Ga naar inhoud

langdurige, terug kerende darm problemen.


breezer

Aanbevolen berichten

Mijn konijntjes zijn in mei ingeënt. Daarna kregen er 2 darm problemen. Smirnoff en Ko. 
Ze kregen, pijnstilling, metachoral, siseral, laxatract en infacol.
Er kwamen flinke haren mee in de keutels (ketting keutels)

Smirnoff is sinds 2 weken geleden weer helemaal opgeknapt. (heeft wel lang geduurd)

Ko was 2 weken geleden ook weer opgeknapt, alleen na 5 dagen begon die weer minder brokken te eten. ( 5 dagen lang at die zonder medicijnen goed brokken)
Na die 5 dagen stopte die met zijn voerbak leeg eten en werden de keutels weer kleiner. 
Gelijk weer bijgevoert en laxatract opgestart. Met alleen laxatract werd het opgelost. 
Nu is het zo dat als we geen laxatract geven hij niet eet. Met laxatract eet die wel. en heeft die normale keutels.

Hij heeft geen haken op de kiezen, geen ketting keutels meer en normale keutels, maar ik durf niet te stoppen met laxatract aangezien hij dan steeds al snel terug valt. 
De dierenarts weet ook niet zo goed wat het is, en Ko is een konijn wat niet meewerkt en stil blijft zitten bij een dierenarts dus voor eventuele foto's etc zou die onder narcose moeten, en dat houd mij toch wel erg tegen, hij is voor castratie een keer onder narcose geweest (via de opvang) en hij herstelde heel moeilijk.

Toen Ko naar de opvang kwam, werd er gezegd hij 5 jaar was, ik heb hem inmiddels 3 jaar, dus hij si minimaal 8 jaar. 

Heeft iemand tips wat het kan zijn? Wel vind ik hem kwa doen en laten al een tijdje oud, ik heb een konijn gehad die bijna 14 is geworden en die was op zijn 8e levensjaar veel actiever. Ko wilt ook liever geaaid worden dan dat die eet. En hij krijgt geen groente want daar krijgt hij gas van. Hij krijgt beaphare care plus senior brok, gedroogde kruiden en heel veel hooi. Hooi eet die wel goed. 
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat je nog zou kunnen overwegen eerst is ontlastingsonderzoek. Dit soort symptomen geven wormen ook nogal eens en soms ook coccidiose. Je ziet wormen niet altijd in de ontlasting zelf en kan alleen via microscopisch onderzoek worden vast gesteld dan. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de reacties. 

Aniek; Ik heb zojuist weer met de dierenarts gebeld, en die geeft aan dat wormen en coccidiose andere symptomen geven, met waterige , zachte keutels en bij Ko zijn ze juist hard. 
Hij is daar een dag opgenomen geweest, vandaar dat ze weten hoe de keutels eruit zien. 

Hun advies is om door te gaan moet laxatract geven, volgens hun kan dat geen kwaad, het kan zijn dat de darmen minder werken omdat die "oud" is. Volgens de assisente zou ik dan Ko toch verder moeten laten onderzoeken onder narcose om meer duidelijkheid te krijgen, en die narcose is juist waar ik zo bang voor ben bij hem. Hun advies is dan ook om door te gaan met laxatract gezien de leeftijd, en indien nodig ook de rest van de medicijnen , dat zou geen kwaad kunnen omdat het lichaam de stoffen niet opneemt. 
denk je dat dit kan kloppen? of kan ik beter op zoek naar een andere dierenarts? 
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ook bij goede keutels zie ik helaas wormen, dus waterig en zacht klopt niet altijd. Regelmatig stil liggende darmen is namelijk wel een symptoom van wormen. 

Het kan inderdaad geen kwaad mbt Laxatract, ik ken ook iemand die het zijn konijntje al jaren dagelijks geeft. Als wormen enzo uitgesloten zijn, zou ik daar inderdaad gewoon mee doorgaan als die het daar goed op doet. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .