Ga naar inhoud

Castreren ouder konijn met een geschiedenis


Judeksa

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

De laatste tijd vind ik het toch heel vervelend dat Goofy alleen zit, en mijn andere konijnen een maatje hebben.. Ik merk dat hij steeds opstandiger wordt wat betreft de aandacht trekken.. 

In een eerder topic 'toch nog even voorstellen' vertelde ik dat de dierenarts het advies gaf om hem niet meer te laten castreren, omdat dit een te groot risico zou zijn voor zijn gezondheid..

Ik kreeg van jullie de tip om hem te laten castreren onder lokale verdoving, mijn eigen dierenarts doet hier niet aan en van andere dierenartsen in de omgeving kreeg ik ook te horen dat ze dit alleen maar onder narcose doen.

Nou ben ik benieuwd of er hier meer mensen zijn die ervaring hebben met het castreren onder narcose van een ouder konijn met een vergelijkbare voorgeschiedenis.

Goofy is rond de 5 á 7 jaar geschat.. Is een extreem lange periode zwaar ondervoed geweest en verwaarsloosd. Hij kwam bij mij toen hij op het randje van de dood zat. Zo mager had ik een dier nog nooit gezien, zijn oren hongen compleet ontstoken naar beneden. Zijn broertje heeft het niet overleeft.

Gezien deze geschiedenis en de geschatte leeftijd vinden een aantal dierenartsen het een te groot risico om te castreren.

Ik vind zijn conditie op dit moment goed, hij is levendig en speelt als een malle door de hele tuin. Wel is hij ontzettend snel buitenadem na een klein sprintje. Sinds ik hem heb heeft hij 1x last gehad van zijn maag en darmen, waarschijnlijk wat gas. Dit is goed te behandelen geweest met medicatie. 

Ik heb Goofy nu ongeveer 2 jaar..

Ik ben benieuwd naar vergelijkbare situaties waarbij wel castratie heeft plaatsgevonden en hoe dit is afgelopen! :)

Wat zouden jullie doen? Het risico aangaan of niet? Ik heb het al die tijd niet aangedurft door het advies van de dierenarts, maar ik twijfel nu..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij laten alle konijnen (niet alleen rammen maar ook voedsters) die bij ons in de opvang binnen komen castreren, ongeacht leeftijd of voorgeschiedenis. Natuurlijk wachten we wel tot ze in goede conditie zijn, maar gezien Goofy nu twee jaar bij jou is ga ik er vanuit dat hij ruimschoots hersteld is van alle ellende. Aangenomen dat zijn conditie echt gewoon prima is zou ik het gewoon doen. Stel dat dit konijn bij ons zou zitten dan zou hij ook gewoon op normale wijze gecastreerd worden. Onze dierenarts zou hier ook absoluut geen bezwaar tegen hebben. Het zou bij ons bovendien ook op veel kortere termijn na het herstel zijn gebeurt omdat we als opvang natuurlijk niet twee jaar lang een konijntje kunnen houden. Er komen hier natuurlijk met regelmaat verzwakte/verwaarloosde/oude(re) dieren binnen en die worden dus allemaal gecastreerd. Ik ben nu één keer een ogenschijnlijk gezonde, volwassen maar niet oude voedster verloren tijdens de castratie en één keer een eveneens ogenschijnlijk gezonde ram van vijf maanden. Geen oude of zwakkere dieren verder.

Wat je nog kan overwegen als je het echt niet aandurft is chemische castratie. Er wordt dan een implantaat onder de huid gezet (net als een microchip) die de aanmaak van testosteron tegen gaat. De kosten hiervan zijn wel hoger dan van een normale castratie en het werkt relatief kort (ongeveer zes maanden). Het wordt nog bijna niet toegepast bij konijnen en ik zou persoonlijk in jouw geval ook gewoon voor normale castratie kiezen, maar goed er zijn wel alternatieven. Ik zou hem wel alleen aan een gecastreerde voedster koppelen als je hier voor besluit te kiezen, omdat er wel gevallen bekend zijn waarbij ondanks de chemische castratie toch een nestje geboren werd. Ergens hier op het forum onder gezondheid staat een vrij recent topic van mij over chemische castratie waarin iemand gereageerd heeft die ook voor chemische castratie gekozen heeft voor een ouder konijn. 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is fijn om te horen, dat er bij jullie genoeg oudere rammen met een voorheen slechte conditie succesfol zijn gecastreerd.. Ik denk dat ik het risico toch wel ga nemen om hem te laten castreren op de 'normale' manier met narcose..

Als ik naar Goofy zijn conditie kijk dan kan ik mij ook niet bedenken waarom het bij hem niet zou kunnen en wel bij ander konijnen die in hetzelfde schuitje hebben gezeten..

Daarnaast controleren ze altijd de gezondheid van een dier voor een operatie dus om bij voorbaat al te zeggen dat het een te groot risico is snap ik ook niet helemaal hoor maar goed als je dat hoort ga je toch twijfelen of het wel verstandig is.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja heel begrijpelijk! Wel apart dat ze dat al zeggen zonder het dier gezien te hebben (als ik het goed begrepen heb tenminste). Wij kunnen hier op het forum natuurlijk het konijn ook niet zien, maar inderdaad ze controleren zeker wel de gezondheid v an een dier voor ze het onder narcose brengen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou mijn eigen dierenarts rade het destijds af, toen was hij inmiddels al wel opgeknapt.. En ik heb nu overleg met een andere dierenartspraktijk gehad deze week, gewoon het verhaal voorgelegd en die zei meteen van ik zou het niet doen.. En die heeft hem inderdaad niet gezien! Ze willen het wel doen, maar dan is het eigen risico.. En dat durfde ik toen destijds niet, maar nu het al zolang goed met hem gaat en ik zelf het zo sneu voor hem vind wil ik het toch overwegen!

En daarom ben ik zo blij met dit geweldige forum! Hier kan ik informatie krijgen vanuit jullie ervaringen, dat is wel fijn. Ik wilde een foto uploaden, maar dat wil helaas niet. In mijn album is Goofy wel te spotten haha. Hij komt op mij gezond over, laat zich horen als ik bij hem kom (met grof geweld en geluid haha), hij breekt het liefst uit de ren om door de hele tuin te spelen en is zo levendig als wat! Ohja en hij eet en drinkt goed, ook niet onbelangrijk om te weten..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .