Ga naar inhoud

steeds weer darmproblemen


angela12

Aanbevolen berichten

zoals de titel het al zegt, mijn konijn heeft steeds last van darmproblemen.dit is al jarenlang en probleem ben bij dierenartsen geweest, iedere keer zijngebit nagekeken nu ook weer geen enkel haakje of rare dingen te zien.de ene keer heeft hij last van verstoppingen en nu heeft hij weer last van diarree. hij had begin juni last van een verstopping ,deze heeft vrij lang aangehouden zeker twee weken. hij eet biks van de dierenarts, trovet. hij krijgt gedroogde kruiden, zoals weegbree, brandnetel(wat hij niet zo lekker vind) goudsbloem etc.ook ben ik een tijdje geleden probiotic gaan geven omdat de dierenartso ook dacht dat dit mijn konijn kon helpen. ik weet gewoon niet meer wat ik ermee aanmoet, ik kwam vanmorgen bij hem wil hij weer niet eten , en nu net zag ik vier plasjes waterdunne ontlasting liggen. hij zat net iets hooi te knabbelen , dat krijgt hij onbeperkt. verder eet hijnormaal 1 keer per dag groenten en dan krijgt hij lof, andijvie en een stukje wortel. hij eet graag wortelloof en verder eet hij niet veel bijzonders. ik weet ook niet of een beginnende verstopping kan beginnen met diarree en wat ik nu meot doen i kheb altijd medicatie in huis die ik eventueel kan geven. ik kan wel naar de dierenarts blijven gaan met hem en al deze bezoekjes worden ook bijzonder stressvol ondertussen. er zijn foto's gemaakt van zijn maag destijds waarop duidelijk toen de verstopping te zien was. en nu dit weer heeft er iemand nog advies?ik kom bij een konijnkundige arts en ook ben ik in utrecht met hem geweest maar echt een oplossing is er nooit gekomen.mag hij de weegbree iedere dag hebben? ik heb ook een tijdje johannesbrood gegeven maar hier ben ik nu weer mee gestopt . 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat vervelend steeds weer. Als je ook al met hem bij verschillende dierenartsen, oa Utrecht bent geweest, weet ik niet of wij je nog kunnen helpen. Je schrijft dat hij onbeperkt hooi krijgt, maar eet hij daar ook flink veel van? Hoe gaat het als hij een paar dagen alleen hooi en water krijgt, dus geen andere dingen daarnaast. Zo kun je zijn darmflora weer opbouwen. Dan langzaam aan de rest er een voor een weer bij geven, zodat je kunt zien waar hij niet goed op reageert. Brokjes echt heel weinig. Op zich zijn het prima brokjes, maar soms doet een konijn het beter op een ander merk. Of heb je ook al gekeken of hij minder problemen heeft bij een andere brok. De kruiden en de groente hoeven op zich geen problemen te geven. Weegbree krijgen ze hier ook elke dag vers, is prima voer voor konijnen. Misschien is er iets waar specifiek  jouw konijn niet goed op reageert. Is de ontlasting ook al eens nagekeken onder de microscoop door een van de dierenartsen? Of kan hij in de ren bij bepaalde planten waar hij buikpijn van krijgt?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat vervelend. Zoals @Bammyflurry al zei: "eet je konijn wel hooi?" Je kunt het wel onbeperkt er neer leggen, als je konijn er niets mee doet heeft het nog weinig zin. Darmen van een konijn zijn erg gevoelig. Misschien "verwen" je jouw konijn wel iets teveel door hem allemaal lekkere dingen te geven. Mijn voorkeur gaat ook uit naar water en hooi geven en een heel klein beetje biks (lees nog geen half eierdopje, vaak 4/5 brokjes) Vanuit hier opbouwen en probeer dit eens een week of 3 aan te kijken. Kijken hoe het dan gaat. Kan de darmflora rustig herstellen en ook weer wennen aan het constante voer. Ook misschien inderdaad een idee om de ontlasting eens na te laten kijken. Succes en beterschap! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

sorry vor het late antwoord ik was gisteravond aan het werk. hij loopt altijd buiten helemaal afgezet en hij kan niet bij planten komen. hooi eet hij flink daar is hij gek op. hij krijgt van de trovet al heel erg weinig en maar 1 keer per dag ik kan dit nog wel iets gaan minderen. de ontlasting is destijds nagekeken en ook hier kwam niets uit maar dit kan ik altijd nog een keer laten doen natuurlijk.ik ben ooit begonnen met science selective brokken hier waren de problemen dagelijks mee , gasbuiken etc.toen ben ik overgestapt op hope farms ook hier problemen mee ,minder als voorheen maar hij voelde zich duidelijke niet prettig. toen heb ik nog een merk geprobeerd kan er even niet opkomen hoe dit heet. daarna overgestapt op trovet de problemen zijn een half jaar weggebleven en nu weer begonnen. vanmorgen was er weer helemaal niets aan de hand met hem zo gaat het steeds. hij krijgt prozyme over zijn groenten heen, echt je kan het zo gek niet benoemen of ik heb het geprobeerd. ik ga zo de dierenarts bellen voor een ontlastingsonderzoek ,verder weet ik het zo snel ook niet meer. ik geef hem alle soorten hooi , kruidenhooi, bergweidehooi etc. het is zo'n ontzettend lief konijn zit met een vrouwtje samen en ze vermaken zich dan ook prima, dat is het allemaal niet .

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kunt rustig helemaal stoppen met biks voeren en dan de kruiden, groenten en gras opbouwen. Misschien dat het dan beter gaat?

En even over prozyme...ik heb dat heel lang aan mijn vorige ram gegeven omdat hij bijna altijd verhaarde en 1x per 2 maanden gas had (kon er de klok op gelijk zetten). Aangezien het met prozyme niet minderde ben ik daar mee gestopt en wonder boven wonder ging het toen beter zonder de prozyme. Ik weet niet of er gewenning optreedt bij prozyme of dat het toeval was, maar wilde het toch even melden ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

toevallig dat jij dat zegt over die prozyme , ik geef het al een tijdje om dat hij steeds last heeft van verstoppingen nu schreef er iemand naar me dat het bij langdurig gebruik kan leiden tot beschadiging van het maag/darmstelsel. ik weet niet wat er waar van is en het wordt ook allemaal zo dubel de 1 zegt dat je het zonder problemen langdurig kan gebruiken en de ander zegt dus dat het schadelijk kan zijn. ik kan er mee gaan stoppen en kijken wat er dan gebeurd.

ik heb zo en zo ook ananasblokjes in huis(de gedroogde)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .