Ga naar inhoud

cypermethrin bij vlooien


sonia

Aanbevolen berichten

Hallo, 

Ik woon in Peru en heb twee konijnen. Helaas hebben ze allebei last van vlooien. De dierenarts raadde me een poeder aan met 5 mg Cipemetrina (of cypermethrin) en 1000 mg hulpstoffen. Er staat een plaatje van een konijn  en nog wat beesten op het pakje. Ik heb het gekocht, maar ben aan het twijfelen. Op het Internet lees ik dat het cypermethrin alleen voor oppervlaktebehandeling is, en niet voor op de beesten zelf. Wat raaden jullie aan? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat ik gevonden heb over cypermethrin, is niet erg fijn. Het is sowieso erg giftig voor bijen en vissen, dus om het nu direct op dieren te gebruiken ... ? Is er geen alternatief? Etherische olieën of zo? En dan de dieren met een vriendelijker product behandelen en de hokken met die cypermethrin? Anderzijds, als jij je dierenarts vertrouwt ... Moeilijk. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ook even zitten googlen. (Ben nu net een onderzoek (effect van cypermethrin op konijn) uit 2006 aan het lezen, er staat alleen geen conclusie in). Het is natuurlijk allemaal dosisafhankelijk, maar cypermethrin had in het onderzoek nogal wat bijwerkingen. (o.a. op waarschijnlijk het zenuwstelsel en ook de voortplanting.)

Als er een alternatief voor handen is zou ik denk ik toch eerder daar voor kiezen. Natuurlijk zijn alle anti-parasitica gif en verre van gezond, maar ik heb nog niet echt een onderzoek gevonden waarin er wordt besproken dat cypermethrin in kleine dosis geen of nauwelijks bijwerkingen heeft.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .