Ga naar inhoud

Wat te doen als haken op kiezen snel terug komen?


Denvank

Aanbevolen berichten

Beste liefhebbers,

 

6 weken geleden heb ik de haken van de kiezen van mijn konijn onder narcose laten verwijderen.

Helaas is mijn konijn niet makkelijk waardoor er altijd gevijld zal moeten worden onder narcose.. 

Nu 6 weken later begint Youp alweer te smakken en volgens de dierenarts zaten er alweer lichte haken aan de kiezen.

Elke 6 weken €75,- betalen en mijn konijn zoveel stress te geven door naar de DA te gaan wil ik ook niet..

De dierenarts gaf mij als optie de kiezen te laten trekken (dit gaat dan per 2 omdat anders de andere kies doorgroeit).

Hij zei mij dat dit zeker wel €500,- kon gaan kosten... 

Ik heb geprobeerd om andere manieren te bespreken met de DA (zoals een roesje waardoor Youp misschien duf zal worden en het allemaal wat beter ondergaat en geen narcose nodig heeft bij het vijlen van zijn kiezen) alleen werd hierover door de DA gezegd dat konijnen alsnog door zo'n roesje angst/stress ervaren en dus niet geschikt is.

 

Ik kan zulke hoge kosten niet opbrengen terwijl ik heel veel voor mijn konijn over wil hebben... alleen wat moet ik nu?

De DA zegt dat er anders niks op zit dan hem in te laten slapen maar de gedachte doet me zo'n pijn.

 

Heeft iemand hier ervaring mee of kan iemand mij misschien andere opties aanraden?

(voer heb ik aangepast en geef hem heel veel hooi en andere speeltjes waar zijn tanden door slijten maar niks helpt die haken van de kiezen te krijgen...)

 

Ik hoor graag jullie advies/tips...

 

Lieve groet,

 

Yvanka

Link naar reactie
Delen op andere sites

De ene dierenarts vijlt verder weg dan de ander. Dat scheelt al met hoe snel het terug komt. Ook kun je ander voer proberen ( en indien je veel voer geeft minder voer, zodat het konijn meer hooi eet en kiezen beter slijten) kwa kiezen trekken heb ik geen ervaring dus daar kan ik geen advies over geven, maar wel kan ik vertrekken dat een van mijn vorige konijnen ook steeds snel haakjes had, totdat ik een dierenarts vond die het verder weg haalde en het echt minder vaak terug kwam. Uiteindelijk andere en minder brokken gaan geven ( beaphare care plus) en nooit geen haakjes meer gehad. Wilt niet zeggen dat het bij jou konijn ook werkt, maar je zou het in elk geval kunnen proberen toch....

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb hier een konijn die ook steeds haken op z'n kiezen had.

 

Na wat onderzoek uitgeprobeerd wat harde brokken zouden doen (ik had iets gelezen dat dat kon helpen) Hij kreeg eerst cuni complete van Versele laga (vergelijkbaar met SS dus zacht) en ben toen overgestapt op een harde brok (Havens) en hij heeft als 1,5 jaar geen last gehad van z'n kiezen!

 

Ik zou het zeker eens proberen, mij heeft het goed geholpen :)

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Echt maar minimaal brokken geven (of ze hard zijn of niet maakt dan niet zo veel uit) en vooral heel veel hooi voeren, wat groenvoer (vers gras bijvoorbeeld) en evt wat kruiden. Op brokjes kauwen ze maar minimaal. Zelf heb ik niet het idee dat een hardere brok de kiezen sneller laat slijten, eerder een drogere brok (bijv. fiba first), omdat ze daar juist langer op moeten kauwen. Als een harde brok sneller in stukjes breekt, dan hoeven ze alsnog niet meer kauwbewegingen te maken en slijten de kiezen alsnog niet meer. Een zachte, of een brok met echt een droge vezelrijke structuur kan juist betekenen dat ze langer moeten kauwen en dat de kiezen dus beter afslijten.

Op hooi, vers gras, verschillende bladgroenten en gedroogde kruiden moeten ze ook langer kauwen, dat zorgt er dus ook voor dat de tanden goed slijten. Let ook op het calciumgehalte: niet te veel, maar ook niet te weinig geven bij kiesproblemen.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .