Ga naar inhoud

Granen slecht voor je konijn?


Evee

Aanbevolen berichten

Ik lees de laatste tijd op internet hier en daar stukjes waar in gezegd word dat granen zeer slecht zijn voor je konijn.

Granen zouden voor een te hoog calcium gehalte zorgen waardoor je konijn gebits en blaasproblemen kan krijgen. Ook zorgen ze dat je konijn te veel koolhydraten binnen krijgt, en dat zorgt voor darmproblemen.

Gedroogd brood mag je dus ook echt niet geven (wat ik bijvoorbeeld tot nu toe wel zo af en toe deed).

Wat wel veel in een konijnenvoer moet zitten zijn vezels.

Dit verhaaltje zegt dus ook dat konijnenvoeders waar granen in zitten niet goed zijn. Granen zitten meestal in de gemengde konijnenvoeders.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klopt helemaal!!!Maar om brood helemaal uit te bannen.Ik geef maar een kwart harde boterham af en toe.maar als je veel geeft kan het inderdaad problemen geven.Maag darm problemen en gist vorming geven zoals gas.En het te veel aan calcium geeft bot problemen.Ik wist het wel eerder maar om dat hier zo acuut te melden had ik nog niet het lef voor.Ik zelf beperk brood daarom met mate.soja bonen,beschuit,ect zijn tevens ook zeer schadelijk voor konijnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

hmm als ik de verhalen zo moet geloven kun je het bijna het beste helemaal bannen uit het konijnendieet :) Ik wist wel dat bepaalde granen producten inderdaad gevolgen hadden voor de darmen door het gisten, maar niet dat het toch een flink grote invloed kan hebben op de gezondheid, ook op de langere termijn.

ik geef geen dierenwinkel snoep of zooi, maar wel af en toe lekker fruit of gedroogd brood bij de groenteschotels. Maar ja, dan maar alleen fruit als lekkernij, en geen brood meer voor de zekerheid! Hoewel ze nooit echt darmproblemen hebben gehad ervan :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik geef heel af en toe uitgedroogd brood, kunnen ze eens lekker op te keer gaan, caafjes vinden het ook leuk, maar echt maar zelden, ze zijn al dik genoeg.

Maar als mijn hond nooit meer brood, nooit meer pasta mag, dan besef je wel dat het slecht kan zijn ja. Nu is het bij haar een allergieprobleem maar toch

Link naar reactie
Delen op andere sites

Had ik ook al wel eens voorzichtig gepost hoor...dus, ja dat wist ik...

Hier krijgen ze dus geen brood...

Maar ook geen witloof meer bv... want daar zit gewoon niets in, behalve water en als ik het goed heb veel calcium of magnesium (weet nimeer wat) en dat is ook weer niet goed voor blaasstenen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zal het hier nog eens kopiëren...

Just found this written by Dana Krempels phd

DON'T FEED POTENTIALLY HARMFUL "TREATS"

Remember: a rabbit is a lagomorph, not a rodent or a primate. The rabbit digestive tract is physiologically more similar to that of a horse than to that of a rodent or primate, and the intestine and related organs can suffer from an overindulgence in starchy, fatty foods.

NEVER feed your rabbit commercial "gourmet" or "treat" mixes filled with dried fruit, nuts and seeds. These may be safe for a bird or hamster--BUT THEY ARE NOT PROPER FOOD FOR A RABBIT. The sole function of "rabbit gourmet treats" is to lighten your wallet. If the manufacturers of "gourmet rabbit treats" truly cared about your rabbit's health and longevity, they would not market such products.

Don't feed your rabbit cookies, crackers, nuts, seeds, breakfast cereals (including oatmeal) or "high fiber" cereals. They may be high fiber for you, but not for your herbivorous rabbit, who's far better able to completely digest celluose ("dietary fiber") than you are. Fed to a rabbit, the high fat and simple carbohydrate content of "naughty foods" may contribute to fatty liver disease, cecal dysbiosis, obesity, and otherwise cause health problems.

A SPECIAL NOTE ABOUT CORN AND OTHER SEEDS

Some types of seeds (especially things like "Canadian peas" and corn kernels) have hulls that are indigestible to a rabbit, and can cause life-threatening intestinal impactions/blockages.

Corn, fresh or dried, is NOT safe for rabbits. The hull of corn kernels is composed of a complex polysaccharide (not cellulose and pectin, of which plant cell walls are more commonly composed, and which a rabbit can digest) which rabbits cannot digest. We know of more than one rabbit who suffered intestinal impactions because of the indigestible corn hulls. After emergency medical treatment, when the poor rabbits finally passed the corn, their fecal pellets were nearly solid corn hulls! Those rabbits were lucky.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Brood krijgen ze hier nooit. Witlof wel...en daar zijn ze gek op... weer iets wat niet zo goed is...pfff, lastig zo'n konijnen dieet:blink: Maar wel goed om te weten natuurlijk!

Het is niet zozeer dat het niet goed is...alleen een beetje nutteloos, omdat er dus bijna niets in zit, behalve water... Witloof wordt ook gewoon op water gekweekt hé...niet in grond...

Link naar reactie
Delen op andere sites

net voor een ander topic het stukje van caroline eventjes vluchtig vertaald, de lastige woorden kwam ik niet helemaal uit, maar het idee is duidelijk zo denk ik :)

GEEF JE KONIJN GEEN GEVAARLIJKE SNACKS!

Onthoud: een konijn is een haasachtige, geen knaagdier of primaat. Het spijsverteringsstelsel van een konijn lijkt meer op dat van een paard dan op dat van een knaagdier of mens, en de ingewanden en gerelateerde organen kunnen flink lijden onder een overdosis in ongezond, vet eten.

Voer jouw konijn NOOIT de commerciële “verwen” mixen en knaagstengels gevuld met gedroogde granen, noten en zaden. Deze kunnen veilig zijn voor een vogel of een hamster, maar voor een konijn is het geen geschikt voedsel! De enige functie die de “verwen” producten hebben, is het verdienen van geld voor de makers. Als de makers van de producten echt om de gezondheid en levensduur van jouw konijn gaven, zouden ze deze producten niet maken.

Geef je konijn geen koekjes, crackers, noten, zaden, ontbijtgranen of andere producten met een hoog vezelgehalte. Deze kunnen goed zijn voor jou, maar zijn niet geschikt voor een herbivoor konijn, de hoge vetgehaltes en simpele carbohydrate inhoud van deze voeders zorgen er voor dat je konijn lever vervetting, cecal dysbiosis, overgewicht en andere gezondheidsproblemen zal ontwikkelen.

EEN OPMERKING OVER MAIS EN ANDERE ZADEN

Sommige soorten zaden (bijvoorbeeld Canadese erwten en maiskernen) hebben hulzen die een konijn niet kan verteren, en een levensbedreigende verstopping kan veroorzaken in de darmen.

Mais, vers of gedroogd, is NIET veilig voor konijnen. De huls van de mais is gemaakt van een complexe polysaccharide (niet cellulose en pectin, waarvan de wanden van planten cellen gemaakt zijn, die een konijn wel kan verteren), die konijnen niet kunnen verteren. We kennen meer dan een konijn die ernstige gezondheidsproblemen kreeg na het eten van de onverteerbare mais hulzen. Na spoedbehandeling, wanneer de arme konijnen eindelijk de mais kwijt raakten, bestonden de keutels van de konijnen bijna alleen uit de hulzen van de mais! Dat zijn de konijnen die geluk hebben gehad.

Link naar reactie
Delen op andere sites

wat vreemd dan dat mais wel gewoon in het gemengde voer zit dan. ik ben al aan het mengen met biks dus heel lang krijgt ze het niet meer maar hier schrik ik wel een beetje van. brood krijgt ze haast nooit, af en toe een korstje. witlof daarentegen krijgt ze heel vaak, ik kan haar geen groter plezier doen dan witlof. dus dat heeft hier ook zeker wel nut.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast xXliesjuhhhXx

Ik geef altijd gedroogd bruin brood, zo'n kwart sneedje per dag :s dus het is beter als je het helemaal niet geeft?? Hij vind het zo ontzettend lekker :s

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik las hier gister dus ook voor het eerst dat mais dus niet goed is voor konijnen, terwijl ik altijd een zakje geplette mais haalde om door een grote zak voer te mengen.. (die is dus inmiddels al weggepleurd:bounce:)

Brood geef ik heel soms, ze vinden het heerlijk, dus gewoon met mate.

Witlof vinden ze hélemaal het einde, dit krygen ze ook wel wat vaker in de week.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja, het is natuurlijk helemaal aan jezelf wat je doet met de informatie, maar de voeding (zeker op het gebied van konijnen in nederland) loopt gewoon een heel stuk achter met wat er voor onderzoeken zijn gedaan ondertussen. Erg jammer.

In engeland zijn ze veel verder bijvoorbeeld en zijn er veel meer medicijnen specifiek voor konijnen, meer voeding (zo bestaat daar bijvoorbeeld ook light voeding voor oudere en te dikke konijnen en dat soort dingen).

Op konijnengebied lopen de ontwikkelaars van voeding, snacks en speeltjes voor konijnen en knaagdieren gewoon heel erg achter eigenlijk.

Ze hebben ook vaak de instelling van " dit verkoopt goed, waarom veranderen". Supreme is eigenlijk de enige producent van konijnenvoeding die er wel op in speelt: die hebben hun voeding al onderverdeeld in voeding voor jonge konijnen, een gewoon gemengd voer en de science selective. Dan daarnaast ook nog de science recovery (dwangvoer).

Ik hoop dat in de toekomst meerdere merken zich verder gaan verdiepen en nieuwe producten gaan ontwikkelen. Het is gewoon jammer dat ze de slechte dingen niet vervangen voor producten die wel goed zijn. Het konijn is een van de meest gehouden huisdieren, er zijn best mensen die er wel wat voor over hebben om het diertje zo goed mogelijk te verzorgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .