Ga naar inhoud

Intolerantie?


Yuzumiki

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

 

Eén van mijn konijntjes genaamd Binky (11 jaar oud) heeft sinds ongeveer anderhalf jaar last van huidproblemen (veel jeuk, schilfers, krabben en haren plukken). Eerst dachten we dat hij mijt had, omdat hij dit vaker heeft gehad. Meermalig microscopisch onderzoek bij twee verschillende dierenartsen leverden niks op. Pipetjes stronghold hebben het ook niet verminderd, dus is mijt uitgesloten. Daarnaast is onderzoek gedaan naar schimmel en afgelopen week heb ik ook een urineonderzoek laten doen, maar er is niet te vinden wat de jeuk nu precies veroorzaakt. Even voor het totaal plaatje:

 

Binky is een hangoorkonijn van 2,15kg. Hij is naar mijn gevoel te mager, zijn ruggenwervel en ribben zijn goed te voelen als je hem aait. Hij heeft ook amper spiermassa.

Ik heb het idee dat hij altijd veel drinkt, maar ik kan niet precies zien hoeveel omdat het andere konijntje ook uit hetzelfde bakje drinkt.

Hij heeft een goede eetlust en krijgt ook twee keer per dag brokjes aangeboden, maar komt niet aan. Er is onbeperkt hooi (Mountain hay) ter beschikking en hij krijgt soms ook snoepjes zoals bananenchips, kruidenhooi, erwtenvlokken om gewicht te helpen verbeteren. In de avond krijgen de konijnen altijd wat andijvie, witlof en wortel/wortelloof. Zo af en toe knip ik ook wat wilgentakken voor ze.

 

De brokjes die ik voer is een mix tussen Science Selective en Beaphar Care +. Naar mijn idee goede kwaliteit brokken. Nu las ik echter dat Science Selective een nieuw soort voeding heeft, namelijk Grain Free. Denken jullie dat er een mogelijkheid is dat dit wel eens het huidprobleem van mijn lieve oude sul (hihi) zou kunnen oplossen?

 

Soms is de jeuk zo heftig dat wanneer hij krabt hij ervan omvalt. Ik vind hem zo zielig en weet echt niet wat ik moet doen om hem te helpen. Het is nog wel echt een vrolijk konijn want hij komt altijd naar me toe voor wat aandacht, eet en drinkt goed en kan soms zo heerlijk genieten samen met zijn vriendinnetje. Dat maakt het allemaal zo dubbel... :'(

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou zelf in zo'n geval met de dierenarts overleggen of het geen optie is om hem op prednison te zetten. Onze hond is ook allergisch voor meerdere dingen (o.a. pollen, dus niet zo maar te vermijden) en hij was altijd nagenoeg klachtenvrij met prednison. Dierenartsen worden vaak niet enthousiast als je konijnen met chronische klachten op prednison wil zetten, maar bij honden kan het dan opeens wel. Het is natuurlijk best wel een paardenmiddel en ook niet direct wenselijk om langdurig te geven, maar je konijn is elf.. als ie nog een poosje zonder jeuk rond kan lopen is dat hartstikke fijn.

 

Wil je uitsluiten dat het aan de voeding ligt dan zou je met een eliminatie dieet moeten beginnen, maar dat lijkt me totaal niet wenselijk i.v.m. gewicht maar ook omdat je toch eigenlijk wil dat ie in z'n laatste tijd lekker kan eten wat hij gewend is en lekker vindt. Zo zou ik er tegenaan kijken in elk geval.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .