Ga naar inhoud

Weinig biks eten en weinig keutelen


Amphitrite

Aanbevolen berichten

Hoi allemaal,

Sinds woensdag heb ik mijn rammetje Pip opgehaald bij een fokker, hij was toen 7 weken.

Ik ben alleen een beetje bezorgd om hem, want hij eet nauwelijks biks (vandaag volgens mij zelfs maar 2 brokjes), wel redelijk hooi (kan het niet heel goed zien want hij trekt vooral veel uit zijn ruif) en soms heeft hij ook momenten dat hij gaat liggen en niet reageert als ik hem aai. Dat was net ook zo, dan gaat hij languit liggen, maar nadat ik weg ging is hij vervolgens voor zijn hooiruif gaan zitten en nu eet hij weer hooi. Ook laat hij volgens mij heel weinig keutels, misschien 20 per dag of zo.

Ik maak me gewoon nogal snel zorgen, omdat ik mijn vorige konijntje na anderhalve week was verloren aan coccidiose. Ben nadat hij 1 dag diarree had naar de dierenarts geweest en had medicijnen gekregen, maar een dag later was het al te laat. Ik wil uiteraard dat zoiets niet gebeurd met Pip. Ik vind het gewoon heel gek, want het zijn echt bepaalde momenten waarop ik denk 'oei, gaat het nu wel goed?' en het andere moment lijkt hij het prima te hebben.

Is er iemand die me kan helpen? Geruststellen/tips wat ik het beste kan doen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat vervelend dat het eerder zo mis gegaan is. En nu loopt het al weer niet lekker. Hopelijk valt het mee.

Helaas is Pip te vroeg bij zijn moeder weg gehaald. Een konijntje moet minimaal 8 weken bij zijn moeder en nest-genootjes blijven. Verhuizen op deze jonge leeftijd kan veel stress geven. Heb je voer van de fokker mee gekregen? Of is het onbekend voer voor hem? Ik vind 2 biksjes voor een jong konijn ook echt veel te weinig. Als hij wel hooi eet, kun je hetr vanavond vast even aankijken, maar ik zou morgen zeker voor controle naar een dierenarts gaan.

En voor de volgende keer: een fokker die dieren zo jong bij de moeder weg haalt, is geen goede fokker. Voor je voedstertje kun je t.z.t. echt beter naar een asiel gaan. In elk geval niet meer naar de dierenwinkel of prutsfokker.

Link naar reactie
Delen op andere sites

12 minuten geleden zei Christaaa:

Wat vervelend dat het eerder zo mis gegaan is. En nu loopt het al weer niet lekker. Hopelijk valt het mee.

Helaas is Pip te vroeg bij zijn moeder weg gehaald. Een konijntje moet minimaal 8 weken bij zijn moeder en nest-genootjes blijven. Verhuizen op deze jonge leeftijd kan veel stress geven. Heb je voer van de fokker mee gekregen? Of is het onbekend voer voor hem? Ik vind 2 biksjes voor een jong konijn ook echt veel te weinig. Als hij wel hooi eet, kun je hetr vanavond vast even aankijken, maar ik zou morgen zeker voor controle naar een dierenarts gaan.

En voor de volgende keer: een fokker die dieren zo jong bij de moeder weg haalt, is geen goede fokker. Voor je voedstertje kun je t.z.t. echt beter naar een asiel gaan. In elk geval niet meer naar de dierenwinkel of prutsfokker.

Ik hoop ook ontzettend dat het meevalt. Ik heb voor die fokker speciaal best lang gereisd omdat ik het vertrouwde en dacht dat het goed was... Vertelde ook dingen als: alleen biks en hooi, geen snoepjes verder, groenvoer pas rustig opbouwen na drie maanden etc. Mijn eerste konijntje kwam uit een dierenwinkel, maar na die ervaring dacht ik "No way, nooit meer". Ik ben er ook echt kapot van geweest, ik hield echt van hem, dus ben misschien ook wel een beetje paranoia rondom Pip.

Ik heb overigens wat nieuwe brokjes bij zijn oude voer gedaan en toen heeft  hij wel weer een paar brokjes gegeten, maar ook niet veel. De brokken heb ik inderdaad gekocht van de fokker zodat ze hem al bekend zouden zijn.
Ik hoop zo dat alles goed gaat, ik zal morgen kijken of hij misschien meer is gaan keutelen. Hij is al wel weer op en neer aan het lopen, af en toe drinken, dan even liggen, dan weer wat hooi eten... Dat is op zich al wel redelijk goed toch?

Mijn plan was ook om één jong konijntje op te voeden en vervolgens, als Pip gecastreerd kan worden, een vriendinnetje voor hem zoeken bij het asiel. 


In ieder geval bedankt voor alle tips! Ik kijk het nog even aan, maar als ik me weer ongerust maak bel ik gelijk de dierenarts.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een stuk van de kamer afgezet zodat hij even los kon lopen. Ik had hem een paar dagen in zijn kooi laten zitten en af en toe open gezet om hem te laten wennen, maar dat was hij nu wel zat denk ik. Heb hem eruit getild en vanaf dat moment begon hij lekker te hupsen en ook gelijk weer te keutelen. Ik denk dus dat dit het grootste probleem was. Dus vanaf vandaag lekker elke dag een paar uur los in de kamer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minuten geleden zei Christaaa:

Zit hij de rest van de dag in een kooitje dan?

Ja, de kooi gaat alleen vervangen worden door een grotere die aan de voorkant ook open kan blijven waar ik een ren aan ga bouwen.
Wilde hier alleen nog even mee wachten zodat Pip de eerste dagen kon wennen.
Daarbij ben ik ook elke dag uren naast zijn kooi gaan zitten en heb ik de tralies van de bak gehaald zodat ik hem aandacht kon geven, hem aan me kon laten wennen en aaien als hij naar me toe kwam. Zelf uit de bak springen heeft hij nog niet gedaan en oppakken vinden konijnen uiteraard niet leuk.
Ik snap dat ik waarschijnlijk  opmerkingen zal krijgen als 'een konijn hoort niet in een kooitje, die hoort te kunnen bewegen', maar ik lees ook op ontzettend veel plaatsen dat je je konijn de eerste dagen moet laten wennen en zelf moet laten verkennen. Dus vandaar dat hij er nog niet veel uit is geweest.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .