Ga naar inhoud

Het samengaan van de konijnen


MelissavdMolen

Aanbevolen berichten

Goedemorgen,

Sinds eind april hebben wij twee konijntjes gekocht. In de veronderstelling dat het een mannetje en een vrouwtje zou zijn, hebben we een groot hok gemaakt met een gazen schut ertussen, zodat ze wel gescheiden zouden zitten maar we contact zouden kunnen houden. Ook hebben we ze enkele keren samen op de bank gehouden. Bij de dierenarts aangekomen voor de castratie, bleken het beide 'vrouwtjes' te zijn. We hebben nog 2 weken gewacht voordat we het schut ertussen weg zouden doen. Nu hebben we weer gekeken en blijken het overduidelijk 2 mannetjes te zijn. Het schut is ertussen weg en de konijnen waren de eerste uren erg lief. Toen begon het vechten... dit ging er erg naar aan toe, dus hebben besloten het schut er weer tussen te doen. Echter liggen ze nu s avonds weer tegen elkaar aan met het schut ertussen en begroeten ze elkaar altijd. De individuele hokken zijn erg groot maar we balen toch erg dat we ze niet samen kunnen doen...

 

Heeft iemand misschien tips?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ook een soortgelijke situatie gehad dat ik uiteindelijk met 2 rammen zat. In het begin lief tegen elkaar, alhoewel ik duidelijk spanningen zag. Veel gejaag en gedoe, en ik wilde het niet laten escaleren dus hebben ze een maand met een renpaneel als scheiding naast elkaar geleefd tot ze gecastreerd zouden zijn. Door dat paneel heen wastten ze elkaar en likten ze elkaars koppie, maar als ik dat paneel weghaalde weer een en al onrust. Beide rammen gecastreerd en 2 konijnenvriendinnetjes uit de opvang gehaald. Beide rammen hebben nu een dame en ze zijn dolgelukkig. Ik heb nooit spijt gehad van deze keuze en misschien is dat ook een optie voor jou, mits je genoeg ruimte hebt.

 

2 rammen samen gaat bijna altijd fout, er zijn gevallen waarbij het goed gaat..maar ben bang dat jouw rammetjes elkaar gewoon niet liggen. 

 

Hebben ze wel een grote ren aan hun hok?

 

Succes! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vervelende situatie. Zolang de rammen nog niet gecastreerd zijn zou ik ze zeker niet meer samen zetten! Ongecastreerde rammen kunnen elkaar serieus verwonden. Ik zou ze daarom zo snel mogelijk laten castreren.

 

Na een aantal weken, als de hormonen een eind weg zijn, zou je ze dan op voor beide konijnen onbekend terrein weer samen kunnen zetten. Omdat ze al flink gevochten hebben is de kans klein dat het goed gaat komen tussen deze 2 rammen, ookal zijn ze dan gecastreerd. Jagen, haar uittrekken en rijden mag, maar als ze meteen weer vol in de aanval gaan kan je het wel vergeten. 

 

Lukt dat niet en heb je voldoende ruimte voor 2 aparte koppels, dan kan je net als @KnabbelBabbel26 er voor kiezen om naar een konijnenopvang te gaan en beide rammen een eigen voedster als maatje te geven. 

 

Heb je daar niet genoeg ruimte voor of wil je dat niet, dan zou je een ram bij een konijnenopvang om kunnen ruilen voor een voedster. Dat klinkt bot, maar dan weet je dat beide rammen een maatje krijgen. Konijnen zijn groepsdieren dus een konijnenmaatje is een basisbehoefte.  

 

Een koppel kleine konijnen heeft minimaal 2 m2 nodig (op 1 oppervlak). 2 (gecastreerde) rammen hebben meer ruimte nodig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .