Ga naar inhoud

Veel drinken


Jindy

Aanbevolen berichten

Hoi allemaal, 

Sinds afgelopen donderdag woont kleine Muck bij ons. Hij is ongeveer 14 weken en echt een lekker energiek beestje. Alles lijkt prima te gaan en hij was al snel aan ons gewend. Nu maak ik me alleen zorgen over het volgende; hij is net iets groter dan een dwergkonijn maar hij drinkt echt ontzettend veel. Gisteren was ik de hele dag thuis en toen viel het me op dat ik vaak zijn waterbak (200ml) moest bijvullen. Van 08:00 tot 22:00 heb ik de bak 3 keer bijgevuld. Nu was het niet zo dat hij constant bezig was met drinken, integendeel zelfs. Hij drinkt niet vaak maar als hij drinkt dan drinkt hij meteen veel. Vandaag had ik een ander bakje (100ml) neergezet en niet steeds meteen bijgevuld. Ik vul het bakje pas weer als er nog maar een klein bodempje water in ligt, en dat was uiteindelijk 4 keer vandaag. Hij krijgt nog geen groenvoer dus hij eet alleen hooi en biks. Hij plast overigens ook een normale hoeveelheid vergeleken met wat hij drinkt. Heb ik toevallig een konijn wat meer drinkt dan normaal, of moet ik toch maar contact opnemen met de dierenarts? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor je reactie.

Aan het konijn zelf en zijn gedrag is niks te zien en zijn gewicht is ook in orde. Heb niks van zoutblokken of iets dergelijks in het hok dus ik snap echt niet waarom hij zoveel wilt drinken. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er zijn ook konijnen die gewoon meer drinken dan andere konijnen. Ik vul ook het bakje meerdere keren per dag bij. Het is vaak pas een probleem als het een verandering is. Als hij eerst niet veel dronk en nu ineens wel heb je wel kans dat er iets aan de hand is. 

Je kunt natuurlijk altijd een keer voor controle naar de dierenarts, maar als hij altijd al veel heeft gedronken zou ik me er niet te druk om maken. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Blaasproblemen, nierproblemen, verkeerde voeding, problemen met de urinewegen, EC, verlammingen, verveling. Het kan van alles zijn, of helemaal niets. Of je naar de dierenarts moet ligt er inderdaad een beetje aan of het opeens is ontstaan en of de hoeveelheid echt extreem is. Als hij het al langer heeft en hij drinkt wel veel, maar ook weer niet extreem kun je bij de volgende enting of een keer bij een inloopspreekuur altijd langsgaan om het na te vragen. Als hij plots meer is gaan drinken, als zijn achterkant ook nat is of als het echt een extreme hoeveelheid is zou ik wel zo snel mogelijk naar de dierenarts gaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb ondertussen contact opgenomen met de vorige eigenaar. Zij vertelde dat hij normaal nooit zoveel dronk als nu bij mij. Zij dacht dat hij misschien last had van de hitte, maar aangezien het nu niet bepaald warm is en zijn oren ook een normale temperatuur hebben, denk ik niet dat dat het is. Ik denk eerder dat het misschien wel gewoon verveling is want de laatste dagen knaagt hij ook vaak aan de tralies. Morgen bel ik de dierenarts om de castratie in te plannen en dan vraag ik meteen wat hij van deze situatie vind. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Update:

Vandaag naar de dierenarts geweest. Hij denkt dat het een blaasontsteking is en heeft hiervoor antibiotica meegegeven. Als het goed is moet het over 10 dagen over zijn en anders moet ik terug voor een röntgen foto. Heb net nog even gegoogled over blaasontsteking bij konijnen en kan me niet helemaal vinden in de symptomen. Maar goed, ik vertrouw de dierenarts maar en hoop dat alles goed komt. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het lijkt al iets beter te gaan met Muck, alleen medicijnen geven is echt een ontzettend drama. De dierenarts had het 1x voor gedaan en zelfs hij had er moeite mee omdat Muck ontzettend wild wordt zodra je hem vasthoudt. Mijn vader helpt me nu steeds om Muck vast te houden als hij zijn medicijnen krijgt, maar Muck raakt hier zo ontzettend gestresst van dat ik het anders wil proberen. Ik heb al geprobeerd om het medicijn om brood en banaan te smeren, maar helaas eet hij precies alleen de gedeeltes zonder medicijn. Nu vroeg ik me af of je het misschien in zijn water kan doen? Aangezien hij toch veel drinkt. Dan zet ik eerst een klein bakje water met medicijn neer en als hij dat op heeft krijgt hij vers water. Is dat wat? Of heeft misschien iemand anders een tip? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat ik doe tijdens dwangvoeren/medicatie geven, is het konijn strak (niet té) in een handdoek wikkelen, zodat er minder kan worden tegengestribbeld. Zelf sta ik dan met het hoofdje van het konijn van me af, zodat ik me bij het toedienen over ze heen kan buigen met mijn lichaam, waardoor ze hun kop niet naar boven af kunnen wenden. Op deze manier is er ook geen kans om per ongeluk te hard te knijpen tijdens het manueel in bedwang houden.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .