Ga naar inhoud

Slechter eten, tijd van het jaar?


Joelle1997

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

 

sinds een dag of 3 eten mijn 2 konijnen "slecht" in verhouding tot normaal gesproken. 

 

Ze zijn dol op verse groenten en fruit. Eten hun hoeveelheid biks per dag altijd er goed en snel op. Ook heb ik altijd onbeperkt hooi in de kooi liggen. 

 

Maar sinds een paar fagen merk ik, tot mijn grote frustratie, dat mijn beifr nijntjes (ram en voedster) niet zo goed eten. Ze eten steeds een minimaal beetje wat vrijwek niet waar te nemen is. 

 

Ze ogen verder niet ziek en zijn nog levendig genoeg. Wel liggen ze ook wat meer in de relax modus dan normaal gesproken en drinken ze wat minder als normaal, al zijn het sowieso geen goede drinkers. 

 

Het vervelende is dat mijn voedster 2 maal daags 0,4 ml antibiotica krijgt gedurende 14 dagen. Dit is met een spuitje echter niet te doen dus ik moet het op de voeding doen. 

 

Wat is jullie ervaring met verminderde eetlust? Zou dit iets te maken kunnen hebben met de tijd van het jaar? Begreep namelijk van mijn DA dat haar nijntjes in deze tijd van het jaar slechter drinken maar ze zei niks over slechter eten. 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, er is geen tijd van het jaar waarin huiskonijnen minder eten. Konijnen blijven als de voedselaanvoer constant is, ook constant goed eten. Als je meer voert dan nodig zullen ze reserves opbouwen voor in schaarse tijden, alleen komen die voor huisdierkonijnen nooit. Dan krijg je dus konijnen met overgewicht ;) Vandaar dat wij hameren op netjes een afgemeten hoeveelheid voeding. Als ze beiden minder goed eten, is het wel iets om in de gaten te h ouden. Vaak is het één van de eerste tekenen dat er iets niet helemaal ok is. Bij één konijn is meestal het advies om de tanden te laten controleren. Het zou wel toevallig zijn dat dat bij twee konijnen tegelijk het probleem zou zijn. Bij twee konijnen kan het bijvoorbeeld ook komen door stress, wormen of andere besmettelijke ziektes komen. Goed in de gaten houden dus!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .