Ga naar inhoud

Help, gedrag konijn slaat opeens om


Taco

Aanbevolen berichten

Hoihoi,

Ik heb een vraagje, het gedrag van mijn teddydwerg konijntje van 5 maanden oud is opeens omgeslagen sinds kort.
Taco was sinds ik hem heb altijd een vrolijk, nieuwsgierig konijntje. Gek genoeg schrok ze nergens van. Ook oppakken liet ze gewoon toe (Voor zover konijnen zich willen laten optillen) In haar ren was ze altijd druk en vrolijk bezig met veel vreugdesprongetjes. 

Sinds 2 weken geleden begon taco te knorren als ik haar wilde oppakken of aaien in haar kooi, en in de ren was alles verder prima. 
Maar sinds afgelopen dagen begint ze te knorren bij alles, als je een hand in dr kooi stopt, als je haar op wil pakken/aaien/etensbak pakken. Nou dacht ik dat het lag aan het territorium. Echter is ze het vandaag ook gaan doen toen ze los liep. Ze komt nog wel naar je toe en is niet echt bang maar zodra je dr op wilt pakken of dr haren van van dr hoofd beetje opzij doet begint ze te knorren en maakt ze een aanvalsbeweging (denk ik?)
Ook maakt ze geen vreugde sprongetjes meer. Hoe komt dit opeens? is dit iets van de leeftijd of is ze boos etc?

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het kan zijn dat ze last keijgt van haar hormonen. Dat zie je vaak rond deze leeftijd. Het territorium gedrag past daar zeker bij.

Wat ook kan, is dat ze het oppakken toch echt beu is. Daarom is dit zo'n vreselijk ras: je moet ze oppakken vanwege de vacht, trrwijl de meeste konijnen het vreselijk vinden. 

Niet meer oppakken, altijd voldoende ruimte (is de ren 24/7 beschikbaar?) en een gecastreerd vriendje kunnen een boel helpen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de snelle reactie.

De ren is nog niet 24/7 beschikbaar omdat ik bang ben dat ze ontsnapt als ik weg ben. Bij de meeste rennen kun je een net er over heen doen maar dit is als de ren in een rondje met 6 stukken staat. echter vind ik dit te klein en heb ik mijn ren zo opgesteld tegen muren dat ze 3x 2,5 meter heeft nu, hoe kan ik dit afdekken? want wil inderdaad graag dat ze 24/7 meer ruimte heeft, want dan kan er ook een eventueel een vriendje bijkomen :) nu gaat dat nog lastig worden

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ben het eens met Christaa ook ik denk dat het de hormonen zijn en het volwassen worden  dat ze nu zo reageert. Konijnen houden nu eenmaal niet van opgepakt worden want het zijn prooidieren. Misschien vaak naar je toe laten komen en verwennen en niet steeds op pakken dan vertrouwt ze je weer. 

Je zou golfplaten of van die renpanelen bovenop kunnen maken. Ik deed het door planken over die panelen te leggen en daaroverheen dus die platen en paneel stukken. Maar het is natuurlijk een stuk fijner als je  een stevigere constructie heb. Kijk eens in het topic buiten hokken.

Knuffel Belleke

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .