Ga naar inhoud

Wat moet ik doen als je konijn bijt?


Michellebunny

Aanbevolen berichten

Beste mensen!

Ik heb net pas een konijntje gekregen voor mijn verjaardag, hij is 8/12 weken oud 'Mico' (dwerg konijn) en het is en super lief konijn alleen heeft hij mij al 3 keer gebeten, en vroeg ik mij af of dat ik het wel goed doe? Of wat kan ik daartegen doen? 

Ik probeer hem zindelijk te krijgen door al zijn keutels in zijn wc te doen, dit is sinds dat ik hem heb 11 maart al wel goed gegaan, en doe ik dit elke dag. Iedere keer wanneer ik dan bij zijn hok kom, komt hij dan ook lekker kijken en doet hij dan ook zijn neusje naar mijn hoofd om te begroeten. En kan ik hem dan ook over zijn koppie heen aaien, Ik laat hem dan ook lekker door mijn kamer heen rennen en op mijn bank rennen. 

nu had hij mij dan ook gebeten in mijn kleding op de bank en 2 keer in mijn vingers in zijn hok, net als gewoonlijk lekker zat te snuffelen aan mijn vingers 'wat normaal geen probleem is' en toen gebeten tot bloedens toe (ik had gelezen dat je niet je hand dan mag wegtrekken en zou hij zijn zin hebben.)

iemand had ook gezegd dat ik dan iets van hard geluid moest maken 'bijvoorbeeld op de grond slaan ofzo' maar daar reageer hij dus niet op, en heb ik hard 'nee' geroepen maar werkt ook niet. Wat moet ik doen? Tikje op zijn neus zou ik ook niet willen doen, dat had ook iemand aangegeven. En had ik daar verder over gelezen dat je konijn dan bang word van je hand.

alvast bedank en hoop dat jullie mij hier kunnen uithelpen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Allereerst: welkom!

Even een vraag: wat doe jij precies voor hij besluit zijn tandjes in je te zetten? Want een konijn bijt over het algemeen niet zomaar. ;) Til je hem op? Houd je hem vast? Want daar houden ze niet van (eng, ik ben een prooidier!). De een laat het gelaten toe en de ander hapt. 

Over het happen in de kooi: mag ik weten hoe groot zijn verblijf is? Een dwergkonijntje heeft nl een minimale ruimte nodig van 1 m2 en het liefst groter. Hoe groter het formaat konijn, des te meer ruimte hij nodig heeft. In een te klein hok kunnen ze hoknijd ontwikkelen. En dat verklaart het happen. ;)

Een hoog geluid geven wil nog wel eens helpen, maar voorkomen is beter dan genezen. ;)

Wat zindelijkheid betreft: heel goed deze manier. Maar houd er wel rekening mee dat niet elk konijn hier zindelijk van wordt.

Gaat je konijntje nog een maatje krijgen als hij wat ouder is? :)

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bijten heeft voor een konijn altijd een reden. Vaak is het angst. Het kan zijn dat hij nog niet genoeg gewend is. Die grote mensenhanden die in zijn hok komen kunnen best eng zijn als je zelf nog zo klein bent. De meeste konijntjes zullen dan reageren met vluchten en wegduiken. Als die hand dan toch dichterbij komt kan bijten de laatste manier zijn om aan te geven dat jij doodeng bent, hoewel mijn ervaring is dat een konijn niet echt gauw bijt. Bedenk je steeds dat je met een konijn een prooidiertje in huis hebt gehaald. Een dier wat altijd op zijn hoede moet zijn, want er zijn veel andere dieren die hem willen pakken. Dat  vluchtgedrag zit er bij onze tamme konijnen ook nog steeds in. Ook is er bijten om territoriale redenen, maar daar is jouw konijntje nu nog te jong voor. Je ziet dit vaker bij voedsters vanaf een maand of vijf die hun hok gaan verdedigen omdat er in theorie binnenkort haar kwetsbare jongen in dat hok kunnen liggen. Ook kan je konijn per ongeluk bijten. Als jij net met je hand in de brokjesemmer bent geweest om zijn voerbakje bij te vullen ruikt je hand naar brokjes, of als je net een appel hebt gegeten ruikt je hand naar appel, waardoor ze kunnen denken dat je hand een stukje appel is. Misschien was dit in jou geval de reden? Ook verzorgen konijntjes elkaar met hun tandjes. Sommige konijntjes willen dit ook bij mensen doen, maar dit is een zacht schrapend knabbelen, waar geen bloed bij vloeit. 

Misschien is het goed om je konijntje nog wat tijd te gunnen om te wennen. Benader hem alleen als je zeker weet dat hij je gezien heeft. Praat rustig tegen hem. Steeds hetzelfde begroetingswoord werkt ook vaak goed. Laat hem zelf naar je toe komen en laat hem ruiken aan de bovenkant van je hand. Als hij blijft zitten kun je hem met diezelfde bovenkant van je hand voorzichtig aanraken en strelen. Pak hem niet op, daar worden konijnen bang van. Laat hem op het midden van de dag met rust, konijnen horen overdag te rusten zo vanaf een uur of 11 tot een uur of 4. Ze zijn 's morgens vroeg en aan het eind van de middag tot 's avonds laat actief. Krijgt de konijntje ook een vriendinnetje? Konijnen horen namelijk niet alleen te leven. Mannetjes moeten hiervoor uiteraard wel eerst gecastreerd worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .