Ga naar inhoud

konijnen steeds ziek na enten.


breezer

Aanbevolen berichten

Mijn konijnen ent ik de laatste jaren trouw elk jaar, (voorheen elk half jaar)

Nou beginnen mij alleen dingen op te vallen waardoor ik mijn twijfels ga trekken.

Toen ik niet enten waren mijn konijnen nooit ziek, denk aan darmproblemen etc.

Breezer ben ik gaan enten sinds hij 8 was, (hij had wel van jongs af aan ec, verder nooit ziek geweest kwa darmproblemen etc) Nadat ik ben begonnen met enten kwamen de darmproblemen geregeld opspelen. Daarbij kwam naar het enten altijd weer de ec boven, totdat ik hem vooraf al ging behandelen met panacre.

Waardoor ik ben gaan denken; 
Ik heb afgelopen week mijn konijnen laten enten, 2 stuks. nu zijn ze depressief en willen niet eten, ben druk aan het behandelen om de darmen op gang te houden.
2 weken ervoor 2 andere konijnen laten inenten, waarvan er 1 binnen een week is overleden.
Vorig jaar mijn konijn laten inenten, die na lang vechten is opgegeven, maar ook na het enten de problemen begonnen. (hij had ook kanker, wat toen de rede was van inslapen) 
Jaar ervoor een ander konijn verloren , ook kort na het inenten, hij stopte ook met eten. Maar elke keer ben ik na het enten aan het vechten met mijn konijnen die niet meer willen eten. Meestal krijg ik ze erbovenop, helaas niet altijd en de dierenartsen snappen het ook niet, vooral omdat het vaak zo is dat als ik er 3 laat eten, even later er 3 niet eten. Nu ook weer, 2 tegelijk die niet meer eten nadat ze geen zijn. En de keutels zijn er steeds na behandelen, alleen lijken ze wel te depressief om te eten want ze blijven terug vallen en ze zijn lui, ik moet ze alles aanbrengen, en hun brokjes staan al een week onaangeraakt. (wel ververst) 
 

Het kan allemaal toeval zijn, maar elk jaar is het raak na het enten en het maakt mij wel aan het twijfelen of ik nog wel wil enten, natuurlijk is er dan risico op konijnen ziekte maar het valt mij op dat ik de laatste jaren het ene na het andere zieke konijn heb die niet eet, terwijl ik voordat ik enten bijna nooit een ziek konijn had, en ze toch gewoon oud werden, alleen zonder telkens dierenarts bezoeken.

Nu heb ik de bijsluiter opgezocht van de enting die ze hebben gehad, en zag ook dat reeds eerder geenten konijnen toch vhs konden krijgen, Terwijl die enting in 2012 nieuw was en dus de meeste konijnen al geen waren met een andere enting. Voor mijn gevoel bied het dus geen garanties. Ook ken ik iemand die na enten bijna al haar konijnen verloren is. Is dit nou allemaal toeval steeds? Of zal een enting toch ook zeker zijn nadelig effect hebben? 

Begrijp me goed, ik wil niemand beïnvloeden want dierenartsen zeggen nou eenmaal dat je moet enten en we kunnen hun advies niet uit de wint slaan en ik wil dus ook zeker niemand beïnvloeden, maar ik ben gewoon benieuwd of er meer mensen zijn die dit al was opgevallen, of dat ik gewoon pech heb gehad met mijn konijnen steeds en het gewoon simpel toeval is. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat het meer de stress is dan de entstof zelf. Ik heb hier ook een konijn die als hij thuis komt van de dierenarts even helemaal van slag is, zelfs als hij alleen maar meeging als steun voor zijn maatje en er verder met hemzelf niks gebeurd is bij de dierenarts. 

Misschien dat je de dierenarts thuis kunt laten komen voor de entingen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien dat dat inderdaad een idee is, Als het goed is wordt ik gebeld zogauw de nieuwe enting er is, (onze dierenarts heeft die nog steeds niet) En dan overleg ik eens of ze ook thuis kunnen enten. Dan probeer ik volgend jaar alles na elkaar te schuiven , Doordat er konijnen in de jaren overleden zijn , wordt niet alles meer op dezelfde datum ingeënt, dit vond ik nooit erg omdat het ook zo een gedoe is om met 7 konijnen naar de dierenarts te gaan ;) 
Nu heb ik voor de zekerheid mijn gezonde konijnen elders overgebracht omdat ze niet kunnen uitsluiten mijn konijnen vhs 1 of 2 hebben. aangezien de symptomen. Al denk ik inmiddels dat het niet zal zijn aangezien ze al een week ziek zijn, en dat is wel lang voor een ziekte die normaal heel snel verloopt. Maar voor de zekerheid haal ik de gezonde konijnen pas op als dit helemaal is opgelost. ( ze zitten nu tijdelijk mijn mijn ouders, en hebben het er goed,) Want het risico op besmetting wil ik niet lopen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik durf mijn konijnen om dezelfde redenen niet meer te laten enten breezer. mijn konijnen heb ik altijd laten enten, toen mijn konijn 8 jaar oud was ben ik ook gewoon voor de enting gegaan, na een aantal dagen stopte hij met eten , ik meteen naar de dierenarts gegaan deze kon geen verstopping of iets dergelijks vinden , gebit was prima in orde geen haakjes te zien. ik heb toen een darmstimulerend middel meegekregen , en ik moest gaan dwangvoeren want hij nam helemaal niets meer. een dag later wilde hij alleen nog maar liggen, ogen dicht geen beweging meer in te krijgen ben toen weer teruggegaan en we hebben mijn konijn toen in moeten laten slapen.mijn andere konijn was van dezelfde leeftijd en ook deze kreeg problemen na de enting, niet meer willen eten , meteen weer naar de dierenarts helemaal nagekeken ook niets te vinden. ook met dit konijn is het hetzelfde afgelopen . ik heb toen ook aan de dierenarts gevraagd of dit aan de entingen kon liggen, mijn dierenarts zei toen dat het soms bij oudere konijn die niet helemaal fit meer zijn verkeerd kan aflopen maar dit is nooit bewezen.maar om deze redenen durf ik niet meer te gaan ,een konijn kan altijd iets mankeren wat je aan de buitenkant niet ziet. op 1 van mijn konijnen is sectie gedaan en hier is ook nooit iets uitgekomen, dus ik kan ook niet zeggen dat het van de entingen is maar ik durf dus niet meer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

nee dat klopt helemaal wat je zegt @Bart lover het bewijst ook niets , maar ik durf ze toch niet meer in te enten en tuurlijk ben ik ieder jaar wel angstig , daarom doe ik er ook van alles aan om ze goed te beschermen. heb heel lang getwijfeld wat ik moest doen maar ik durf het gewoon niet meer aan.ik heb klamboes om de hokken heen in de zomer heel hun plaats waar ze los lopen is helemaal afgezet met muggengaas langs alle panelen en bovenop. 1 konijntje van mij heeft gevoelige darmen en vaak last van plakpoep deze houdt ik extra goed schoon en deze spray ik in met no myasis spray. meer kan ik niet doen. mijn konijnen komen nooit in contact met andere konijnen de regentonnen laat ik leeg ivm met muggen etc etc. het is van mij een bewuste keuze en ja het risico dat ze ziek worden is altijd aanwezig maar die is er met de inentingen ook.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja, ik denk eigenlijk dat het allemaal wel meevalt en dat het toeval is. In elk geval is het raar om het vaccin de schuld te geven, als je een konijn in laat slapen vanwege kanker.

in de opvang heb ik honderden of zelfs duizenden konijnen gevaccineerd zien worden, zonder enig probleem. En mijn eigen konijnen hebben alles bij elkaar inmiddels ook flink wat vaccinaties achter de rug.

Ik zou ook eerder denken aan een relatie met stress dan met de entstof. Dat lijkt mij eigenlijk veel logischer. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik hoop dat het inderdaad toeval is, de kanker is ontdekt nadat het konijn niet at na het inenten. Omdat we hem er niet bovenop kregen zijn we foto's gaan maken en zagen ze de tumor, en toen hebben we besloten om hem te laten gaan en te stoppen met vechten om hem aan het eten te krijgen. Hij ging toen ook hard achteruit. Maar die tumor kan er goed al weken gezeten hebben, die ontstaat niet in 1 dag dus het blijft toevallig dat de problemen begonnen naar het enten. Natuurlijk kan het allemaal toevallig zijn maar het maakt me wel bang aangezien ik de ene na de andere konijn verlies na het enten. Mijn koppel boven op de kamer krijg ik er tot op heden ook nog niet bovenop, Ze beginnen gelukkig wel iets te eten, maar komen niet van hun plek af, je moet ze als ware alles aanbrengen en dan willen ze af en toe een hapje eten. Maar dit duurt nu ook alweer een week. Mocht het van de stres komen dan zou het over moeten zijn als ik thuis ga laten enten dus dat kan ik de volgende keer nog proberen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .