Ga naar inhoud

Snot, Duplo, ziek ervan? Tips?


MetaFleurOlivier

Aanbevolen berichten

Beste allemaal,

 

Olivier is voor de derde keer verkouden. Hij zit nu voor de derde keer aan de Duplo injecties. de eerste keer is hij daar heel ziek van geweest. We zijn toen na 7 injecties gestopt. Hij liet zijn blindedarmkeutels liggen, begon slecht te eten. Erg veel afgevallen. Trok zich zelfs terug op den duur. Omdat ik toen de probiotica van de dierenarts er niet in kreeg en nog redelijk ontwetend was over mogelijke gevolgen van antibiotica, heb ik dus niet veel extra voorzorgsmaatregelen getroffen tijdens die kuur. Ik geloof echt dat we hem toen voor de dood hebben weggehaald. 

De tweede keer hebben we hem twee weken aan de Duplo gehad. Dus 6 injecties. Met goede probiotica en dat ging super. Snot is bijna twee maanden weggeweest. Totdat afgelopen maandag de temperatuur te laag was om het raam

snachts open te laten, en hij vier dagen later weer. Verkouden was. Hij zit overigens samen met Fleur die nooit verkouden is. Hij is er echt mega vatbaar voor. De dierenarts wil nu de kuur langer doorzetten ook om resistentie te voorkomen. Uiteraard ben ik heel bang dat hij weer ziek wordt en doe alles om dat te voorkomen. Ik heb een heel goed dieet en pro-prebiotica die hij elke dag krijgt.

Ik vroeg mij af of iemand hier (ziek worden van kuur) ervaring mee heeft en mij tips kan geven. Overigens wil de dierenarts dat ik zelf ga prikken, maar dat zie ik absoluut niet zitten. Ik ben zelf bang voor prikken, en dan zou ik in mijn kostbaarste bezit moeten gaan prikken. Ik vlieg dus om de dag naar de dierenarts. 10 minuten rijden. Extra stress momentje, i know.. ik voel me ook vreselijk schuldig dat hij dit nu weer moet doorstaan. 

 

Ps. Ik vond nog een artikel op deze site van iemand uit 2009. Die beschreef dat haar konijn overleed na diarree door duplo. Een aantal bijzondere overeenkomsten. Ik gaf ook witlof net als haar, en Olivier had eerst ook een orale andere kuur gehad voor de Duplo die niet aansloeg, net als die van haar. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ook hier een konijntje gehad dat last had van chronisch snot, ze reageerde slecht of niet op de medicatie van de dierenarts.Uiteindelijk hiermee opgehouden omdat het meer kwaad dan goed deed. In haar leven heeft ze heel wat last gehad van snotterbuien maar wat vaak bij haar hielp was peterselie, DA rade dit zelf ook aan mij aan. Nou weet ik natuurlijk niet of je dit al geprobeerd had of dat je konijntjes dit altijd al krijgen, maar wie weet is dit voor jou ook de oplossing..

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 uur geleden zei Lienepien95:

wat vaak bij haar hielp was peterselie, DA rade dit zelf ook aan mij aan. 

Als ik ergens 100% zeker van ben, is het dat peterselie mijn snotteraartje niet zal kunnen helpen. ;)

Ik kan me ook niet voorstellen dat een DA dit aanraadt. Als jij het aankaart zal een DA zeker niet zeggen " nee niet doen" omdat het gewoon een lekker hapje is en geen kwaad kan, maar aanraden? Nee, dat geloof ik niet. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hè wat vervelend van die snot zeg! Ik heb twee konijnen met chronische snot en hier zijn ze beiden erg gebaad bij een Draxxin-kuur wanneer de snot weer eens de kop opsteekt. Bij deze kuur krijgt je konijn één keer per vier dagen een injectie, meestal hebben ze aan een kuur van een week of twee al voldoende (3 à 4 injecties). De werkzame-stofnaam is Tulathromycine.

Mijn konijn Guus heeft heel wat middeltjes en kuren geprobeerd voordat we bij dit middel uitkwamen. Andere antibiotica werkten niet (voldoende) of gaven ook te veel bijwerkingen. Gijsje heeft vanaf het begin af aan Draxxin gekregen tegen snot en is altijd snel genezen met weinig tot geen bijwerkingen.

Natuurlijk is ieder konijn anders en biedt mijn verhaal geen garanties, maar ik wilde je mijn positieve ervaringen niet onthouden.

 

Sterkte met de situatie.

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Eefje, Dankjewel voor je reactie! Ik zal wat nazoeken en vragen over dit middel. Tot nu toe werkt de duplo goed. Alleen wordt hij redelijk snel weer verkouden van een zuchtje wind. De bacterie zal niet helemaal uitgeroeid zijn? Geen idee.. Ik hoop niet dat dit zijn leven lang is.

En dus behoorlijke bijwerking gehad na langdurig gebruik. Wat voor bijwerkingen heb jij bij je konijn gezien?

 

Ik moet zo weer heen voor het tweede shot. Ben al het hele weekend zenuwachtig. Zouden jullie zijn zusje meenemen ter ondersteuning? Zou hem dat helpen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij Guus bleef de snot nooit lang weg en tijdens de kuren at hij slechter of niet (dan gaf ik hem dwangvoeding...) en er zat weinig leven in om het zo maar even te zeggen. Na het stoppen van een kuur leefde hij altijd meteen weer op en was hij stuk een actiever, of de snot nou weg was of niet maakte daarbij niet uit.

Met de Draxxin-kuren heeft hij deze bijwerkingen niet gehad. Hij leek daar veel minder last van te hebben en de snot bleef langer weg.

Bij Gijsje meteen gestart met Draxxin-kuren en zij heeft maar één keer in haar leven zo'n kuur gehad van drie prikken en daarna is het nooit meer teruggekomen...

Aangezien jouw konijn nu aan de Duplo zit, zou ik zeker die kuur eerst afmaken en kijken hoe het dan gaat met je konijn. Als de snot weer terugkomt, zou je kunnen overwegen naar Draxxin (Tulathromycine) te vragen bij je dierenarts. Het is trouwens wel zo dat niet alle dierenartsen met dit middel bekend zijn, weet ik uit ervaring.

Hoe komt de snot bij jouw konijn tot uiting? Niest je konijn veel? En is de snot dik en taai en wat is kleur?

 

Als het andere konijn sterk genoeg is, kun je haar best meenemen ter ondersteuning. Ik neem altijd beide konijnen mee als alleen Guus voor een kuur moest. Dit omdat Guus erg veel stress ervaart van de ritjes naar de dierenarts en steun lijkt te hebben aan Gijsje. Andersom geldt dit bij mijn konijnen trouwens niet. Daarom laat ik Guus thuis als Gijsje naar de dierenarts moet. Het ene konijn is gewoon veel stressgevoeliger dan het andere ;)

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...

Heeft Guus nog 'regelmatig' zo'n draxxin kuur nodig? Of blijft het echt wel voor langere tijd weg? Olivier heeft 6 injecties gehad. Na de eerste injectie zie je al een enorme verbetering, en na de tweede oogt hij er al bovenop. Ik weet dat je het beste lang door kan gaan. Maar aangezien ik meteen begin na 1 dag niezen en Olivier bij de eerste keer zo ziek werd staken we bij 6 ongeveer. Afhankelijk van hoe hij het doet. Het gaat tot nu toe goed, maar ik moet wel zeggen dat hij duidelijk zwakker is op zijn luchtwegen. Als hij gulzig eet hoor ik hem knorren, en hij heeft ook vaker dan Fleur een niesje. Of hij snuit dan even door zijn neus. Geen snot. Zodra hij echt verkouden wordt merk ik dat binnen een dag bij hem want dan is het gewoon volle bak niezen en wit snot. Ik geef nu ter ondersteuning en wanneer ik het nodig acht kruiden, echinea tablet en peterselie heb ik ook! Als hij nu gewoon de winter door stabiel blijft heb ik er wel vertrouwen in. Ik weet niet of ik al kan stellen dat de restverschijnselen die hij nu heeft onder chronisch vallen? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Hoi hoi! 

 

Ik ga beginnen met Draxxin. Olivier heeft weer snot klachten. De draxxin is besteld dus moet even geduld hebben. Tot nu toe blijft het redelijk stabiel. Dus hoop dat we dit volhouden totdat de kuur er is. Ik verwacht dat morgen of overmorgen. Tot die tijd wil ik hem graag helpen met natuurlijke middeltjes. Tips iemand? Ik heb bisolvon ook gehaald. Hoe denken jullie daarover? 

 

Groetjes Meta en Olivier 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bisolvon hielp goed bij het konijn van mijn dochter, toen hij echt zowat dichtzat van de snot. Ze gaf hem ook otrivin baby. Dat is een zoutoplossing in ampulletjes. Die ampulletjes zijn maximaal een dag te bewaren en er zit meer dan genoeg in om je konijn een aantal keer per dag in zijn neus te druppelen. Je kunt het ook zelf maken, maar wij vonden dit praktischer.

 

Ik hoop dat je konijn goed opknapt! Bij het konijn van mijn dochter is het helaas chronische snot, maar goed onder controle door die draxxin.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .