Ga naar inhoud

Konijn plast naast de toilet. Zucht...


Swif en Soes

Aanbevolen berichten

Hoi allemaal,

Onze rammelaar Swif van ongeveer 3 jaar plast steeds vlak naast de toilet >:( Nou is het niet zo dat hij niet zindelijk is, want als de konijnen in de kamer rondlopen plassen ze niet in de kamer. 

We snappen thuis niet hoe het komt dat Swif nu steeds naast de toilet plast. In het begin deed hij zijn behoefte namelijk wel gewoon in de toilet. We hebben gisteren zelfs onze kleine hoektoilet laten vervangene voor een wat grotere toilet, zodat hij daar misschien in zou gaan zitten, maar nee..

Kan iemand mij misschien vertellen waarom hij dit precies doet? Of hoe we dit kunnen aanpakken? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik lees even mee. Mijn konijnen waren qua plassen goed zindelijk. Keutelen deden ze wel voorin de kooi, maar ook niet daarbuiten.
Sinds een paar dagen plassen ze naast de bak, en dan het liefst precies in hun voerbak, waarna ze hun brokken uiteraard moeten laten staan tot ik het gezien heb. Ik heb de plasbak al verwisseld met de voerbak, maar nu plassen ze weer in die hoek waar de bak voorheen stond, en nu de voerbak staat dus...
Keutelen doen ze ook steeds meer buiten de kooi nu. Pubertijd? Ze zijn nu bijna 4,5 maand oud, ram is al vroeg gecastreerd, dus recent geen veranderingen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei Mariskah:

Ik lees even mee. Mijn konijnen waren qua plassen goed zindelijk. Keutelen deden ze wel voorin de kooi, maar ook niet daarbuiten.
Sinds een paar dagen plassen ze naast de bak, en dan het liefst precies in hun voerbak, waarna ze hun brokken uiteraard moeten laten staan tot ik het gezien heb. Ik heb de plasbak al verwisseld met de voerbak, maar nu plassen ze weer in die hoek waar de bak voorheen stond, en nu de voerbak staat dus...
Keutelen doen ze ook steeds meer buiten de kooi nu. Pubertijd? Ze zijn nu bijna 4,5 maand oud, ram is al vroeg gecastreerd, dus recent geen veranderingen. 

Hmm..pubertijd zou bij jou wel kunnen. Mijn ram was al door het asiel gecastreerd, dus dat is bij mij ook niet het probleem :/ Het gekke is dat alleen hij buiten het toilet plast en de voedster doet gewoon netjes haar behoefte in de bak. De ram weet ook dat er een toilet is, want hij zat er vanochtend gewoon lekker in te zitten, maar toen ik vanmiddag thuis kwam had hij weer vlak ernaast geplast..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb meerdere toiletten per ren. Als ze weer een nieuwe plek hebben bedacht om veel te keutelen en te plassen zet ik daar een toilet neer. Mijn konijnen zijn niet zindelijk, maar ze hebben wel een paar plekken waar ze meer plassen en keutelen dan in de rest van de ren.  

Het is niet zo dat elk konijn zijn eigen toilet wil hoor, al hebben ze soms wel een eigen voorkeurplek. Grote toiletten zijn vaak ook fijner, want daar passen ze veel beter in dan in die standaard konijnentoiletjes. Kattenbakken of gewone plastic bakken (Curverachtig) zijn veel fijner. Kan het niet zijn dat je ram wel op het toilet gaat maar over de rand plast? Dat zie ik hier wel eens: gaan ze er netjes op zitten maar zie je pssssst alles buiten de bak gaan :P Maar soms gaan ze ook gewoon eigenwijs voor of naast de bak zitten. Dan zet ik er nog een bak naast (wat niet altijd helpt...).

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 minuten geleden zei Lienappelsien:

Ik heb meerdere toiletten per ren. Als ze weer een nieuwe plek hebben bedacht om veel te keutelen en te plassen zet ik daar een toilet neer. Mijn konijnen zijn niet zindelijk, maar ze hebben wel een paar plekken waar ze meer plassen en keutelen dan in de rest van de ren.  

Het is niet zo dat elk konijn zijn eigen toilet wil hoor, al hebben ze soms wel een eigen voorkeurplek. Grote toiletten zijn vaak ook fijner, want daar passen ze veel beter in dan in die standaard konijnentoiletjes. Kattenbakken of gewone plastic bakken (Curverachtig) zijn veel fijner. Kan het niet zijn dat je ram wel op het toilet gaat maar over de rand plast? Dat zie ik hier wel eens: gaan ze er netjes op zitten maar zie je pssssst alles buiten de bak gaan :P Maar soms gaan ze ook gewoon eigenwijs voor of naast de bak zitten. Dan zet ik er nog een bak naast (wat niet altijd helpt...).

Nee, hij plast echt eigenwijs gewoon buiten de bak. Hij rent dan richting het toilet. Gaat in zijn houding er voor zitten en dan hoor je psssstt xD 

We hebben dan gisteravond 2 toiletjes gezet. Ik zag wel keuteltjes in beide bakken, maar volgens mij allebei van het vrouwtje. We gaan nu kijken of het misschien aan het zaagsel ligt.. Ik had namelijk een stuk krant op de bodem van de kooi gelegd en zag dat hij daar op heeft geplast. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .