Ga naar inhoud

Paniek paniek paniek, snot?!


Bunnybabys

Aanbevolen berichten

Mijn konijntje wat als baby een half jaar terug snot had (en ik nooit iets echt zichtbaars zag, alleen veel niezen), hoor ik net een harde nies maken en ze heeft een  vies neusje aan een kant. 

 

Dierenarts is gebeld, ik kan zo nog heen. Kan ik haar samen met haar vriendje laten? Ze zijn al wat wiebelig omdat het lente is ofzo. Maar haar vorige vriendinnetje had ze aangestoken en die overleed... 

 

Tips? Ik hou jullie op de hoogte. Bah!! Zo vlak voor de vakantie natuurlijk. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou ze samen mee naar de dierenarts nemen anders. Het gevaar op deze leeftijd is dat je ze niet altijd weer gewoon terug bij elkaar kan zetten nadat de kuur is afgerond. Mijn vorige konijntjes waren vroeger super cute samen. Maar ook een van hen kreeg snot en toen tijdens het behandelen een tijdje binnen gehad. Daarna is het niet meer goed gekomen. Betekent natuurlijk niet dat het altijd zo gaat, maar dat risico is er wel. Wellicht kan je da hier advies over geven en kijken of ze beide ervoor behandeld kunnen worden ofzo, zodat ze elkaar niet om en om aansteken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Update: mijn rammetje jaagt alleen achter haar aan (likt soms ook haar koppie). Maar ik vertrouw ze vannacht niet samen. Mooie bijkomstigheid dat ik ook niet bang hoef te zijn voor besmetting. Mijn rammetje zit nu in de keuken en mijn voedster blijft in hun eigen hok. Doe ik hier goed aan? Kan ik iets anders doen? 

 

Bah, ik ben er weer helemaal naar van. Altijd wat. 

 

De da spotte ook iets wat beginnende haakjes kan zijn. Wat kan ik daarvan verwachten? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voedster likt helaas niet (zoals normaal) de medicijnen op uit het spuitje. Ze eet ook minder enthousiast dan normaal, maar uiteindelijk zijn alle brokjes erin gegaan. Ze is ook wat bang voor mij, waar ze normaal op schoot springt. Ik vind het maar niks. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat vervelend dat het niet echt wil met die medicijnen. Al heb ik bij mijn konijntjes nog nooit gezien dat ze enthousiast medicijnen aan het oplikken waren uit het spuitje... Ik trakteerde mijn zieke konijntje altijd met wat lekkers na de medicijnen, had hij niet alleen de negatieve associatie wanneer ik hem op mn bed zette om medicijnen te geven. Hoe oud is je konijntje nu? 7-8mnd ofzo? Is natuurlijk ook de leeftijd waarop ze het hardst vaak aan het puberen zijn. Heeft wellicht wat met haar gedrag te maken. Hoe gaat het tussen de twee overdag? Kunnen ze dan wel bij elkaar? Voedster kan de steun van de maatje nu misschien juist wel hard gebruiken

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi, ja ik heb mazzel gehad dat ze het altijd zo opsnoepte. Inmiddels vermeng ik het met vermalen korrels en snoept ze dat papje op... 

Ze is op dit moment bijna 10 maanden. 

Ik heb hopelijk vandaag telefonisch contact met mijn kk da. Ze blijft nog even gescheiden van haar vriendje, helaas, ik wil eigenlijk ook graag besmetting voorkomen. Na haar castratie heeft hij haar ook opgejaagd, omdat hij door had dat zij zwakker was. Toen ik heb ze ook herkoppeld en dat ging uiteindelijk prima. Dus fingers crossed dat dat nu weer het geval is. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inmiddels gedraagt ze zich nauwelijks meer ziek. Is weer lekker brutaal en nieuwsgierig! Hopelijk zijn we een beetje vlot van het snot af, aangezien ik er vroeg bij ben... De nijntjes blijven wel even gescheiden tot ik weet dat zij hem niet meer kan aansteken. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het ligt er natuurlijk een beetje aan hoe heftig de infectie is. Ik weet niet wat de dierenarts heeft gezegd over hoe lang je de kuur moet geven, maar ik zou dat in principe aanhouden en als het na die tijd nog steeds niet over is terug gaan. Je kan natuurlijk ook altijd tussendoor even bellen. 

 

Als de enrobactin echt totaal niet aanslaat en ze blijft snotteren zou ik gaan kijken of er een dierenarts is die een rhinoscopie bij je konijn kan doen. Als er een hooi sprietje of iets dergelijks vastzit in de neusgang krijgen ze vaak ook vies snot uit een neusgat. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt! Als ik steeds maar aan 1 kant snot zie, zal ik het eens vragen of dat een mogelijkheid is. Ze zit nu sinds woensdagmiddag aan de enrobactin en heeft een kuur van 8-10 dagen (mocht het voor de 8e dag over zijn, mocht ik stoppen). 

Ze heeft nog geen heftige klachten, maar wel wat brommen af en toe. Ze niest nauwelijks, toen ze als baby snot had had ze enorme niesbuien. 

Ik heb goede hoop, maar wil het proces wel zo kort mogelijk houden natuurlijk. Ze is gelukkig al wel weer helemaal zichzelf (een beetje anders, omdat ze nu alleen is ipv met vriendje), na het dierenartsbezoek had ze 1,5 dag nodig om weer te ontspannen.  

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .