Ga naar inhoud

Rugproblemen?


fancii

Aanbevolen berichten

Het is weer een tijdje geleden dat ik hier ben geweest, maar ik hoopte dat jullie me zouden kunnen helpen bij een vraag. Toen ik afgelopen zaterdag thuis kwam, was er één konijn dat niet meteen op me af kwam huppelen, wat hij normaal dus wel doet. Hij zat in het nachthok, met een bolle rug en zijn hoofd ingetrokken, een beetje in elkaar gedoken. Verder liggen er een paar blindedarmkeutels in het hok en is zijn kontje een beetje vies. Zelf vermoed ik dus dat er sprake is van rugproblemen, zeker aangezien hij ondertussen 5,5 jaar is.

Omdat mijn konijnen bij mijn ouders wonen vanwege de ruimte, zie ik ze dus alleen in het weekend, en weet ik niet of dit plotseling is ontstaan of dat het al langer zo is. Wel wist mijn moeder dat hij de afgelopen week een stuk meer keutelde in het nachthok dan op de normale plek. Verder eet en drinkt hij gewoon normaal.

Ik heb afgelopen zaterdag de dierenarts gebeld, maar die gaf aan dat het geen spoed was, omdat mijn konijn wel gewoon normaal at en dronk, dus nu gaan we vanmiddag.

Hebben jullie ervaring met rugproblemen bij konijnen of misschien met deze klachten? En als het inderdaad rugproblemen zijn, wat zou daar aan te doen zijn, aangezien ik daar weinig over kan vinden.

Alvast bedankt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het klinkt mij meer naar buikklachten, die houding  bol zitten, is een kenmerk meestal van zich  algemeen niet lekker voelen, en dan lopen ze ook niet veel. Rugklachten kan maar ik neem aan dat je met 5,5 jaar je konijn als oud bestempeld en dus rugslijtage of iets dergelijks kan hebben , 5,5 jaar is niet oud voor een gemiddeld normaal konijn, als het een vlaamse reus of franse hangoor is dan is het wel senior, maar ik weet je soort konijn niet.

Ik denk dus meer aan buikklachten door een vieze kont en blindedarm keutels die niet op gegeten zijn, met rug klachten heb ik alleen de ervaring met mijn oude konijn die oud en versleten was met een versleten rug die heb ik pijnstilling gegeven tot mijn mannetje zelf aangaf niet meer door te wilen maar ander soortige rugklachten weet ik niks vanaf bij konijnen.

Ik wens je succes bij de dierenarts hoop dat het meevalt, ik duim hier voor je!

Link naar reactie
Delen op andere sites

De houding is vooral typerend voor pijn en niet zozeer voor rugklachten. Je zou dan dus op zich in combinatie met de rest wel richting buikklachten gaan denken, maar daarbij zou je wel verwachten dat je konijn ook niet meer/minder goed eet. Zorg dus dat hij grondig onderzocht wordt zodat achterhaalt kan worden waar de pijn weg komt. Is er wel daadwerkelijk sprake van rugklachten dan zijn er over het algemeen niet veel behandelmogelijkheden, bij artrose zie je soms nog wel goede resultaten met glucosamine maar verder is het volgens mij vooral symptomen bestrijding in de vorm van pijnstilling. Daarnaast is warmte ook altijd fijn bij dit soort problemen. Wij hebben nu een bejaarde Lotharinger in de opvang die vooral last van spieren en gewrichten heeft en niet echt van zijn rug, maar hij krijgt ook dagelijks een dosis pijnstilling en omdat het helaas niet mogelijk is om hem naar binnen te halen (zonder zijn vrijheid enorm te beperken in elk geval dan) heeft hij een warmtematje waar hij op kan g aan liggen. We proberen hem bovendien zo veel mogelijk in beweging te houden, wat dankzij de pijnstilling ook prima gaat. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor het meedenken! Ik had buikproblemen eigenlijk al uitgesloten omdat hij inderdaad nog goed at en dronk, maar misschien dat het inderdaad toch een optie is. Ik hoop in elk geval dat het iets is wat verholpen kan worden!

Hij is een dwergje, dus inderdaad niet een heel oud konijn, maar wel een leeftijd dat ik alerter ben voor het eventueel ontstaan van problemen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ondertussen ben ik bij de dierenarts geweest, en hij blijkt haakjes op zijn kiezen te hebben en daardoor ondergewicht te hebben gekregen. Woensdag worden de haakjes weggeslepen. Nu heb ik het advies gekregen om niet meer dagelijks groente te geven en iets meer brokjes te geven zodat hij weer wat aankomt (+/- 30 gram brokjes). Hebben jullie verder nog tips wat ik kan doen om te voorkomen dat dit opnieuw ontstaat?

Link naar reactie
Delen op andere sites

wat goed dat je gelijk naar de DA bent gegaan!

Nu is het belangrijk dát hij blijft eten. Misschien moet je het hem zelfs wat makkelijker maken om te eten, hij heeft er pijn aan.

Het vermagerd zijn geeft al aan dat hij niet "normaal" eet maar juist minder eet dan normaal.

Heb je een pijnstiller meegekregen? Dat zou al wat verlichting kunnen geven en ervoor zorgen dat hij weer wat meer kan eten.

Succes woensdag! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Erwtenvlokken zijn een heel goed idee, ze zijn calorierijk en helpen de weerstand op zooplus.nl heb ik ze het goedkoopste gevonden ! Havermout kan ook, iets minder gezond enzo, maar ze komen er wel van aan ! Eet je konijn trouwens wel genoeg hooi ? I.v.m. Haakjes op de kiezen ? Veel suc6 ! En Super goed dat je langs de DA bent geweest !

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn ene konijntje heeft ook last van haakjes op de kiezen. Naast lekker voor hooi geven i.v.m. de kiezen, is het belangrijk dat je minimaal één of twee keer per jaar de kiezen laat controleren bij de DA. Helaas zijn haakjes niet echt te voorkomen, maar is het een fout dat is ontstaan bij het fokken. Grote kans dat de haakjes weer terug komen. Maar als je er elk jaar op tijd bij bent, zal het konijntje er minder last van hebben. 

Heel veel succes vandaag bij de DA! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dankjewel voor alle tips! Ondertussen is hij weer thuis en eet weer goed, ook hooi. De komende week geef ik nog wat extra critical care zodat hij iets meer energie heeft en wat sneller aankomt. De dierenarts controleert de komende tijd nog even zijn gewicht, of hij snel genoeg aangekomt, zodat kan worden uitgesloten dat er verder nog problemen zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .