Ga naar inhoud

Konijn met een slecht evenwicht


Sanne_vdv

Aanbevolen berichten

Het begon donderdag 22/06/17. Mijn konijn 'knuffel' loopt in de kamer en ze moest terug het hok in. Ze zat al opvallend de hele tijd op een plekje tussen de muur en de vitrine. Toen ik haar riep kwam ze op mij af rennen, maar dat ook al een beetje moeilijk. Eenmaal in het hok ging het fout. Haar ogen waren raar aan het draaien en konden zich niet meer focussen op een plek. Ook viel ze ineens van haar schuilhok af en ze viel steeds om / rolde om. Wij zijn gelijk met spoed naar de dierenarts gegaan. De drie dagen daarvoor at ze ook al niet goed. Ze liet haar brokken staan of at ze later op en ze dronk veel, maar wij dachten dat dit met de warmte te maken zou hebben en dat ze daarom van slag zou zijn.

Bij de dierenarts werd ze onderzocht. Haar oren waren schoon, maar in haar oog zag de dierenarts een dik adertje. Ook heeft ze nu een beetje viezigheid bij haar oog. Die dierenarts zei dat Knuffel middenoorontsteking zou kunnen hebben of een herseninfarct. We kregen panacur en enrobactin of enrofloxacine mee (Bijde namen staan op de verpakking. Misschien is de een het merk?). Ik ging op internet wat meer opzoeken over wat Knuffel eventueel zou kunnen mankeren. Toen kwam ik bij E. Cuniculi. De meeste symptonen hiervan heeft Knuffel ook, maar dat slepen met de achterpoten heb ik bij haar nog niet echt opgemerkt.  (Ik weet trouwens niet meer of de dierenarts het over E.cuniculi heeft gehad, maar ze heeft wel panacur gegeven, wat ook een medicijn is tegen die ziekte / parasiet). Wat ik wel raar vond is dat bij de antibiotica die wij hebben gekregen (enrobactin / enrofloxacine beide namen staan op de verpakking zoals ik eerder heb gezegt) op de 'gebruiksaanwijzing' staat 'behandeling van infecties van het spijsverteringsstelsel en ademhalingswegen veroorzaakt door het enrofloxacine gevoelige stammen van: E.coli, Pasteurella multocida en Staphylococcus spp. Behandeling van huid en wondinfecties veroorzaakt door enrofloxacine gevoelige stammen van Staphylococcus aureus'. Ik snap dit niet helemaal. Zou de dierenarts de verkeerde antibiotica meegegeven hebben of is dit wel goed? Nadat ze terug is van de dierenarts moeten wij haar deze medicijnen dus elke dag (antibiotica 14 dagen en de panacur 28 dagen) geven en daarbij ook dwangvoeren met wortel babyvoeding, want ze eet (en nu zelfs drinkt?!) niet meer.. Het lijkt alsof ze wel wilt eten, maar het niet kan. Af en toe een hapje maar dan gaat ze weer (wel dergelijk normaal) liggen. Haar kopje staat ook scheef. Wij maken ons zorgen. Haar ogen zijn trouwens niet meer / minder aan het draaien, nadat ze antibiotica heeft gekregen. 

 

Wat ik ook nog even erbij wil vertellen, is dat we haar hebben gekocht samen met een van haar zusjes, die ongeveer een week daarna is overleden. De rest van het nest schijnt ook overleden te zijn, behalve Knuffel dus. Er bleek een soort van virus of bacterie in het nest te zijn. Ongeveer een jaar later kreeg Knuffel een raar vlekje in haar oog, wat waarschijnlijk ook een (parasiet?) was. Ze is nu onderhand 4 en een half jaar oud en heeft geen maatje meer en ze is al haar hele leven binnen.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze keutelt ook bijna niet. Dit komt denk ik omdat ze niet meer eet en drinkt  (ook geen hooi) en als ze eet zijn het kleine hapjes. Wij geven haar wel dwangvoer in een spuitje in haar bekje (wortel babyvoeding) en we gaan ook water in een spuitje doen om te proberen of ze zo wel water kan drinken. Ik maak me zorgen om haar...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hou vol! Het kan even duren voordat de Panacur aanslaat, maar als je er op tijd bij bent kan er verbetering optreden.

Enrofloxacine is voor zover ik weet een turbo AB dat gebruikt wordt als een soort paardenmiddel en dat zo ongeveer tegen alle soorten bacterien werkt. Panacur is in ieder geval prima, ik het idee dat deze dierenarts wel weet wat hij/zij doet. Ik weet wel dat dit middel eigenlijk niet meer voorgeschreven wordt juist vanwege die reden die ik noemde. Als dit niet werkt, werkt niks, zou je kunnen zeggen.

Ik denk wel dat je konijn misschien pijn heeft en dat dat mede een reden is waarom ze niet eet. Je zou eens kunnen navragen. Het is een hele rits aan medicatie die je dan moet geven, maar voor EC denk ik wel het enige wat je kunt doen, het is echt *piep* ziekte.

Sterkte en succes!

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

(Ik lees net mijn eerste post nog eens na en vind die eigenlijk verwarrend getypt. Ik typ daar dat Panacur in ieder geval prima is, en daarna typ ik dat dit middel niet meer voorgeschreven wordt, ik heb heb daar over Enrofloxoral, niet over de Panacur, die is heel goed verkrijgbaar.

 Dan zit ik te typen en mijn hoofd werkt sneller dan mijn handen, dus sorry voor de verwarring! :$)

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Rian bedankt voor je antwoord! En haha ik snapte heus wel wat je bedoelde in je eerste post;) Wij geven als dwangvoer dus wortel babyvoeding en soms een beetje banaan babyvoeding, omdat we weten dat ze banaan heerlijk vindt! Ook raakt ze de drinkfles niet aan, maar als we water in een spuitje doen drinkt ze zeker wel! De dierenarts heeft trouwens gezegd dat we Knuffel haar brokken fijn kunnen prakken (selective brokken) en daar een beetje water bij doen om er een papje van te maken, maar ook daarvan wilt Knuffel niet eten. Wij gaan ons zeker even laten informeren naar Critical Care!  (Ons is mijn moeder en ik Haha) 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oke, ja brokjes papje is ook prima, als het maar door het spuitje past. Als ze zelf niet wil eten moet je haar gaan dwangvoeren. Niet leuk, maar het is echt heel belangrijk dat je konijntje dit zo snel mogelijk binnen krijgt, met alleen wortel en banaan zouden er problemen kunnen ontstaan in de darmen. Is het mogelijk dat je dit vandaag nog in huis krijgt, via de dienstdoende DA? Als de darmen eenmaal stilliggen ben je verder van huis.

Dit bedoel ik:

 

http://www.medpets.nl/critical+care/

 

(ik weet niet of de link hier mag, maar het is puur ter info. Er hoort ook een speciaal spuitje bij waar het makkelijker door past en je beter kunt dwangvoeren)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij hebben zondag dwangvoer gekocht bij een dierenarts naast een dierenwinkel, die wel open was, want onze eigen dierenarts is niet in het weekend open. Wij hebben gevraagd naar Critical Care, maar we kregen Recivery. Dat is eigenlijk hetzelfde lijkt mij, anders gaf de persoon achter de balie dat niet. Recovery is ook poedervoer wat je moet mengen met water om er een papje van te maken. Het gaat nu wel beter met Knuffel! Ze eet weer andijvie en wat bladpeterselie en zelfs een heel klein beetje hooi! Wij geven haar ook kruiden (weegbree) wat ze ook opeet en heerlijk vindt! Helaas raakt ze haar brokken nog niet aan en drinkt ze niet uit het flesje, waardoor wij meerdere malen water in een spuitje doen, zodat ze wel drinkt. Als we dat geven, drinkt ze net alsof ze aan haar flesje drinkt! Ik hoef het alleen maar voor haar mond te houden en erin te spuiten en zij gaat er zelf vrijwillig aan sabbelen. 

 

Op de foto zie je haar bladpeterselie eten. (Ze is inderdaad een beetje een dikzakje:D maar ze is wel afgevallen door dit gedoe. Als ze heel dun zou zijn, zou ze dit misschien niet eens overleefd hebben, want dan zou ze al helemaal ondervoed zijn).

IMG_9599.JPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat goed!! Jullie zijn goed bezig, ze kan het wel hebben zo te zien ;) Brokjes eten ze na ziekteperiode pas op het allerlaatst. Je zou een klein zakje Beaphar kunnen kopen, Care+ heet dat voer. Het zijn harde brokjes maar ze geuren onwijs lekker en hier wordt dat door een nijn heel graag gegeten als hij niet lekker is door zijn snot. Het valt te proberen. Wil ze het niet, dan gewoon afwachten.

 

Ik zou haar trouwens een waterbakje aanbieden ipv die fles. Dat is, zeker voor een ziek konijn, en al helemaal een EC konijn dat zijn kop niet recht kan houden, heel moeilijk drinken. Uit een bakje kan ze lekker slobberen zonder moeite.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien heb je het al geprobeerd hoor, maar je kunt dwangvoer ook gewoon uit een bakje geven, als pap dus. Met de bedoeling dat ze het zelf eten (minder stress) in plaats van dat je ze pakt en het in hun bekje spuit (echt dwangvoeren). Hoewel sommige konijnen het dwangvoer ook wel uit de spuit likken zoals jij volgens mij water geeft. Soms wil een konijn (nog) geen brokjes, maar eet hij wel van een bakje dwangvoerpap wat hem voorgezet wordt. Eventueel meng je er een drupje ongezoete appelmoes door en als je warm water gebruikt om het poeder aan te lengen geurt het ook meer. Omdat ze wel groen eet, zou dwangvoer wat ze zelf uit een bakje eet een mooie aanvulling zijn. 

Beterschap voor Knuffel en veel succes met de verzorging.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Haar kopje is niet meer scheef gelukkig! Ze loopt en rent ook al wat makkelijk, maar soms valt ze nog wel eens om. We hebben ook een wilgenrol voor haar als ze uit het hok is, waar ze regelmatig in zit en lekker aan de stokjes zit te knabbelen! (l):$ Bakjes gebruiken wij niet, alleen voor de brokken. Ze heeft gisteren weer voor het eerst even van het flesje gedronken en ze begint weer te keutelen. Haar keutels zijn nog wel klein, maar niet heel hard. Langzamerhand beginnen haar darmen weer beter te werken! Ook eet ze nu haar hooi veel beter op en andijvie, bladpeterselie en witlof gaan er ook goed in! Haar brokken eet ze nog niet, maar dat is niet de basisvoeding voor een konijn. Zolang ze maar hooi eet! En ze gaat waarschijnlijk vanzelf weer aan de brokken. We beginnen al een beetje af te bouwen met het dwangvoer. Bedankt voor de lieve reacties! 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een paar dagen geleden ging Knuffel een buis met drie gangen in en toen viel ze om! Ze rolde om in die buis en kon niet meer overeind komen.:oops: Toen zat ze ook nog eens vast en ik was helemaal in paniek. Wilde haar eruit trekken maar lukte niet. Mijn ouders hebben haar eruit gehaald en toen bleef ze nog eng liggen op de grond met haar hoofd scheef en daarna stond ze op en kwam ze bij. Sinds dat is gebeurd heb ik voorlopig de buis maar even weggehaald. Ze houdt nu helaas haar kopje ook meer schuin. Verder gaat het wel beter met haar. Haar ontlasting is al stukken beter geworden en ze eet hooi en groenvoer. Dwangvoer doen we nog maar een klein beetje en de medicijnen slaan aan, want ze loopt ook al wat beter. Ze eet nog steeds geen brokken, maar die eet ze pas weer aan ongeveer het einde van de kuur als het goed is. Ooh ja drinken doet ze ook nog niet goed, daarom zijn wij nog steeds water aan het 'dwangvoeren'. 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .