Ga naar inhoud

Keutelen


Lieke88

Aanbevolen berichten

Mijn konijn (ram) is nu 3,5 maand oud. Hij is zindelijk en gebruikt zijn wc-bakje. Hij heeft sinds kort ontdekt dat hij op de bank kan springen en sindsdien gebruikt hij die om overal keutels achter te laten. Als ik even niet oplet ligt de hele bank onder. In de rest van het huis doet hij dit niet. Enig idee waardoor dit komt? En hoe ik dit af kan leren?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier in het verleden ook gehad en nu ook weer met mijn twee nieuwe konijnen. Het zijn bij mij altijd de mannen geweest die soms even een klein plasje of keuteltje achter lieten. Chip doet het nu ook op de bank. Het enige dat je kan doen is (bij een plasje) schoonmaken en volhouden... Met Knijster ben ik maanden bezig geweest en na zijn castratie was het weer mis. Alsof de hersenen er dan ook uit zijn gehaald ;-). Zolang ik thuis ben ben ik dus een keutelraper.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij had je bij een andere vraag ook al aangehaakt, of niet @Lieke88? Wat ik daar al zei en wat anderen hier ook zeggen: ze proberen hun territorium te markeren.

Mississippi hebben we dat uiteindelijk wel redelijk af kunnen leren. Hij begon met hele plassen op de bank, het is zo'n sofa-achtig ding dus hij parkeerde daarbij ook nog het liefst zijn kont tegen de muur aan :oops: Natuurlijk hebben we dat 'bestraft' door te laten weten dat het niet mag en hem aan te raken zodat hij stopte met plassen (niet hardhandig verder ofzo, maar even aanraken is genoeg om het te stoppen). We hebben ook een wc bak op de bank gezet, elke keer als ik hem in de houding zag gaan zitten, heb ik hem op zijn bak geduwd. Het plassen werd steeds minder en is uiteindelijk gestopt, zelfs bij een protestplasje gaat hij nu naar z'n bak. Maar we hebben dus wel een wc op de bank staan, daar moet je zin in hebben ;-) (voor ons geeft het niet omdat het niet in de huiskamer is). Keutels liggen er soms trouwens nog weleens. Geen hele hopen, maar wel een paar. Dat hoort er denk ik ook gewoon bij, en zo erg is het ook niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uur geleden zei Mississippi:

Volgens mij had je bij een andere vraag ook al aangehaakt, of niet @Lieke88? Wat ik daar al zei en wat anderen hier ook zeggen: ze proberen hun territorium te markeren.

Mississippi hebben we dat uiteindelijk wel redelijk af kunnen leren. Hij begon met hele plassen op de bank, het is zo'n sofa-achtig ding dus hij parkeerde daarbij ook nog het liefst zijn kont tegen de muur aan :oops: Natuurlijk hebben we dat 'bestraft' door te laten weten dat het niet mag en hem aan te raken zodat hij stopte met plassen (niet hardhandig verder ofzo, maar even aanraken is genoeg om het te stoppen). We hebben ook een wc bak op de bank gezet, elke keer als ik hem in de houding zag gaan zitten, heb ik hem op zijn bak geduwd. Het plassen werd steeds minder en is uiteindelijk gestopt, zelfs bij een protestplasje gaat hij nu naar z'n bak. Maar we hebben dus wel een wc op de bank staan, daar moet je zin in hebben ;-) (voor ons geeft het niet omdat het niet in de huiskamer is). Keutels liggen er soms trouwens nog weleens. Geen hele hopen, maar wel een paar. Dat hoort er denk ik ook gewoon bij, en zo erg is het ook niet.

@Mississippi, ik had je reactie inderdaad gelezen. Heb nu ook een wc op de bank staan, maar daar gaat-ie dus naast zitten plassen... Het zijn ook echt maar miniplasjes, maar ik kan zo dus aan het wassen blijven... Maar goed, een kwestie van volhouden dus. Hopen dat ie er snel mee stopt. Keuteltjes vind ik niet zo erg, als het er een paar zijn. Maar de hele bank onder keutelen is toch een ander verhaal haha.. Bedankt voor je reactie!

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 uur geleden zei Huiself:

Hier in het verleden ook gehad en nu ook weer met mijn twee nieuwe konijnen. Het zijn bij mij altijd de mannen geweest die soms even een klein plasje of keuteltje achter lieten. Chip doet het nu ook op de bank. Het enige dat je kan doen is (bij een plasje) schoonmaken en volhouden... Met Knijster ben ik maanden bezig geweest en na zijn castratie was het weer mis. Alsof de hersenen er dan ook uit zijn gehaald ;-). Zolang ik thuis ben ben ik dus een keutelraper.

@Huiself Is het dan verstandiger om hem niet te laten castreren? Ik dacht dat zn territoriumdrang dan misschien wat af zou nemen..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja prettig is het niet. Ik heb zelf een laag karton met daar overheen dekens (die lagen al op de bank) op de bank gelegd. Onder de wc bak dan nog een handdoek. Maar kan me voorstellen dat dat minder handig is als de bank in je woonkamer staat. Verder is het een kwestie van lange adem en blijven corrigeren... Castratie zou ik niet zomaar afschrijven hoor, bij Sip is die territoriumdrift duidelijk minder geworden. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Knijster (is er al niet meer) was door de ingreep even uit zijn patroon. Toen ik het hem weer opnieuw had geleerd is hij nog zes jaar lang de meest perfecte poep/plas-engel geweest die ik maar kon wensen :angel:

Inderdaad: bij ons is het de bank in de woonkamer, maar gelukkig wel kleine plasjes inmiddels. Karton en kleden is inderdaad een goede oplossing als je dat niet hebt. Chip is al geholpen dus dat scheelt, maar is een mega-enthousiast stuiterkonijn en misschien wat puberend. Bovendien nog maar een maand bij ons, dus ik blijf vol houden. De 1 heeft het van nature meer dan de ander en ik heb nog niet eerder zo'n aandachtstrekker gehad dus het is hem vergeven ;-). Hoe lang ben je met Sip bezig geweest Mississippi? En hoe gaat het met Dakota en zindelijkheid? Of hebben ze nu als roepnaam Sip en Dak(je)? :bunny:

Hailey gaat nog onder het mes. Bij Loena vonden ze tijdens de castratie (ze was 1 jaar oud) een gezwelletje dus ik ben daardoor een megavoorstander voor castreren van voedsters. Anders was ze nooit zo lang bij me geweest denk ik... Daarnaast scheelde het haar heel wat kilometers met al die hormonale rondjes die ze daarvoor om mijn voeten heen draaide.

Link naar reactie
Delen op andere sites

59 minuten geleden zei Huiself:

Knijster (is er al niet meer) was door de ingreep even uit zijn patroon.

Ja soms hebben ze dat even, blijkbaar. Mississippi heeft zo een langlopende vete gehad met de nieuwe badmat. Toen hij begon te sproeien vonden wij het welletjes en hebben we de kant van de badmat gekozen. Denk dat puberteit er inderdaad ook wel behoorlijk wat mee te maken heeft. En nieuwigheid maakt volgens mij ook veel uit hoor, soms zijn ze net peuters en vergeten ze gewoon even dat ze een plek hebben om naar de wc te gaan. Ik heb gelezen (volgens mij in dat boek van Berdinges) dat je jonge konijntjes ook om de zoveel tijd gewoon even in hun hok moet doen zodat ze kunnen plassen. Daar ben ik nooit aan begonnen. Ik ben geen zindelijkheidsexpert verder, ik ben alleen gezegend met een grote dosis geduld en tolerantie bij dieren (bij mensen heb ik daar geen last van haha). 

1 uur geleden zei Huiself:

Hoe lang ben je met Sip bezig geweest Mississippi? En hoe gaat het met Dakota en zindelijkheid? Of hebben ze nu als roepnaam Sip en Dak(je)?

Mississippi was ziek toen hij bij ons kwam. Hij plaste toen wel af en toe op de bak (toen hadden we nog zo'n hoek toilet), maar plaste eigenlijk meer gewoon lukraak. Zodra hij zich beter begon te voelen, begon hij op 1 plek te plassen en realiseerden wij ons dat zo'n hoektoilet prut was. Dus wij een grotere bak gekocht en hij daar braaf op. Daar zijn eigenlijk weinig woorden aan vuil gemaakt, dat was denk ik binnen een paar dagen bekeken toen we eenmaal begrepen hoe het werkte. Dat bank-plassen heeft trouwens wel weken (maanden?) geduurd hoor, voordat dat eruit was. Dakota begon bij Christa al uit zichzelf zindelijk te worden, volgens mij vond ze op het laatst af en toe nog eens een plasje. Hier heb ik tot nu toe 1 klein foutje gevonden en 1 wraakplasje (ze mocht niet aan de muur bijten, flauw he). Wat me wel opvalt is dat Sip zindelijk is op een plek (bank) en dat Dakota zindelijk is op concept wc, dus waar een bak met zaagsel staat gaat ze. Dakota wordt trouwens liefkozend dakhaas genoemd :lol:

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .