Ga naar inhoud

Info over vaccineren.


Nicky_the

Aanbevolen berichten

Ik kwam een interessant artikel tegen over vaccinaties in het algemeen. Ik ken meerdere interessante artikelen, maar wil deze even delen:

http://www.diamondfauna.nl/index.php/alles-over-ziektes/93-professoren-en-universiteiten-over-vaccineren

 

Ik wil zelf geen discussies starten/voeren. Je moet altijd doen waar je je goed bij voelt. Ik wilde het slechts ter info aangeven.

 

Wel wil ik er nog een kleine kanttekening bij geven: Titteren kan (nog) niet bij konijnen. Bij titteren bekijken ze het aantal anti lichamen in het bloed om zo te bepalen of er een enting nodig zou zijn. Geheugen cellen zijn echter (nog) niet te meten. Geheugen cellen zijn de sleutel tot het aanmaken van de anti lichamen wanneer een ziekteverwekker het lichaam is binnen gedrongen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, maar de ziektes zijn niet vergelijkbaar met elkaar vind ik. Ook lees je in dat artikel veel dingen over dat het niet bewezen is of het nuttig is om ieder jaar weer opnieuw te enten, maar je leest niet of het ook daadwerkelijk bewezen is of dit voor ieder dier geldt. Of dat het bij konijnen ook zo is, want dit artikel gaat over bepaalde ziektes bij honden die konijnen natuurlijk echt niet krijgen. Ik vind ook dat dit artikel vol staat met persoonlijke ervaringen ('mijn hond is niet geënt en heeft nooit ergens last van, etc etc'), dus dat vind ik niet een hele betrouwbare bron ;) 

Sorry, ik ben nogal kritisch met dit soort dingen. Ik voorkom liever ziektes dan dat ik ze probeer te genezen, want dan ben je 99,9% van de tijd gewoon dik te laat. 

  • Vind ik leuk 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik sluit me aan bij Eva. Het is een slecht artikel. Het gaat niet over de doelgroep 'konijnen'. De literatuur die aangehaald wordt is al bijna 20 jaar oud. En nergens wordt onderzoek besproken dat daadwerkelijk laat zien dat vaccineren slecht is. 

Dan komt er opeens uit de lucht vallen dat kanker vaker voorkomt, waarmee gesuggereerd wordt dat dat door het vaccineren komt. Sorry, maar die opmerking is van het niveau: "gisteren had ik roze sokken aan. Vandaag ben ik verkouden...."

Helaas is het zo dat sommige mensen tegen vaccineren zijn. Wat niet helpt is dat er ooit onderzoek verzonnen is waarbij vaccinaties gerelateerd werden aan autisme. De auteur heeft bekend dat hij dit verzonnen heeft, maar het kwaad is al geschied. Mensen die bang zijn voor vaccinaties realiseren zich niet hoeveel levens het gered heeft. Onnodig angst zaaien is zo jammer. 

En als laatste: enten doe je met een plant! Een artikel dat enten schrijft waar het vaccineren bedoelt, is in mijn ogen al niet betrouwbaar.

  • Vind ik leuk 4
Link naar reactie
Delen op andere sites

Een hond hoeft idd niet elk jaar alles wat er in zo'n cocktail zit. Vorig jaar hebben die van mij alleen maar de prik tegen Weil gehad. Maar de vaccinaties bij de konijnen hebben een veel kortere houdbaarheidsdatum. Dit soort artikelen heb ik op Facebook al tig keer voorbij zien komen. Ik vertrouw toch liever op mijn dierenarts. ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind het artikel erg slecht onderbouwd, veel te ongenuanceerd en er staan echt vreemde oorzaak-gevolgrelaties in.

Of je wel of niet jaarlijk moet vaccineren is is erg per ziekte afhankelijk. Om maar nu gewoon zo lukraak te zeggen 'elk jaar inenten is niet nodig'  is echt veel te kort door de bocht. Nog niet gesproken over verschillen tussen diersoorten.  Tussen hond en kat zit al een wereld van verschil.  Laat staan konijnen. Dat vaccineren in de basis ongeveer hetzelfde is bij elke diersoort, alla, maar het gaat om totaal verschillende ziekteverwekkers.

En dat het artikel zegt dat er bij mensen ook geen titerbepaling gedaan wordt en dat mensen ook nooit meer ingeent worden, dat is allemaal leuk en aardig, maar dat zegt natuurlijk niks. Want het kan net zo goed betekenen dat iedereen wel gevaccineerd is, maar niet iedereen ook daadwerkelijk levenslang beschermd is. Echter, ze gaan er door ik (neem aan gedegen) onderzoek wel vanuit dat het bij de meerderheid van de mensen levenslang zou moeten beschermen. (En ook hier verschilt het weer per vaccinatie. Tetanus moet ook geboosterd worden na X aantal jaar!). 
Ik heb bijvoorbeeld voor het ziekenhuis de HepB-vaccinatie gekregen, en dat werd wel getiterd, en ik had wel genoeg antilichamen voor een levenslange bescherming, maar een collega bleek uiteindelijk toch ook nog een ander vaccin nodig te hebben om genoeg antistoffen te kunnen aanmaken. Met 1 vaccinatie had ze het dus niet gered. En daarom is titeren dan wel weer mooi, want dan hoef je niet iedereen standaard de hele meuk te geven :) Maar zonder titerbepaling was er dus niks over te zeggen geweest, en was ze dus NIET levenslang beschermd geweest.

En kanker met 50/% gestegen... nou inderdaad die roze sokken van Christa. Er spelen zoveel factoren mee. De (door)fokkerij is er slechts eentje van. Maar ook het steeds gangbaarder wordende dierenartsenbezoek: nog niet zo lang geleden ging je echt niet elk jaar met je dier naar de dierenarts. Veel dieren zagen er zelfs nooit een. Dus wie weet wat die allemaal wel niet voor ziektes onder de leden hadden?! (Er is ook een dinosaurier gevonden die tumoren had.... misschien hadden ook wel enorm veel dino's kanker. Maar ja, dat is verder ook niet bekend want die gingen niet naar de DA ;) )


 Ik vind titerbepalingen prima, en kritisch kijken naar vaccins echt niet mis, maar ik ben wel voor goed onderbouwde argumenten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben ook niet zo voor het jaarlijks inenten van honden/katten en ben blij dat titeren steeds toegankelijker wordt, maar dit artikel en die site zijn niet heel erg betrouwbaar. Hij heeft ook een facebook pagina waar hij de gekste (en zelfs gevaarlijke) dingen roept.

Bij konijnen is er al helemaal weinig bekend en dan vind ik het risico veel te groot om ze niet in te enten tegen VHS 1&2/myx omdat deze ziekten dodelijk zijn en makkelijk worden verspreid door wilde konijnen. Het risico dat mijn katten nies/kattenziekte oplopen is vele malen kleiner en behandelbaar mochten ze het wel oplopen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je hebt ook een anti-vaccinatiebeweging die vinden dat he kinderen niet in hoeft te laten enten. En waarom niet? Omdat de ziektes niet meer voorkomen in de westerse wereld. Ze vragen zich niet af hoe dat nou zou komen...

Wel roepen ze dingen zoals dat het bv autisme kan veroorzaken, nergens op gebaseerd. Maar zo creeren ze wel angst.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doet me denken aan dit stukje wat Roald Dahl ooit heeft geschreven, hartverscheurend. En als ik dat lees dan begrijp ik nog minder waarom er ouders zijn die ervoor kiezen om dit risico te lopen. Maar goed, dat is natuurlijk een hele andere discussie. 

roald dahl vaccination.png

 

Jeetje, ik zie nu pas wat voor grote afbeelding dit is... Oeps, excuses hahaha

Link naar reactie
Delen op andere sites

13 uur geleden zei Christaaa:

En waarom is het risico zoveel kleiner op niesziekte? Omdat daar veel beter tegen gevaccineerd wordt!

Grappig dat je zegt dat er op zijn facebook zelfs gevaarlijke dingen staan. Ik vind dit stuk al gevaarlijk genoeg...

Nee omdat mijn katten verder niet los buiten lopen en niet met andere katten in aanraking komen. Breng je kat naar een pension en je kunt er vanuit gaan dat ie met niesziekte terugkomt ook al is ie ingeënt. Ze hebben de kitten inentingen gehad en na 1 jaar nog een keer, dan vind ik het wel genoeg. Mochten ze het wel een keer krijgen (wat ik niet verwacht) zullen ze er niet dood bij neervallen wat bij konijnen wel zo is bij Myx/VHS. Vandaar mijn keus om de katten niet meer in te enten en m'n konijnen wel.

Ik ben het met Nicky eens dat er ook gevaren zitten aan inentingen, de hulpstoffen die erin zitten, zijn niet mis hoor. Er zijn honden/katten die ontzettend slecht reageren op inentingen. Maar goed iedereen moet zelf z'n keuze maken mbt inentingen omdat elke situatie en elk dier anders is. Ent je niet in, prima, doe je dat wel elk jaar, ook prima. Een dierenarts kan advies geven, maar gaan zitten pushen of gaan lopen roepen dat je onverantwoordelijk bezig bent of je kat vermoord (en dat doen ze) vind ik te ver gaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .