Ga naar inhoud

Konijnen uit elkaar bij vliegen eitjes?


Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

Ik heb een vraagje, vandaag kwam ik bij mijn konijn Felix en zag ik dat deze een kale staart had, gelukkig geen maden gevonden maar toch snel naar de DA geweest en het laten controleren voordat ik iets over het hoofd zag. Gelukkig. Geen maden.

Echter kon het wel zo zijn dat de vliegen al eitjes hadden gelegd dus werd zijn kont goed schoongemaakt en werden alle korstjes erafgehaald en later werd het geheel ingesprayd met Nomyiasis Anti-Myiasis Spray. Gelukkig zag het er vanavond al veel minder geirriteerd uit dan toen hij terug heen ging en terug kwam van de arts.

 

Nu is mijn vraag het volgende (ik ben dit vergeten te vragen aan de DA):

Felix en Elma zitten normaal samen in een (enorme) ren. Deze twee zijn enorm aan elkaar gehecht en voor Felix gezondheid hebben we hem nu even binnen zodat zijn kontje droog en schoon kan helen. De twee zijn zich apart van elkaar alleen heel erg aan het vervelen en je merkt dat ze in hun eentje veel minder levendig zijn dan met elkaar. Zou het mogelijk zijn Elma ook even naar binnen te halen zodat ze in ieder geval met elkaar nog een beetje vermaak hebben en Felix minder gestrest is in deze situatie (hij is best schuw en oud en hem steeds vasthouden in een nieuwe omgeving om natte stinkspray op zijn bips te doen is voor hem best een stressvolle situatie. Elma is wat jonger en wat minder snel van haar stuk te brengen)? Ik weet niet in welke mate vliegeneitjes overgedragen worden van het ene naar het andere konijn als ze samen zitten. Felix wordt dus al wel behandeld zodat als het goed is de eitjes niet meer uitkomen.

 

Alvast bedankt! Hannelore.

 

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Hannelore,

Als je Elma goed nakijkt van onderen en ook even goed behandeld met de spray, dan kun je haar wel bij Felix zetten. Controleer je konijntjes wel elke dag (liefst meerdere keren, bijvoorbeeld 's ochtends, 's avonds en als het kan een keertje 's middags) en verschoon het toilet elke dag.

Verder zou ik ze even op een hooi-dieet zetten de komende dagen, totdat er echt geen 'plakpoep' meer te vinden is. Een klein beetje biks (eierdopje per konijn) voor de lekkere trek, maar even geen of echt heel erg matigen met groenvoer. :)

Goed dat je gelijk naar de dierenarts bent gegaan trouwens, maden zijn ontzettend snelle sluipmoordenaars.

 

 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou haar inderdaad wel preventief ook behandelen tegen maden. En wat marjoleintje zegt: goed controleren. Maar myiasis hoeft geen reden te zijn om ze uit elkaar te halen.

 

Let wel op dat ze lief blijven tegen elkaar. Als één konijntje verzwakt is kan het wel eens zijn dat het niet-zwakke konijn toch wat gemeen doet. Meestal gaat het wel goed hoor, maar let er wel op. Het zou zonde zijn als ze naast de myiasis ook nog wondjes krijgt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei Marjoleintje:

Hoi Hannelore,

Als je Elma goed nakijkt van onderen en ook even goed behandeld met de spray, dan kun je haar wel bij Felix zetten. Controleer je konijntjes wel elke dag (liefst meerdere keren, bijvoorbeeld 's ochtends, 's avonds en als het kan een keertje 's middags) en verschoon het toilet elke dag.

Verder zou ik ze even op een hooi-dieet zetten de komende dagen, totdat er echt geen 'plakpoep' meer te vinden is. Een klein beetje biks (eierdopje per konijn) voor de lekkere trek, maar even geen of echt heel erg matigen met groenvoer. :)

Goed dat je gelijk naar de dierenarts bent gegaan trouwens, maden zijn ontzettend snelle sluipmoordenaars.

 

 

 

Okay heel erg bedankt! Hij heeft het 1 keer eerder gehad toen hij wat jonger nog was (het is een langhaar die normaal gesproken nou niet echt zijn vacht lekker uit laat kammen) en toen kon ik me inderdaad herinneren dat de DA zei dat het maar goed was dat we er optijd bij waren. 

 

Ik heb Elma net even bij Felix gezet met een hekje ertussen en op de gekke geuren van de dierenarts reageerde ze niet anders. Nu zitten ze dus weer lekker bij elkaar en gingen ze meteen samen op onderzoek uit :) dank! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

22 minuten geleden zei Evee:

Ik zou haar inderdaad wel preventief ook behandelen tegen maden. En wat marjoleintje zegt: goed controleren. Maar myiasis hoeft geen reden te zijn om ze uit elkaar te halen.

 

Let wel op dat ze lief blijven tegen elkaar. Als één konijntje verzwakt is kan het wel eens zijn dat het niet-zwakke konijn toch wat gemeen doet. Meestal gaat het wel goed hoor, maar let er wel op. Het zou zonde zijn als ze naast de myiasis ook nog wondjes krijgt.

 

Okidoki! Dankjewel! 

Ik zat er aan te denken Elma ook in te sprayen met een anti myiasis spray maar ik weet niet of die van de DA niet heftiger is dan nodig voor preventief gebruik, misschien dat ik daar dan even een nieuwe voor koop gewoon uit een dieren winkel ofzo. Toevallig hier ervaring mee? 

Daarbij ga ik ook nog maar eens het potje een keer extra lezen, haha.

 

Bedankt voor je reactie!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .