Ga naar inhoud

nog steeds niet zelf eten tips ?


jelmerh

Aanbevolen berichten

da heeft 2.5 week geleden de 4 kiezen verwijderd, na 2 weken. kreeg hij enorm veel gas, zat echt op zijn diepste punt dat de darmpjes wellicht al stil hebben gelegen. dat ik echt dacht dat het zijn einde was. zoveel medicijnen gebruikt.. masseren..

 

nu is het gas gelukkig weg , de da kon geen gas meer vinden. maar hij wilt maar niet eten.. en keutels vind ik ook niet , en toch dwangvoer ik hem minimaal 40ml per dag.. ze zei gewoon doorgaan met dwangvoeren. alles moet weer opstarten, en de darmen bewegen dan nog zo langzaam.

 

maar iemand tips ?  blaadje andijvie knaagt die wel wat aan , maar zit nog steeds weggedoken in een hoekje. knabbelt 1 sprietje hooi en ligt dan weer languit. terwijl de pijn eigenlijk weg zou moeten zijn, zou hij toch weer moeten eten lijkt mij... ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

En als je het dwangvoer afbouwt / stopt? Vaak gaan konijnen dan wel meer zelfstandig eten. Natuurlijk wel goed op letten dat dat wel het geval is. Maar dwangvoer geeft veel stress en schijnt ook behoorlijk te vullen, waardoor konijnen dan vaak ook niet snel zelf weer beginnen met eten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

49 minuten geleden zei Evee:

En als je het dwangvoer afbouwt / stopt? Vaak gaan konijnen dan wel meer zelfstandig eten. Natuurlijk wel goed op letten dat dat wel het geval is. Maar dwangvoer geeft veel stress en schijnt ook behoorlijk te vullen, waardoor konijnen dan vaak ook niet snel zelf weer beginnen met eten.

 

ga proberen wat minder te geven, wat mij vooral zorgen maakt is dat ik geen keutels zie. ook maar de dosis laxatract wat verhoogd, want tijdens het gas heeft dat wel geholpen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Helemaal geen keutels? Dan zou er verstopping kunnen zijn... ik zou dan toch voor de zekerheid naar de dierenarts terug gaan. Dwangvoeren bij verstopping kan voor nog meer problemen zorgen namelijk, als het niet door kan, prop je het konijn alleen maar voller en heb je kans dat de darmen opgerekt worden, met de problemen daarvan er dan weer bij.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uur geleden zei Evee:

Helemaal geen keutels? Dan zou er verstopping kunnen zijn... ik zou dan toch voor de zekerheid naar de dierenarts terug gaan. Dwangvoeren bij verstopping kan voor nog meer problemen zorgen namelijk, als het niet door kan, prop je het konijn alleen maar voller en heb je kans dat de darmen opgerekt worden, met de problemen daarvan er dan weer bij.

nee , afgelopen dagen niet, maar vanochtend de dosis van laxatract iets verhoogd, en dat werkt zeker wel. zachte poep heeft hij nu net , niet echt diarree, maar ook geen volwaardige keutels helaas. maar dat is logisch omdat hij niet voldoende zelf eet krijgt hij niet genoeg vezelfs helaas pff. dierenarts wist dat die geen keutels had maar dacht niet aan een verstopping toen ik het vroeg gister. er zit dus geen verstopping.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als er wel dwangvoer in gaat en er komt niets uit.... dan is het toch gewoon verstopping? Wat zou het anders kunnen zijn?  Het is wel zo dat de spijsvertering van een konijn, dus voor voedsel is opgenomen en de rest is uitgepoept als een keutel, ongeveer 24 uur duurt. Als er langer dan 24 uur geen keutels uit komen, zit er ergens iets mis.

 

Mocht je het interessant vinden, in dit artikel is de spijsvertering heel goed uitgelegd: https://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/konijnen-voeding/post/spijsvertering-konijn/

 

Maar fijn dat er nu in ieder geval iets uit komt. Dat het wat zacht is, of vreemd van vorm is niet gek. De darmen zijn hoe dan ook flink van slag!

Link naar reactie
Delen op andere sites

34 minuten geleden zei Evee:

Als er wel dwangvoer in gaat en er komt niets uit.... dan is het toch gewoon verstopping? Wat zou het anders kunnen zijn?  Het is wel zo dat de spijsvertering van een konijn, dus voor voedsel is opgenomen en de rest is uitgepoept als een keutel, ongeveer 24 uur duurt. Als er langer dan 24 uur geen keutels uit komen, zit er ergens iets mis.

 

Mocht je het interessant vinden, in dit artikel is de spijsvertering heel goed uitgelegd: https://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/konijnen-voeding/post/spijsvertering-konijn/

 

Maar fijn dat er nu in ieder geval iets uit komt. Dat het wat zacht is, of vreemd van vorm is niet gek. De darmen zijn hoe dan ook flink van slag!

ja in de ochtend is er wel vaak wat zachte poep, de rest van de dag niet, wist niet dat het 24 uur duurde. maar zolang er wat uitkomt, lijkt me dat er geen verstopping zit. maar eten wil hij niet helaas. snap niet waarom niet, het gas is weg. ligt alleen maar te slapen zowat. beetje andijvie at hij wel 6 happen, maar wil ik ook weer niet teveel geven :/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als hij lekker andijvie eet zou ik hem gewoon andijvie geven hoor, ik neem aan dat hij wel groenvoer gewend is? Ik zou het nu niet zo een probleem vinden dat hij bijv. wel groenvoer eet en nog niet veel hooi of brokken. Voor de spijsvertering ook niet erg, groenvoer bevat veel vocht dus als het niet helemaal lekker loopt misschien wel zo prettig om dan juist vochthoudend voedsel te eten ipv droge kost.

 

Er kwam dus wel zachte poep uit. Ik dacht omdat je schreef dat je al dagen geen keutels had gevonden, dat er niets uit kwam. Zachte poep of diarree is een teken dat de darmen in ieder geval werken, al is het nog niet goed. Maar medicijnen kunnen er ook voor zorgen dat ze diarree hebben. En het zou kunnen dat de zachte keutels in de ochtend de blindedarmkeutels zijn. Die horen ze op te eten, maar als ze medicijnen krijgen doen ze dat meestal niet.

 

In dit artikel staat veel info over konijnenkeutels: https://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/konijnen-medischeinformatie/post/konijnenkeutels/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik moet zeggen dat ik 40 ml per dag dwangvoeren niet zo veel vind. Ik dwang voer meestal 10 ml per uur bij een konijntje van 2 kg wanneer ze echt niet eten. Ook probeer ik het vaak warm te maken en voldoende vocht bij te geven. Door de vezels in de dwangvoeding kan je anders ook verstopping krijgen. Darmen hebben vocht nodig. En inderdaad wat Evee zegt, zelf gaan eten is het belangrijkste op dit moment, dus geef lekker andijvie als hij dit wel zelf eet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hij eet wel weer wat, maar nog steeds niet voldoende. heb gemerkt als ik geen laxatract geeft, heeft hij geen keutels. dus ik hou hem even op laxatract dan heeft die wat dunne poep maar loopt het wel een beetje. Gas is volledig uit zijn darmen en buik, dus vraag me wel af hoelang ik de metacam moet blijven geven.

 

hij ziet er weer een stuk beter uit, maar helaas wilt zelf nog niet aan de gang.. hij zat met gasbuik echt weggekropen in een hoekje, en nu ligt en is hij weer samen met het andere konijn de hele dag voorin de kooi, dus snap niet dat hij nog steeds niet uit. maar blijf ermee doorgaan voorlopig

Link naar reactie
Delen op andere sites

Iemand advies voor het volgende ?

 

als ik hem genoeg laxatract geeft heeft die zachte keutels en flink wat poep, dan denk je af te kunnen bouwen met laxatract... maar dan heeft hij gelijk weer mini harde keutels..

 

Op de foto grote keutel is van andere konijn 2.5kg ter vergelijking van 1.5kg konijn

 

zit er dan een verstopping die niet weggaat, eet hij niet genoeg of ?? hij eet iig niet genoeg uit zichzelf maar wel wat daarom dwangvoer ik hem 45ml per dag..

 

dle2khpl9oxfd.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .