Ga naar inhoud

vitakraft vita verde kruiden hooi


bunny ranch chanty

Aanbevolen berichten

Ik heb hier voor het eerst vitacraft met brandnetel gekocht...2 keer en nu nooit meer...vind het heel erg slechte kwaliteit van hooi... het lijkt wel vochtig...ik ben bang vr schimmels...

Maar goed, ik moet weer een tijdje geen hooi kopen...heb een halve baal mee van bij een boer in Zermatt...ik heb tenslotte bergkonijnen en dat hooi smaakt hen best :lol:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik gebruik hier voor al mijn konijnen vitakraft vita verde alpenweidehooi in verpakkingen van 5 kilo.

Ze vinden dit allemaal heerlijk zacht hooi en ik ben er nog nooit stronken in tegen gekomen

hier vinden ze die ook lekker.. bij de makro(voor bedrijven) kun je het heel goedkoop krijgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Moet je wel even nagaan voor alle zekerheid of het geen St Jacobskruid stengels kunnen zijn. Die zijn dodelijk voor zowat elk zoogdier op aarde. Je herkent deze aan de bruin/paarsige kleur. Dit zou normaal gezien niet mogen hoor, maar je weet maar nooit. Wij moeten er altijd heel erg attent op zijn bij de balen hooi voor de paarden want de meeste boeren maaien dat kruid gewoon mee en dit zit dan tussen het hooi. Wat trouwens erg gevaarlijk is want in gedroogde vorm eten de paarden het dus gewoon op.

Nu weet ik niet hoe hooi voor konijnen en knaagdieren enzo gewonnen wordt hoor?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Moet je wel even nagaan voor alle zekerheid of het geen St Jacobskruid stengels kunnen zijn. Die zijn dodelijk voor zowat elk zoogdier op aarde. Je herkent deze aan de bruin/paarsige kleur. Dit zou normaal gezien niet mogen hoor, maar je weet maar nooit. Wij moeten er altijd heel erg attent op zijn bij de balen hooi voor de paarden want de meeste boeren maaien dat kruid gewoon mee en dit zit dan tussen het hooi. Wat trouwens erg gevaarlijk is want in gedroogde vorm eten de paarden het dus gewoon op.

Nu weet ik niet hoe hooi voor konijnen en knaagdieren enzo gewonnen wordt hoor?

Heb ik ook al van gehoord van iemand die paarden heeft...bij paarden zou dat langzaam werken, lever vergiftigen ... het effekt op konijnen...? geen idee... weet ook niet of hooi uit de winkel daar altijd op gecontroleerd is...

Hier voeren de boeren normaal controles uit op dat kruid voordat ze beginnen maaien...zal daar ook wel zo zijn zeker?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor paarden is het inderdaad een langzame en pijnlijke dood. Ze moeten er in het totaal zo'n 10% van hun lichaamsgewicht van binnen hebben willen ze eraan sterven. Het rottige van dit kruid is dat het niet die 10% in één keer moet zijn, dat kan over jaren gaan. Het is ook een onomkeerbaar proces, er is geen middel om te genezen. Hoe het konijnen zou vergaan weet ik niet, maar mij lijkt mij dat ze er veel sneller aan sterven dan paarden.

Veel boeren doen inderdaad wel controles hoor, maar hier op de grensstreek België (noord-antwerpen)/Nederland halen de meesten nu wel hooi van italiaanse afkomst omdat het kruid bijna gegarandeert in het hooi zit dat hier gewonnen is. En als het in één baal zit kan je gelijk de rest weggooien, de plant verwijderen heeft geen zin want al het omliggende hooi is dan reeds 'besmet'. Het is hier in omstreken een echte plaag geworden (sinds de aanlegging van de hst-spoorlijn volgens sommigen). Als je een wei van 1 hectare hebt waar 1/10de St Jacobskruid opstaat heb je binnen de 3 jaar 1 hectare St Jacobskruid als je hier niet onmiddelijk iets aan doet. Zo snel gaat het verder. En omdat het hier nog maar de laatste 3 jaar zo welig tiert kennen de meesten het zelfs niet. Maar nu zijn we een beetje :offtopic: aan het gaan. Dit stukje gaat immers over paardenhooi bij de boer.

Ik denk toch wel dat hooi dat voor knaagdieren en konijnen wordt ingepakt wordt nagegeken op dit soort giftige kruiden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het kan ook Zuring zijn als er rood/paarsige stengels in zitten en dat is totaal niet giftig. Die vind je soms in de brandnetel versie. In de natuur groeit zuring altijd in de buurt van Brandnetel. Voor degene die dat nog niet wisten, als je je aan een brandnetel geprikt hebt, een blad van de Zuring pakken en dat er over de plek heen halen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .