Ga naar inhoud

Beaphar care+ Junior (10 maanden)


Muffin1905

Aanbevolen berichten

Afgelopen vrijdag heb ik een konijntje van 10 weken gekocht. Bij de dierenwinkel kreeg ze Beaphar care+ Junior (10 maanden), dit krijgt ze nu thuis ook maar een ze bijna geen hooi. Zover ik het op internet kon lezen is dit slecht voor de darmen, moet ik doorgaan met dit voer of overgaan op een ander?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, ik heb ook zo'n konijn hier zitten als logeetje. Die eet alleen maar brokken en eigenlijk geen hooi. Hij is niet echt gezond en zal niet heel oud worden in mijn ogen. Hij is nu 2-3 jaar. 
Op zo'n verpakking staat natuurlijk dat ze dat onbeperkt mogen hebben. Dan is de zak snel leeg en moet je weer snel nieuwe kopen, brengt geld op hé ;) 
Ik zou 20 gram aanhouden per kilo dat je konijn weegt/gaat wegen. Bijvoorbeeld: mijn konijnen wegen bij elkaar opgeteld 2 kilo. Dan krijgen ze 40 gram korrels op een dag. Hooi krijgen ze onbeperkt en dat is bij die van mij ook wel nodig. Ik schaf iedere twee weken een zak hooi van 4 kg aan. 

Ik zou nu dus echt gaan beperken met voeren. De korrels is voor erbij, het moet geen hoofdvoer gaan worden. Even zonder korrels kan geen kwaad. Ik heb toen mijn konijn alleen maar korrels wilde eten even het bakje uit de ren gehaald en toen hij echt volledig over was op hooi (de dag erna ofzo) ben ik weer langzaam biks erbij gaan geven. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 14-8-2016 at 22:23 zei Muffin1905:

Ze krijgt nu 20g over de dag verdeeld (ze weegt bijna een kilo), dit lijkt me te weinig omdat ze rustiger is geworden en ze eet niet veel hooi. Bij m'n vorige konijn was het ruifje elke dag leeg maar nu zit dezelfde pluk er bijna 3 dagen in. Wat gaat er mis?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je konijntje is nog in de groei, dus het lijkt me niet verstandig om op basis van het huidige gewicht de hoeveelheid biks te bepalen. Sommige geven inderdaad onbeperkt, maar anderen geven op basis van het toekomstig volwassen gewicht van het konijntje. Aan de hand van het huidige gewicht vermoed ik dat je konijn toch zeker meer dan het dubbele gaat wegen dan het huidige gewicht. Dat betekent dan je nu veel te weinig biks geeft.

Zorg er wel voor dat je, ondanks dat het hooi niet is aangeraakt, wel iedere keer je hooi ververst. Laat het oude hooi er niet in zitten, dat is niet uitnodigend. Probeer eventueel een ander merk hooi. Ook dat verschilt voor je konijn.

Je konijntje is nog maar net bekomen van de schrik van de verhuizing en zijn 'oude' gewoontes. Grote kans dat het even wat tijd nodig heeft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De care+ junior is geen slecht voer. Het is soms eventjes zoeken naar de juiste hoeveelheid. Zoals huiself aangeeft is het de bedoeling dat je wel uitgaat van het volwassen gewicht, dus niet het huidige gewicht. Je moet een beetje inschatten hoe zwaar jouw konijn gaat worden als hij groot is. Voor een dwergkonijn is dat 2 kg, voor een middelmaat is dat 3-4 kg, voor een groot formaat konijn is dat 5-8 kg. Stel dus je hebt een dwergkonijn, dan mag deze voor 2kg eten: 2x20 gram = 40 gram brokken per dag. Is het een middelmaat konijn dan zou hij nog 20-40 gram extra mogen hebben. Daarnaast een flinke hoeveelheid hooi. En ik zou daarnaast eigenlijk op het moment niets bij voeren tot hij goed hooi eet.

Het kan ook zijn dat hij het hooi dat jij nu hebt gewoon niet zo lekker vind. Geef je wel elke dag vers? Heb je al een paar soorten uitgeprobeerd, bijvoorbeeld kruidenhooi?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .