Ga naar inhoud

Konijn en hond


marjanx

Aanbevolen berichten

Hallo iedereen,

Mijn vriend en ik hebben een hele grote hondenwens. We zijn er nog niet uit wat voor hond het wordt, maar het wordt in ieder geval een hond die groter is dan een Beagle.

Nou vraag ik me af of het verstandig is om een hond te nemen, aangezien ik een extreem bang konijn heb. Hij is 4,5 jaar en is ooit gebeten door een hond. Sinds toen is hij extreem angstig. Zodra hij een hond ruikt begint hij te stampen, etc. Zou ik hem ooit nog kunnen laten wennen aan een hond, of moet ik wachten tot hij overleden is voordat we een hond nemen?

Wat is volgens jullie verstandig?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heeft je konijn een maatje? Het kan al een hoop schelen als hij bij een soortgenoot steun kan zoeken of je er een soortgenootje bij neemt wat in elk geval niet bang is. Misschien kan hij zich daar aan optrekken. Een soortgenootje is sowieso aan te raden gezien konijnen groepsdieren zijn.

Als je konijn echt heel erg bang is denk dan van te voren na of je hem (en zijn maatje) als het niet gaat zo kunt huisvesten uit het zicht van de hond maar wel met voldoende ruimte uiteraard. Continue stress is natuurlijk niet aan te raden.

2 minuten geleden zei Aniek:

 

(bovenstaande quote krijg ik niet weg)

1 uur geleden zei SuzanneKnuffel:

het zou naar mijn mening niet zo moeten zijn, dat jouw konijn "bepaald" wat jij wel en niet koopt..

Dit is een beetje een rare uitspraak. What's new. Volgens mij is het vrij normaal rekening te houden met het huisdier wat er eerst was en is aanpassen niet zoveel gevraagd. Dat ie bang is is al vervelend genoeg.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had even in het voorstel bericht van vandaag gekeken en zag dat ze met een konijntje Kuifje en haar vriend woont, daarin veronderstelde ik dat Kuifje in ieder geval enig konijn nu is :)

Ik ben ook van mening hoor dier wat er het langst is, gaat voorop, maar hoe vaak ik wel geen konijnen in de opvang krijg, omdat er een pup kwam die de konijnen op jaagt :( 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klopt, Kuifje is het enige konijn nu. En waarschijnlijk zal dat zo blijven, aangezien mijn vriend er niet nog een konijn bij wil.

Hij is wel eens in contact geweest met honden, als deze op bezoek kwamen. Het ene bezoek stresvoller dan de ander, maar dat hing ook van de hond af.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei SuzanneKnuffel:

Misschien kun je ze langzaam aan elkaar laten wennen.. de hond laten snuffelen bij de ren ofzo.. het zou naar mijn mening niet zo moeten zijn, dat jouw konijn "bepaald" wat jij wel en niet koopt..

Het lijkt mij dat ik rekening hou met het huisdier wat er al is, voordat ik een nieuw huisdier aanschaf..

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden zei SuzanneKnuffel:

Ik heb er destijds echt niet naar gekeken of ik wel een konijntje moest nemen ivm de hondjes hoor.. ik heb Nijn gewoon gekocht.. gelukkig kunnen mijn hondjes er goed mee overweg dus was het voor mij geen probleem.. 

Maar ik neem even aan dat jij een jong konijntje hebt gekocht.

Mijn konijn is al wat ouder, en extreem bang voor honden. Dat is een heel andere situatie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 minuten geleden zei Aniek:

Als je niet aan de basisbehoefte van een konijn wil voldoen, zou ik er niet nog een ander dier bij nemen. Een konijntje is nou eenmaal een groepsdier en als dat al op basis van niet willen gaat. 

Helaas, ik kan er ook niets aan doen dat mijn vriend een hekel aan konijnen heeft en er niet nog een konijntje bij wil. Toen ik nog bij mijn ouders woonde zat hij ook apart, ook al hebben die ook nog vier konijnen. Maar geen enkele kan samen met een ander.

Ik ben niet de enige in huis die beslist welk dier er wel en niet komt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kan nog een heel verhaal typen, maar ik heb er geen zin meer aan.... 

Je kan het ene dier niet in behoefte voorzien, ga dan alsjeblieft geen andere dieren nemen. En elk konijn is te koppelen als je de dieren zelf maar hun partner laat kiezen en niet willekeurig wat bij elkaar zet. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minuten geleden zei Aniek:

Ik kan nog een heel verhaal typen, maar ik heb er geen zin meer aan.... 

Je kan het ene dier niet in behoefte voorzien, ga dan alsjeblieft geen andere dieren nemen. En elk konijn is te koppelen als je de dieren zelf maar hun partner laat kiezen en niet willekeurig wat bij elkaar zet. 

Dat is jouw mening, maar ik vraag alleen of je een hond kan nemen als je een heel bang konijn hebt. Ik stel alleen een vraag, en ik hoef ook geen discussie of er wel of niet een ander konijn bij moet. Mijn konijn is happy, maakt gekke sprongen en is nooit uit zijn humeur. Ik voorzie hem duidelijk in zijn behoeften, anders was hij vast niet zo vrolijk geweest.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan moet je niet op een forum komen, want mensen zijn niet verplicht alleen maar te antwoorden wat in jouw straatje valt. Er zijn hier op het forum heel veel mensen die nou eenmaal de konijnen dienen en niet de mensen. Dat een konijn binkies maakt zegt niks over geluk van een dier natuurlijk en voorzien in normale behoeftes van een konijn. Het is jammer dat er wel plek is voor een hond waar een konijntje tig keer in past... Je zal het nog wel vaker hier voorbij zien komen in ieder geval.

Nee, nogmaals als hij binnen verblijft en hij is zo bang voor honden zou ik zeker geen hond nemen, in belang van hem. Hij is nog jong en straks is hij de zoveelste die in de opvang belandt (al zou dat wel kansen geven op een konijnenmaatje), omdat de hond niet samen er mee kan. En de ervaring leert dat een hond niet gaat wijken voor het konijn als die er later bij kwam en het konijn er niet mee om kan gaan. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

20 minuten geleden zei marjanx:

Maar ik neem even aan dat jij een jong konijntje hebt gekocht.

Mijn konijn is al wat ouder, en extreem bang voor honden. Dat is een heel andere situatie.

Ja ik had inderdaad 2 jonkies van 8 en meen 6 weken.. en die vinden de meeste dingen wel oké.. dat vind ik ook het voordeel van jonge dieren.. die kunje vaak nog kneden en dingen aanwennen.. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden zei SuzanneKnuffel:

Ja ik had inderdaad 2 jonkies van 8 en meen 6 weken.. en die vinden de meeste dingen wel oké.. dat vind ik ook het voordeel van jonge dieren.. die kunje vaak nog kneden en dingen aanwennen.. 

Klopt, dat is met elk dier zo. Maar helaas is die van mij niet meer zo jong.

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 minuten geleden zei Aniek:

Dan moet je niet op een forum komen, want mensen zijn niet verplicht alleen maar te antwoorden wat in jouw straatje valt. Er zijn hier op het forum heel veel mensen die nou eenmaal de konijnen dienen en niet de mensen. Dat een konijn binkies maakt zegt niks over geluk van een dier natuurlijk en voorzien in normale behoeftes van een konijn. Het is jammer dat er wel plek is voor een hond waar een konijntje tig keer in past... Je zal het nog wel vaker hier voorbij zien komen in ieder geval.

Nee, nogmaals als hij binnen verblijft en hij is zo bang voor honden zou ik zeker geen hond nemen, in belang van hem. Hij is nog jong en straks is hij de zoveelste die in de opvang belandt (al zou dat wel kansen geven op een konijnenmaatje), omdat de hond niet samen er mee kan. En de ervaring leert dat een hond niet gaat wijken voor het konijn als die er later bij kwam en het konijn er niet mee om kan gaan. 

Het leuke hieraan is dat ik het helemaal met je eens ben. Dat een konijn een maatje nodig heeft. Maar ik heb ook uitgelegd waarom ik niet in die behoefte kan voorzien. En dat hij ondanks dat toch vrolijk is. Probeer mijn vriend maar eens over te halen om er nog een konijn bij te halen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De meeste mensen die 1 konijn hebben zeggen dat ie vrolijk is en niks te kort komt maar je ziet pas wat hij daadwerkelijk heeft gemist als hij gelukkig is met een ander konijn. 

Ik zou er zelf de discussie nog niet eens over voeren, het is of 2 konijnen of geen konijn en je konijn een fijn leven gunnen waar hij dat wel krijgt. En dat is even heel kort gezegd maar wel heel eerlijk tegenover je konijn.

Het is vaak niet dat konijnen niet samen kunnen met een ander konijn, je moet ook de juiste omstandigheden creëren en de basis goed hebben. Als dat niet op orde is werkt het inderdaad vaak niet, je kunt niet zomaar 2 konijnen samen zetten in een hok en en van uit gaan dat dat maar goed gaat, zo werkt het niet. Je kunt er hier op het forum en op de site voldoende informatie over vinden.

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet dat het beter is om twee konijnen te hebben, maar het is nou eenmaal zo. Kuifje is al zijn hele leven alleen en aangezien mijn vriend een hekel aan konijnen heeft, is Kuifje ook het laatste konijn wat we hebben. Door er een konijn bij te nemen blijf je eigenlijk ook altijd konijnen houden. Want als er dan 1 is gestorven, moet er weer een nieuwe bij. En zo gaat het steeds weer door. En aangezien Kuifje al zijn hele leven alleen is, weet hij ook niet beter.

Ik heb gisteren nog met mijn vriend over een tweede konijn gepraat, maar dat krijg ik er niet in. Terwijl we de ruimte er voor hebben en hij nergens last van heeft.

 

De konijnen van mijn ouders kan ik weinig van zeggen, dat moeten ze zelf weten. Ik heb ze, toen ze een tweede konijn wilden, gezegd dat ze het 1e konijn mee moesten nemen qua kennismaking, maar eigenwijs dat ze zijn hebben ze dat niet gedaan en dan kunnen ze ook vaak niet bij elkaar. Vandaar dat die nu ook vier aparte hokken in en om het huis hebben staan.

 

Maar nogmaals, ik snap hoe jullie denken over een konijn zonder vriendje/maatje, maar nu jullie de reden weten, krijg ik ook nog antwoord op mijn vraag over hoe verstandig het is om er een hond bij te nemen? Zijn er mensen met ervaring met honden en oudere konijnen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb de keuze niet, mijn vriend heeft een hondje en een kat en ze zullen ooit aan elkaar moeten wennen. 

Maar als ik de keuze had zou ik geen hond nemen. En dan zijn mijn konijnen nog niet eens zo panisch als jouw konijn. 

Hij heeft niemand om steun bij te zoeken of bij te schuilen, of die voor kan doen dat de hond helemaal niet zo eng is. 

Als hij echt zo extreem bang is zou ik bang zijn dat hij zich letterlijk dood schrikt

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb je wel advies gegeven maar op basis van wat ik nu heb gelezen zou ik zeggen: konijn naar iemand doen die hem wel een maatje gaat geven (wel even laten castreren natuurlijk) en dan kun je je verdiepen in het houden van een hond. 

Als je wilt stoppen met het houden van konijnen is er ook nog de optie als je hem wel wilt houden een konijn te adopteren uit de opvang en af te spreken zodra jouw konijn overlijd het andere konijn terug mag naar de opvang. Er zijn echt wel oplossingen daarvoor. Alleen het is een kwestie van willen.

Dat je zegt, hij weet niet beter, is geen excuus om hem dan maar alleen te laten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...

Ik weet niet of ik echt blij zou zijn met een vriend die een hekel heeft aan konijnen. Hoe kun je nu een hekel hebben aan konijnen? Ik vraag me dan meteen af hoe hij met honden omgaat. Ik vind ook lang niet elk diersoort leuk en ik zou b.v. ook nooit ratten nemen of muizen, maar stel dat het ineens in huis staat, zou ik er geen hekel aan hebben of ze ontzien van een maatje. Mijn vriend is niet zo weg van dieren maar tolereert het wel, hij vindt de konijnen wel schattig. Welzijn staat hoe dan ook voorop, daar is geen discussie mogelijk wat mij betreft. En dat weet iedereen in mijn omgeving, zelfs mijn ouders zeggen er niets meer over als b.v. vroeger een konijn of cavia alleen kwam te zitten. Daar kwam hoe dan ook een tweede bij en wel zo snel mogelijk. 

Hond en konijnen samen kan op zich wel maar je moet dan echt goed kijken naar welk type hond je neemt en het karakter. Ik heb zelf een herdershond en ze heeft wel jachtneigingen (als we buiten lopen). Wel ziet ze heel goed verschil wat hij haar huis hoort (bij mij dus) en wat buiten hoort. Buiten gaat ze achter katten aan en achter wilde konijnen (nou ja voor zover dat lukt met haar krakkemikkige pootjes en oude leeftijd), maar bij de kat & de konijnen doet ze niets. Sinds vrijdagavond heb ik mijn twee konijntjes mee naar mijn eigen huis genomen, ze woonde bij mijn ouders. Mijn voedster is heel bang voor mijn hond, ze stampt. Omdat mijn hond echt 0,0 interesse heeft, merk ik nu al dat ze nieuwsgierig wordt i.p.v. bang. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .