en een vrouwtje gaan eigenlijk altijd wel goed samen. Het kan even duren voordat er echte liefde is, ze zullen in het begin vast jagen en plukken eruit happen, dat hoort erbij. Zorg voor een neutrale koppelruimte en laat ze daar een tijdje zitten. Ook als je met meerdere konijnen gaat koppelen (dus meer dan twee) dan altijd zorgen voor een neutrale koppelruimte. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ach wat sneu. Sterkte.

 

Als je het geen probleem vindt om 2 aparte konijnenverblijven te hebben zou ik denk ik de (dan gecastreerde) ram koppelen aan 1 van de voedsters die het minst in de groep ligt. 1 van die voedsters klikte toch wat minder met de andere 2? Dan krijg je 2 koppels (1 keer voedster/voedster en 1 keer voedster/ram).

 

Mocht je het leuk vinden dan kan je er proberen een viertal van te maken. Hou er wel rekening mee dat koppels stabieler zijn dan groepjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...

@Rian @Lienappelsien het is al  een tijdje geleden, maar ik heb nog wat vraagjes. Na het castreren van de nu eenzame ram, hoe lang moet ik dan wachten voordat hij bij een vrouwtje kan? Hij is nog niet gecastreerd, ik heb mijn vader er meerdere keren op aangesproken maar hij ‘zou er over nadenken’ (Hij vindt het te duur en ziet er het nut niet van in. Wie heeft een goede overtuigende reden om de ram wel te castreren??)

En ik merk de laatste tijd dat de twee volwassen zusjes het jongste vrouwtje een beetje onderdrukken. De zusjes kunnen wel lief doen, maar ze mag niet altijd bij het eten en ik zag kleine wondjes op haar rug. Nu dacht ik eraan dat het misschien verstandiger is om, als hij gecastreerd is, de ram samen te zetten met zijn zusje (het jonge vrouwtje), aangezien haar band met de andere twee vrouwtjes slechter wordt. Is dit verstandig? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind het een goed idee om de, dan wel gecastreerde, ram aan de jongste voedster te koppelen. Hou ondertussen goed in de gaten of ze mag blijven eten en niet verder verwond wordt. Ik vraag me eigenlijk af of het verstandig is om haar nog langer bij de andere voedsters te laten gezien de wondjes. Ik denk niet dat het beter gaat worden tussen die drie, eerder slechter. Bij konijnen kunnen wondjes zich ontwikkelen tot lelijke abcessen, dus laat haar niet te lang bij de andere voedsters als je ziet dat het niet meer werkt met z’n drieën. 

 

Castratie van een ram kost ongeveer 50 euro. Hoezo ziet je vader er het nut niet van in? Wil hij de ram de rest van zijn leven alleen laten, en de jongste voedster straks ook? Konijnen zijn groepsdieren, dus een maatje is een basisbehoefte. Een voedster samen met een gecastreerde ram is de meest stabiele situatie. Koppels van hetzelfde geslacht gaan vaak vechten, dat heb je zelf ook gemerkt. Het zou echt sneu zijn dat vanwege castratiekosten de ram en de voedster de rest van hun leven alleen blijven.

 

2 weken na de castratie kan je koppelen, een aantal dagen op voor beide konijnen onbekend terrein. Je kan ook nog een paar weekjes langer wachten zodat de ram zijn hormonen een eind kwijt is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Lienappelsien Ik heb mijn ouders er nog eens op aangesproken en ze hebben toestemming gegeven. Toen ik net echter bij het hok kwam lag de jonge voedster dood voor de deur... ik heb behalve een paar mini wondjes(korstjes) niks vreemds kunnen aantreffen. Vanmorgen en vanmiddag zat ze al wel erg weggedoken in een hoekje, zelfs als de andere twee op haar af kwamen. De laatste dagen rende ze daar telkens voor weg. Hebben jullie enig idee wat de doodsoorzaak kan zijn geweest? Zou ze de moed op hebben gegeven? Of kan het in de familie zitten, omdat één van haar broers recent ook is overleden?

Ik ben ten einde raad...

Link naar reactie
Delen op andere sites

At ze wel nog goed? Misschien heeft ze wel gas gehad, weggedoken zitten in een hoekje wijst eigenlijk altijd wel op ziekte, dan moet je meteen handelen. Als je niks doet, kunnen ze daar aan overlijden. 

Sterkte, erg jammer. 

Ik hoop dat jullie in de toekomst wel iets sneller actie ondernemen bij jullie konijnen, ik lees voor mijn gevoel net iets teveel situaties waarvan ik denk "dat had voorkomen kunnen worden", zonder dat ik het vervelend bedoel. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Rian Dankjewel. Ik begrijp wat je bedoelt, dat gevoel heb ik ook. Gisteravond sloeg het opeens om, toen at ze minder dan normaal. We dachten dat het door de andere twee vrouwtjes kwam, dus ik heb haar apart een hoopje brokjes gegeven en vanmorgen apart wat groenvoer. Ik ben er nog even bij blijven zitten, als ik haar aaide begon ze wel te eten (hierdoor dacht ik nog meer dat ze zich gewoon niet veilig voelde bij de anderen) maar een gasbuik had inderdaad heel goed gekund. Hoe komen ze daar precies aan en zijn er bepaalde dingen (soorten voer?) die je niet moet doen of geven?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Fijn dat je het goed opvat! Gas kunnen ze krijgen door meerdere oorzaken. Het kan komen door voeding, door stress, niet eten vanwege pijn elders of ziek zijn,  vanalles eigenlijk. Als het door voeding komt is dat omdat ze dan iets eten wat ze normaal niet eten of waar ze niet tegen kunnen, er hoeft maar iets gelegen te hebben wat ze opgegeten hebben. Er is hier op het forum een lijst te vinden met veilige groenten en kruiden die ze wel mogen eten en een lijst met onveilig voedsel. 

Als ze gas hebben, en dat kun je zelf wel vaak al merken doordat ze niet willen eten, een harde buik hebben, in een hoekje weggedoken zitten en vaak niet goed weten hoe ze moeten zitten of liggen (van de pijn) dan moet je zo snel mogelijk naar de dierenarts voor pijnstilling en gaan dwangvoeren. Het maag-darmstelsel moet vol blijven zitten en als ze niet zelf eten loop je het risico dat het leeg raakt en dat de darmen stil gaan vallen, met alle gevolgen van dien. 

Het is nooit verkeerd om alvast iets in huis te hebben om zelf aan de slag te gaan. Pijnstilling hebben velen van de forummers hier in huis, (Carprofen of Metacam), en dwangvoeding (Science Recovery, inclusief speciaal spuitje om te kunnen dwangvoeren) verkrijgbaar bij je dierenarts of online. Zorg wel dat je het alleen geeft als het echt nodig is, dat je het gewicht van je konijn op dat moment weet zodat je nooit kunt over- of onderdoseren en dat je het niet gaat gebruiken ter vervanging van een dierenartsbezoek. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Lienappelsien @Rian Bedankt allebei, ook voor alle handige tips. Ik zal één dezer dagen alvast gaan kijken voor de pijnstilling. Wat is nu het beste om met de ram te doen als hij gecastreerd is? Moet ik hem gewoon samen bij de twee volwassen vrouwtjes proberen te zetten? Is de kans groot dat ze hem ook gaan onderdrukken of aanvallen? Alvast bedankt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .