Ga naar inhoud

Ram verkrampt, diarree en mager


Sheldon

Aanbevolen berichten

Hoi allemaal,

Ik ben op zoek naar een verklaring voor de vreemde verschijnselen die ons rammetje Fox (7 jaar) heeft. Sinds een week heeft hij last van de volgende verschijnselen:

- mager (1kg waar hij eerder 2,1 woog)
- Dunne diarree zonder enige keutelvorm
- Erg verkrampt lijf, kan niet meer zelfstandig vooruit komen. Zijn voorpoten houdt hij strak tegen het lichaam richting de achterpoten (zie foto). Zijn kopje reageert wel normaal.

- Eet volop, hij krijgt naast Critical Care zijn normale Beaphar Care+
- drinkt goed, niet meer of minder dan normaal
- is alert
- knarsetand als je hem zachtjes op zijn kopje aait
 

Mijn vermoeden ging uit naar e.c. en uiteraard ben ik al met hem naar de dierenarts geweest. Die vond dat er wat overeenkomsten waren maar kon er ook niet zeker van zijn. Ze heeft de Critical Care meegegeven om de vermagering tegen te gaan en fenbendazol tegen een parasitaire infectie.

Een week na bovenstaande behandeling is er weinig vooruitgang geboekt maar ook geen achteruitgang. Wel heb ik het idee dat hij van de Critical Care meer diarree krijgt, na het eten van de Beaphar-brokjes komen er kleine keutels. Wellicht dat ik de Critical Care even achterwege laat.

Het vreemde is dat het beestje erg ziek overkomt, een beetje alsof de batterij leeg is. Toch eet en drinkt hij volop en is hij relatief alert. Heeft er iemand ervaringen met deze symptomen en kan het inderdaad om E.C. gaan? We willen geen overhaaste acties ondernemen maar zoals het er nu naar uit ziet willen we hem bij geen verbetering uit zijn lijden verlossen. Dit gezien hij niet zelfstandig kan eten/drinken door zijn immobiliteit.

:)

 

IMG_9899.JPG

IMG_9900.JPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zijn er ook normale keutels tussen de diarree door? Ik kan me zo voorstellen dat hij zijn blinde darmkeutels niet op kan eten en dat dat als 1 grote smeerboel blijft liggen. Is dat het niet? 

Anders zou ik inderdaad zeker de ontlasting snel laten onderzoeken. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

11 uur geleden zei Tyro en Bunny:

Geen idee wat het zou kunnen zijn. Misschien kan je bij een andere dierenarts vragen naar een second opinion?

Heel veel sterkte en beterschap voor je konijntje.

 

3 uur geleden zei Christaaa:

Ik ken diarree niet als symptoom van ec. Is de ontlasting nagekeken op andere infecties?

Ik ga komende maandag weer naar de dierenarts en vragen of ze naar de ontlasting kan kijken. Wellicht dat ze dan iets concreters kan vinden.

2 uur geleden zei Lonja:

Zijn er ook normale keutels tussen de diarree door? Ik kan me zo voorstellen dat hij zijn blinde darmkeutels niet op kan eten en dat dat als 1 grote smeerboel blijft liggen. Is dat het niet? 

Anders zou ik inderdaad zeker de ontlasting snel laten onderzoeken. 

Ja, alleen valt me op dat na het geven van Critical Care de onlasting meteen weer diarree wordt. In de loop van de dag (na het eten van z'n Beaphar) worden het weer keuteltjes. Ik stop dus even met het geven van het dwangvoer. Ik zie hem af en toe wel in een rare houding met z'n kopje tussen de achterpoten knagen, maar dit kan ook zijn om de diarree weg te halen :(

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou dat bedoel ik dus eigenlijk, is het dan misschien geen diarree maar gewoon de zachte ontlasting die konijnen normaal dagelijks opeten? En waar hij nu gewoon veel moeilijker bij kan? 

Diarree is echt een plens waterige vieze bruine stinkende ontlasting. Is dat het, of is het misschien geen diarree? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

37 minuten geleden zei Lonja:

Nou dat bedoel ik dus eigenlijk, is het dan misschien geen diarree maar gewoon de zachte ontlasting die konijnen normaal dagelijks opeten? En waar hij nu gewoon veel moeilijker bij kan? 

Diarree is echt een plens waterige vieze bruine stinkende ontlasting. Is dat het, of is het misschien geen diarree? 

Het is echt diarree, precies zoals je het laatste omschrijft. Het stinkt ook enorm en trekt helemaal in de vacht van het beestje :( Ik heb het net weer opgeruimd maar zal kijken of ik later vandaag er een foto van kan maken mocht hij er weer last van hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit klinkt inderdaad niet goed. Op de foto zie je ook een ziek konijn. Je kan ipv critical care ook brokjes in water weken en eventueel kruiden of banaan of iets dergelijks doorheen doen.

Ik maak zelf altijd een papje van havermoutvlokken met water. doe er gruis van brokjes of dwangvoeding en gedroogde kruiden doorheen. En dat vinden ze altijd heerlijk.

Omdat hij diarree heeft zou ik er geen fruit door heen doen.

Succes knuffels Kaatje

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik hoef er geen foto van te zien hoor, geloof het zo wel :P

Ik zou echt zo snel mogelijk de ontlasting laten onderzoeken op alles wat de dierenarts maar kan bedenke. Geen wonder dan ook dat het beestje mager is. Let goed op dat hij niet uitdroogt en geen tekort aan suikers en zouten heeft. Is de temperatuur nog goed?

Het kan best dat hij besmet is met het een of ander en in tijden van ziekte kan EC de kop opsteken door verminderde weerstand. Andersom geldt dat met bijvoorbeeld coccidiose net zo goed, dus beetje kip/ei verhaal, maar het lijkt me hoe dan ook belangrijk om vlug aan te pakken. Veel beterschap :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .