Ga naar inhoud

Groeicurve


Mariskah

Aanbevolen berichten

Is er iets van een groeicurve bekend van een Duitse (of Vlaamse) Reus? Ik heb al zitten googlen, maar kon niks vinden.

Ik heb 2 reuzen van 15 Maart, dus 4,5 maand oud nu. De voedster weegt nu 4,6 kg en de ram 4,8 kg. Ze groeien ruim 1 kg per maand. 
Ik las in het boek van Bernice Muntz dat je een konijn tot de 6 a 7 mnd onbeperkt brokjes moet geven, en het daarna kunt gaan reduceren tot 20 gram per kg konijn per dag, dus dat heb ik tnt gedaan. En ze eten heel wat weg, want ze zijn met 8 wkn. gekomen en de 1e 20 kg zak Kasper Faunafood (hobbybrok) is al leeg! Daarnaast eten ze veel meer hooi dan mijn vorige konijnen deden, en krijgen ze dagelijks nog aardig wat groenvoer. Snoepjes geef ik zelden, soms wat kleine dingetjes in zo'n speelbal. 
Ze lopen de hele dag buiten los en springen heel de dag door op de tuinkussenbox, dus ook aan beweging geen gebrek. 
Naar mijn idee zien ze er goed uit, groot, maar volgens mij toch niet echt té dik. Als ze zitten zie ik zo'n mooi atletisch 'haas' postuur, en geen dikke hangbuik. 
Maar nu hoorde ik van de 'fokster' de gewichten van haar konijnen, vandaag gewogen, 3 rammen. De lichtste scheelt gewoon 1 kg met mijn voedster, en ook de zwaarste zit nog onder dit gewicht. Mijn konijnen mogen groot worden, maar niet ten koste van hun gezondheid. Liever slank en gezond dan groot zwaar dik en ongezond. Dus vandaar dat ik op zoek was naar 'vergelijkingsmateriaal', een groeicurve of iets dergelijks. Ik denk dat het verschil hem in het voer zit, want die 3 rammen eten gewoon het gemengde voer van de Action zover ik weet... 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben zelf niet zo een voorstander van onbeperkt brokken. Ik raad altijd aan om te voeren naar het volwassen gewicht, en dat wel wat ruim aan te houden als ze nog jong zijn. Ik zou jouw konijnen dus voor een kilo of 7-8 voeren (8x20gram = 160 gram brokken per konijn per dag). Natuurlijk wel onbeperkt hooi geven. Nadeel van onbeperkt brokken vind ik dat je slechte hooi eters creëert en dat ze blinde darmkeutels laten liggen. Vandaar dus wel ruim voeren als jong konijn, maar niet onbeperkt.

Een groeicurve van een vlaamse of duitse reus heb ik helaas niet voor je!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .