Ga naar inhoud

Frans Hangoor te licht #2


Cor

Aanbevolen berichten

Aangezien het andere topic is gesloten open ik maar een nieuwe.

Na de vakantie was hij +/- 100 gram aangekomen in 3 weken niet bepaald veel dus, we hebben het daarna nog even aangekeken maar zijn gewicht bleef ongeveer stabiel.

Twee weken geleden weer naar dezelfde dierenarts gegaan en die heeft hem helemaal onderzocht inclusief zijn keutels die we hadden mee genomen maar die kon niks vinden.

Oren, gebit, ogen e.d. waren in orde. Ook zijn darmen heeft die gevoeld en ook daar was niks vreemd aan. Keutels zagen er goed uit vol vezels en zonder wormen of iets dergelijks.

Daarna aangegeven of E.Cuniculi het kon zijn en hij gaf aan dat er altijd een kans was maar dat dit konijn totaal niet de indruk van een ziek konijn had op hem alleen zijn gewicht was ongeveer 1 kilo te licht.

Toen toch maar besloten om te beginnen met een behandeling met Fenbendazol 3,3 ml 2 keer per dag wat 30 mg zou moeten zijn, meer dan de meestal gebruikte 20 mg. Alleen we zijn nu twee weken verder en het flesje is leeg maar het gewicht is nog ongeveer hetzelfde zo,n 4,4 - 4,5 kg.

Stuur de arts zo ook nog een mail maar wat zouden jullie aanraden nieuw flesje halen en verder gaan of heeft gewoon geen effect?

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo Cor, 

Bij Mamski was ooit ook niets te vinden alleen dat ze heel mager werd. Uiteindelijk heb ik haar behandeld met Panacure en toen kwam ze wel weer aan.  Ik ben Samson nu ook weer panacure aan het geven. Hij had eerder EC en is opeens ook weer mager. Eerder was zijn koppie heel scheef en nu dus niet.

Soms is het dus een onderliggende EC maar soms kan er ook iets anders aan de hand zijn zoals ouderdom of misschien wel kanker. Je weet het niet. Het kan  geen kwaad om het een maand te geven. Maar ik denk dat er dan wel voruitgang in moet zitten. Verder zou je extra kunnen voeren met bv erwtenvlokken. 

Knuffels Belleke

Link naar reactie
Delen op andere sites

Na telefonisch overleg met de dierenarts besloten nog door te gaan met de fenbendazol van Fenbendrops.

Meneer is nu rond de 2,5 jaar oud dus vermagering door ouderdom lijkt me sterk.

Dierenarts gaf wel aan dat door de ontsteking aan zijn pootjes er misschien iets mis is met zijn bot daar wat een chronische pijn kon veroorzaken en dat dan eventueel een pijnstiller nog zou kunnen helpen. Maar dat was meer hypothetisch.

Ze krijgen per dag al 250 gram Sciene Selective, bijna iedere dag groente (witlof, radijs e.d.) en dan eten ze nog een vole ruif vol hooi en zo nu en dan een snoepje van Vitakraft. Hij stormt wel altijd op zijn eten af dus of dat nu van de honger is of gewoon focus er op weet ik niet.

Kunnen erwetenvlokken gegeten worden door een konijn zonder voortanden? We kunnen wel proberen hem nog meer te voeren ben alleen bang dat die dan aan de diarree gaat en plakpoepjes gaat krijgen omdat die dan zijn hooi gaat laten staan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou hij eet veel meer als zijn vriendinnetje.

Hij is mega gefocust op zijn eten en komt echt aanstormen en eet dan direct zijn bakje leeg en probeert als lukt ook nog uit het voerbakje te gaan eten van de voedster (zitten twee voerbakjes naast elkaar)

Hij laat trouwens nu ook zijn blinde darm keutels liggen. Daar had die vaker last van en als we het voer iets terug schroefde ging die ze weer op eten.

Laatste week met die hitte doen ze eigenlijk niks op liggen na en ze krijgen daarnaast ook nog regelmatig witlof.

Vanavond maar weer even wegen

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Nou een hele update over ons "kneusje".

We zijn na de laatste update dus verder gegaan met de fenbendazol van Fenbendrops. Eigenlijk zonder resultaat.

Alleen (zal eind juli geweest zijn) heeft meneer dus aan zijn zool van zijn linker achterpootje flink opgehaald in zijn hok (gok ergens aan een schroefje bij zijn trapje, geen idee hoe maar hele opzet al veranderd direct) met als gevolg een slagaderlijke bloeding. Wij dus na de avond dierenarts toe waar het echt een bloedbad was aan het einde van de avond. Gelukkig hebben ze het kunnen hechten onder gas narcose en werd zijn pootje verbonden. Meneertje kreeg pijnstilling en antibiotica toen. Was al met al een vrij stress volle avond voor ons en de dierenartsen van dienst (dame was niet de meest ervaren). Zijn hok was ook echt vol bloed en de dierenarts gaf aan dat goed was dat we zo snel gehandeld hadden.

Volgende dag direct terug naar de dierenarts en alles zag er goed uit. Toen hadden we op zijn rechter achterpootje aan zijn teentje al een klein bultje opgemerkt. De arts gaf aan dit maar even bij de volgende controle te bekijken want was een abces en toen niet de hoogste prioriteit had. Hij was toen nog wel wat duf maar at wel (wel wat minder dan normaal) en dronk en at zijn hooi.

Na een week terug geweest voor zijn poot en de arts vond verband er mooi uit zien. Het abces aan zijn rechter achterpootje is direct open gemaakt door de arts en leeg geknepen. Dit zag er allemaal goed uit. Zijn gewicht was toen ook toegenomen maar 4,7 kg terwijl die er voor ongeveer 4,5 kg woog

Week er na weer terug geweest en zijn abces zag er prima uit verband weg gehaald en de wond zag er goed uit maar meneer kreeg nog wel nieuw verband omdat de huid nog dun was en de haren nog niet helemaal terug. Hij mocht na een kleine twee weken wel weer naar buiten waar we allemaal blij mee waren (hij en zijn vrouwelijke vriendin ook). Het rare was dat zijn gewicht toen weer rond de 4,5 kg was. Omdat zijn verband niet nat mocht worden tafel plastic om een groot deel van het buitenhok geplakt zodat dit niet kon inregenen. Zo blijft de poepbak ook weer droger en wordt de rommel (hooi, stukjes voer e.d) ook geen smurrie. Zelf houdt die toch ook niet van regen en gaat dan wel uit zich zelf binnen zitten.

Twee weken geleden weer langs geweest en zijn voetzool was nu helemaal goed, verband mocht er af en we mochten stoppen met medicatie. Alleen twee dagen er na merkte ik net boven zijn voet een flink abces op op dezelfde poot. Deze had wat korsten en was er omheen helemaal kaal gelikt. Vrijdag de 26e augustus direct weer naar de dierenarts geweest en deze heeft het opgemaakt en zoveel mogelijk pus verwijderd. De wond was vrij diep want je zag een spier / pees lopen. Meneer kreeg nu een andere antibiotica en pijnstilling en we maken het 3x per dag schoon met een stukje keukenpapier en dan spuiten we er Dermiel wondzalf in en smeren we het er zoveel omheen.

Op zich ziet de wond er aardig uit naar mijn idee. Er zit nog wel wat witte zooi op maar naar wat ik begreep van de dierenarts kan zo'n wond nog wel even aanhouden voor het goed genezen en schoon is (alle pus moet er natuurlijk uit).

Nu merkte we gisteren alleen op dezelfde linker achterpootje onder zijn voetzool een klein bultje op. Zo'n beetje hetzelfde als we toen op zijn rechter teen vonden. A.s. vrijdag weer naar de dierenarts voor controle en dan zullen we dit ook direct aankaarten. Gok weer op een klein abces.

De dierenarts gaf al aan dat abcessen best veel voorkomen bij konijnen maar vaak wel rond de kop / bek en door bijtwonden. Hij kon pech hebben gehad maar tijdens de slagaderlijke bloeding kon er ook iets van vuil / viezigheid ingekomen zijn en dit veroorzaken. Als ik nu dit bultje zie denk ik dat het weleens het geval kan zijn. Iemand hier enige ervaring mee en hoe hier mee om te gaan?

Voor de rest is meneer net zo levendig als voorheen (hij was altijd al een luilak) en eet net zo goed als voorheen (komt echt aan sprinten in de avond en ochtend voor zijn voer). Ook schudden met de yoghurt snoepjes bak bij de deur zorgt er voor dat die aan komt sprinten en met twee pootje op je knie komt staan om snoepjes te bieten. Tevens hebben het idee dat de plak poepjes die hij in het verleden had door de witlof kwam die die kreeg. Nu die deze niet meer krijgt en daarbij hooi heeft wat die lekkerder vindt (weide hooi) heeft die eigenlijk zelden of nooit meer een plak poepje en blijft zonder onderkantje goed schoon.

Zijn gewicht blijft nog steeds te licht zo,n 4,5 kg. De dierenarts heeft het vermoeden dat dit te maken heeft met de problemen aan zijn achterpootjes die die in februari / maart had en er toen iets van bot aangetast is en die wat chronisch problemen heeft en hem dit energie kost die hem wat lichter maken. Iemand hier een mening over?

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .