Ga naar inhoud

Leren terug in ren te gaan?


Esirene

Aanbevolen berichten

Hallohallo!

Ik heb eindelijk spul gehaald waarmee ik straks de hele tuin ontsnap-bestendig kan maken. Het is de bedoeling dat als ik thuis ben de konijntjes lekker in de tuin mogen (ze hebben nu gewoon een hok + ren waar ze 24/7 in lopen) maar ik vind het heerlijk om ze de 'volledige' vrijheid te geven.

Ik heb ze nog niet zo lang en ze zijn tam, maar oppakken zijn ze niet van gediend. Als ik ze dan ook moet hebben ergens voor, moet ik ze echt 'vangen'. Vrij stressvol voor ze dus.

Nu weet ik dat konijnen best wel slim (maar ook heel eigenwijs) zijn en je ze prima dingetjes aan kunt leren.

 

Nu is mijn vraag, hoe kan ik mijn konijnen aanleren dat of 
- ze naar me toe komen en ik ze kan oppakken zonder weg te vluchten
- ze vrijwillig weer hun eigen ren in hupsen

Iemand ervaring en tips? Ik heb geen idee hoe ik dit ga aanpakken :P
Ik heb ze verder nog helemaal niets aangeleerd, heb ze nu denk ik 2 maanden.
Ben wel bekend met clicker training. 

Ik hoor t graag :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is inderdaad ook mijn manier! Maar hoe vaker ik ze los in de tuin laat, hoe makkelijker ze vanzelf weer in de ren gaan. Als je een beetje vaste voertijden aanhoudt gaan ze dat precies weten (hier althans wel), dus dan is het even een kwestie van rammelen met de biks (in mijn geval nog maar de schuur open doen) en komen ze vanzelf :)

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Toen mijn konijnen van 's ochtends vroeg tot 's avonds laat los op het terras mochten was het eerst altijd een heel karwei om 's avonds alle 5, later 4, konijnen weer terug in hun ren te krijgen. Dat waren/zijn ook schuwe konijnen, en als je ze dan elke avond naar hun ren moet drijven helpt dat natuurlijk niet mee om ze iets tammer te krijgen ;) 

Op een gegeven moment bedacht ik ook om ze 's avonds laat iets lekkers te geven en ze zo in de ren te lokken. De tweede avond hadden ze het al helemaal door en sindsdien hoefde ik 's avonds maar de achterdeur open te doen en dan cirkelden deze schuwe konijnen al om mijn voeten :love: Geweldig was dat. Ze hebben het echt zo door.

Inmiddels durf ik het niet meer om ze los te laten lopen ivm katten en andere roofdieren. Nu hebben ze een grote ren en permanent veel ruimte (en veilig).

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Hier krijgen ze 's avonds altijd extra groenvoer als ik ze in de ren doe. Dat weten ze, dus meestal komen ze er zelf al naar toe. Ik probeer daar een commando aan te koppelen: 'naar je ren', zodat ze dat ook leren. Het is nooit een probleem geweest om ze er weer in te krijgen. Bij de vorige 2 eigenlijk ook niet, al had dat vrouwtje er af en toe wel een handje van om net te doen alsof ze erin hupte, en dan nét voor de ingang een wending te maken en weg te spurten ;-) 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .