Ga naar inhoud

Kan mijn konijntje wel naar buiten?


Bunnybabys

Aanbevolen berichten

Hoi hoi, 

 

Ik ben even aan het brainstormen. Mijn voedster heeft als kleintje snot gehad. Na veel behandelen (verschillende kuren antibiotica) heeft ze nu al bijna een half jaar geen last van niezen/reutelen/etc. Ze heeft nog steeds soms een piepende ademhaling, na veel rondrennen... Maar dat schijnt helaas een overblijfsel te zijn. Ze is hartstikke gezond verklaard. 

 

Nu was ze laatst even buitenspelen met haar vriendje, en toen ze weer binnen waren, was zij toch een paar keer aan het niezen. Daarna niks meer, maar ik schrok toch. Sindsdien laat ik ze ook niet buitenspelen, binnen hebben ze ook een heleboel speelmogelijkheden. 

 

Nadenkend over de toekomst (kindjes): de konijntjes zitten nu in de slaapkamer die ooit de kinderkamer kan worden. Denken jullie dat mijn nijntjes dan naar buiten zouden kunnen verhuizen, of is dat met mijn "astma-konijntje" toch niet zo'n goed idee? We hebben al nagedacht over de ruimte die ze dan eventueel binnen zouden kunnen krijgen, maar misschien vinden ze het ook wel heerlijk om buiten te wonen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je ze naar buiten verhuist zou ik dan zo stof vrij mogelijk materiaal ik het hok doen en gewoon kijken hoe het gaat. Het zou ook kunnen dat ze even moet wennen buiten. Maar verder is elk konijntje weer anders dus dat is natuurlijk niet zeker.

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uur geleden zei Sanne_vdv:

Konijnen zijn heel gevoelig voor temperatuurwisselingen. Steeds naar buiten en weer naar binnen gaan is dus niet goed voor een konijntje, mits het buiten dezelfde temperatuur is als binnen. 

Het naar buiten gaan heb ik een paar weken terug gedaan. Toen het binnen heet was (30 graden) en buiten wat beter (24). 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad, wat Sanne_vdv zegt, is het geen aanrader de konijntjes te veel te laten wisselen tussen temperaturen. Mocht de temperatuur binnen en buiten dichtbij elkaar liggen, dan kun je je konijntje gerust even buiten zetten. Maar beter houd je je konijn binnen als dat erg verschilt, zeker als je hier eerder problemen mee hebt gehad. Dit is ook wat de dierenarts mij aanraadde, daarom voeg ik dit advies nogmaals toe ;) Succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dankjulliewel. Ik hoef me er voorlopig ook nog eventjes niet druk om te maken, dat scheelt. Maar ik was wel geschrokken toen ze die ene keer een uurtje buiten waren en ze snuffend terugkwam, we hebben toen ze snot had zoveel ellende gehad... Dat wil ik niet nog eens. Aangezien het toen bloedheet was, wilde ik ze een beetje verkoeling kunnen geven in de schaduw, maar jullie denken dat dat verschil eigenlijk al te groot was? Dus echt alleen naar buiten als de temperatuur daar hetzelfde is? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een buitenkonijn met chronisch snot gehad. Ik heb er wel eens over nagedacht of het niet beter voor hem zou zijn om 's winters binnen te wonen. Maar @Dollie vertelde toen dat de lucht buiten schoner is en dat het dus juist beter was om hem buiten te laten wonen. Ik vond dat wel een goed argument. Een echt ziek konijn moet je natuurlijk wel naar binnen halen, want dan kan hij zich 's winters niet op temperatuur houden.

 

Als het echt erg ging vriezen verhuisde ik hem en zijn vriendinnetje naar de schuur omdat die extreme kou voor hem meer energie kostte dan voor een gezond konijn. Maar mijn konijn had chronisch snot en was altijd aan het niezen en reutelen. Als jouw konijn nu gezond is lijkt het me al helemaal geen probleem om ze naar buiten te verhuizen. Ga wel weer naar de dierenarts als hij weer klachten krijgt, want als je het laat lopen wordt het chronisch. 

 

De tip over de bodembedekking is ook een goede. Stoffige bodembedekking is natuurlijk niet goed voor een konijn met luchtwegproblemen. Ik weet niet of je binnen bodembedekking gebruikt? Dat is binnen niet nodig. Buiten is het in de winter wel nodig om bodembedekking in het hok te leggen (in de ren hoeft dat niet). Er is verschil in stoffigheid van bodembedekking, dus daar kan je dan wel rekening mee houden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dankjewel @Lienappelsien. Ze is gelukkig geen chronisch snot konijntje geworden, wat bijna wel het geval was geweest. Maar ze heeft een gevoelig neusje (of dat nou van het snot is gekomen, weet ik niet). Ze hebben binnen inderdaad geen bodembedekking, alleen back2nature in hun wc en timothy hooi omdat dat ook minder lijkt te stoffen. Als ze snoepjes zoekt en veel over de grond snuffelt of iets te enthousiast op het hooi aanvalt, hoor ik bijna altijd wel een niesje, daarnaast nooit gelukkig. Jouw verhaal geeft in elk geval wel vertrouwen dat ze lekker buiten kunnen leven, als dat ooit zal moeten (voor nu vind ik het heel gezellig dat ze binnen zijn). 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Konijnen kunnen inderdaad niet goed tegen temperatuur verschillen. Je kan je konijn dus niet de heletijd van buiten naar binnen doen. Ze krijgen in de winter ook een wintervacht. Mijn konijnen zijn altijd buiten behalve in de winter. Je moet ze dan wel vroeg binnenhalen voordat ze een wintervacht krijgen en pas weer naar buiten doen als het minder koud is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .