Ga naar inhoud

Konijnen tam maken en los laten lopen


TeaEnd

Aanbevolen berichten

Hallo,

Ik heb een vraagje. Ik heb sinds 1,5 week 2 voedsters van ongeveer 5 maanden oud. Tot nu toe doen ze het heel goed samen, maar ik weet dat als ze in de puberteit komen, ik ze beter kan laten castreren en dat het daarna nog niet zeker is of het goed zal blijven gaan. De vorige eigenaar had niet veel tijd voor ze en daarom had ze, ze op marktplaats aangeboden. Ik houd ze binnen en ze zijn al een beetje aan me gewend, ik kan ze af en toe aaien. Ze zitten in een kooi met een ren eraan vast. Gisteren heb ik ze even uit de ren gelaten, en dit ging goed, ze waren druk bezig met de kamer te verkennen. Ze kwamen niet naar me toe. Ik vroeg me af of het verstandig is ze al door mijn woonkamer rond te laten lopen terwijl ze nog niet heel erg tam zijn?

Alvast heel erg bedankt voor jullie antwoorden en tips zijn altijd welkom.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja hoor, je kan ze tussendoor lekker in de kamer laten lopen. Let er wel op dat ze niet bij kabels kunnen, want die schijnen nogal aantrekkelijk te zijn om aan te knagen ;) Sommige mensen laten hun konijnen zelfs dag en nacht loslopen in de woonkamer. 

Dat ze dan niet naar je toe komen is niet erg. Je kan toch lekker naar ze kijken. Konijnen zijn erg nieuwsgierig dus als jij rustig blijft zitten komen ze vanzelf een keertje zelf naar jou toe. Ik zou ze zoveel mogelijk met rust laten en zelf laten bepalen of ze naar je toe komen. Een brokje of een blaadje witlof in je hand wil daar vaak wel bij helpen ;) Als ze terug in de ren moeten kan je ze ook het beste lokken met iets lekkers. Dit hebben ze heel snel door. Konijnen houden niet van oppakken, dus dat kan je beter niet doen. Ook niet alle konijnen houden van aaien, dus dat is even afwachten. Laat ze eerst maar lekker wennen aan hun nieuwe plek.

2 voedsters gaan inderdaad niet altijd goed samen. Een voedster en een gecastreerde ram is een betere combinatie. Hopelijk blijft het bij jou goed gaan als ze volwassen worden. Ik zou wel aanraden om de geslachten nog bij de dierenarts te laten controleren. Het gebeurt zeer regelmatig dat de geslachten verkeerd bepaald worden. Zeker bij jonge konijnen is het lastig te zien. Je wilt natuurlijk niet dat je straks met een nestje zit en ook nog eens een veel te jonge voedster daarvoor.

Geniet van ze! :) 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn konijnen lopen inderdaad ook binnen los, ik kan ze in de keuken doen achter een hekje, maar eigenlijk kan ik ze ook gewoon los laten. Ze hebben dan ook geen kooi, alleen een toilet en hooiruif. Het is echt super gezellig om ze de hele dag om je heen te hebben. En je kunt ze heel goed leren dat ze met hun speelgoed moeten spelen en niet met je tafelpoten :) En vooral lekker heel veel tijd op de grond met ze doorbrengen, ze zijn ontzettend nieuwsgierig en kunnen net zo goed schooien als een hondje, dus ze komen echt wel naar je toe op een gegeven moment! Succes!

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .