Ga naar inhoud

Vroegcastratie


tjitske93

Aanbevolen berichten

Hallo iedereen,

Ik ben hier nieuw, maar lees eigenlijk vaak allemaal forums hier! ☺

Heb nu zelf ook een vraag. Ik krijg binnenkort 2 konijntjes, een mannetje en een vrouwtje uit hetzelfde nest. Het worden buitenkonijntjes en nu wil ik eigenlijk de ram met 12 weken castreren. Dit moet geen probleem zijn heb ik hier en daar gelezen. Wat vinden jullie? Nu las ik dus ook dat je ze dan gelijk weer bij elkaar kan zetten, maar ik moet toch sowiezo de ram een paar dagen in huis houden na de operatie...? Na die paar dagen kunnen ze weer bij elkaar en kan het vrouwtje dan echt niet zwanger raken? 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben er persoonlijk geen voorstander van om zo vroeg te casteren. Een aantal dierenartsen doen het wel al maar een hoop doen het niet eerder dan dat ze zo'n 5,5 a 6 maanden zijn. Ik heb er helaas geen bewijs van en kan het dus niet zwart op wit hard maken. Maar het schijnt te maken te hebben met de groeischijven die zich dan vroegtijdig sluiten. Waardoor er later een grotere kans is dat het konijn last krijgt van botontkalking en andere aanverwante klachten.

Ik heb zelf een konijn gehad waarvan ik weet dat hij jong is gecastreerd en die had inderdaad die klachten. Maar ik kan niet hard maken of dat komt door de vroegcastratie of dat het gewoon domme pech was. Hij was namelijk ook als slachtkonijn gefokt. 

Lastige kwestie dus en er zullen denk ik altijd voor en tegenstanders zijn. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

11 minuten geleden zei Christaaa:

Ik zou me meer zorgen maken over een eventuele vroegrijpe voedster en een mogelijk inteeltnest. Ik zou ze gewoon scheiden bij 10 weken en later herkoppelen. Waarom risico's nemen?

Hmm, ja dat willen we dus niet. Dan de ram nog maar 2/3 weken alleen houden! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .