Ga naar inhoud

Konijn was ontsnapt, reden?


Jordyb2

Aanbevolen berichten

Ik heb al jaren konijnen, ook koppels gehad. Ik had al 1 jaar een Nederlandse Hangoor en had gelezen dat een konijnen koppel veel mooier/beter is. Toen ben ik op zoek gegaan op Marktplaats naar een ouder konijn die ook alleen zit en op zoek is naar een nieuw huisje. Toen heb ik haar gevonden, een Teddy met de naam Teddy. Onder de klitten en heel erg schuw. Ik heb eerst haar haar eens goed onder handen genomen en vervolgens (na 2 weken ongeveer) ben ik begonnen met het koppelen. In het begin zaten ze aardig wat tegen elkaar op te rijden maar uiteindelijk zijn ze een mooi koppel, mijn NH is duidelijk wel de baas, ookal likt zij haar ook wel. 

 

Ze zitten met z'n tweetjes in een ren van ongeveer 6 vierkante meter, deze ren heeft enkele verhogingen en een afdakje met 2 uitgangen. 

Nu laat ik mijn konijnen ook regelmatig in de achtertuin lopen, dit deed ik al sinds ik mijn eerste konijnen kreeg in 2008. 
Teddy zat al sinds de zomer vaak bij de heg te rondneuzen, achter de kliko's en af en toe haar kopje laten zien. Ik heb al meerdere malen gekeken of ik graafsporen kon vinden, maar helaas. Nu was ik haar vandaag opeens kwijt, ik helemaal in paniek, want waar was Teddy nou? Ik snel mijn vader roepen en bij de buren gekeken. Gelukkig zat ze daar.


Maar nu maak ik mij zorgen, heeft ze het niet fijn bij ons samen met de NH of deed ze dit gewoon uit nieuwsgierigheid? Telkens als zij in de ren zit samen met de NH springt ze naar binnen in het hok. De NH blijft gewoonn zitten en probeert een beetje mijn aandacht te krijgen, dat krijgt ze dan ook. 

 

Mijn tweede vraag is dus: Is er een mogelijkheid om het konijn (teddy de teddy) minder bang te laten zijn? Ik heb al geprobeerd om met sla langs de ren te gaan zitten, maar dan verstopt ze zich onder het afdak.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het ene konijn gaat meer op onderzoek uit dan het andere. Ze zal niet perse naar de tuin van de buren gaan omdat ze het bij jou niet fijn heeft. Ze heeft gewoon een mogelijkheid tot ontsnappen gevonden denk ik. Ik zou zeker de hele tuin afspeuren naar waar ze er uit is gegaan en ze tot die tijd niet los in de tuin laten voor dat ze nog een keer kan ontsnappen. Gelukkig heb je haar op tijd gevonden.
Zo te lezen is zij wat schuwer dan je NH, elk konijn heeft een ander karakter. Sommigen konijnen zijn heel mensgericht en anderen wat minder. Het kan ook aan haar verleden liggen natuurlijk. Als een konijn bijvoorbeeld veel (door kinderen) opgetild is (wat de meeste konijnen niet prettig vinden) worden de meeste konijnen daar bang en schuw van en blijven ze liever uit je buurt. 
Geduld is vaak het toverwoord en dat kan veel tijd kosten voor ze je zal vertrouwen. Gewoon veel op de grond gaan zitten in de buurt met wat lekkers. Laat haar maar naar jou toe komen. Het kan zijn dat je er weken over doet voor ze naar je toe zal komen maar met veel geduld kun je vaak best wel wat bereiken, ook bij schuwere konijnen. Het kan ook zijn dat het meer een 'kijk-konijn' is en dat ze niet perse aandacht van mensen wil. 


Toen ik mijn konijn uit de opvang haalde als maatje voor het konijn wat ik al had was hij ook heel erg schuw. Ik mocht hem absoluut niet aanraken. Ik heb hem alle tijd gegeven en lekker zijn gang laten gaan en nu kan ik hem heel goed aaien, hij zit overal met zijn nieuwsgierige neus bovenop. Ik wist zijn verleden niet omdat hij op straat gevonden is, hij vond in het begin alles eng maar op den duur is hij mij en zijn nieuwe omgeving gaan vertrouwen en is het helemaal goed gekomen.

 

Succes! Zo te lezen hebben ze het in ieder geval fijn met zijn tweeën. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wilde konijnen hebben een veel groter territorium dan een gebied van 6 vierkante meter. Het is dus niet ongewoon dat een tam konijn ook verder op onderzoek gaat, als ze die mogelijkheid hebben. Het ene konijn is inderdaad meer onderzoekend dan het andere konijn. Ik zou zorgen dat ze niet meer uit de ren kunnen ontsnappen.

 

Wat betreft het tam maken staan er tips bij de informatieve artikelen hier op de site, bijvoorbeeld dit artikel: https://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/konijnen-nieuwkonijn/post/hoe-maak-je-een-konijn-tam/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .