Ga naar inhoud

konijn knaagt midden op vloerkleed.


charley

Aanbevolen berichten

Ik heb me net voorgesteld in de daarvoor bestemde hoekje maar ik heb toch een vraag.

 Ik heb dan sinds zondagmiddag 2 dwerg hangoor vrouwtjes en ze lopen hier overdags al heerlijk onder toeziend oog rond door de woonkamer. Nu is mij opgevallen dat 1 van de 2 midden op mijn vloerkleed op een vaste plek knaagt, ik heb haar gelijk een speciale knaagstok gegeven maar naar een paar seconde begint ze weer op de zelfde plek te knagen. Hoe kan ik haar dit het beste afleren?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kleed weghalen of er iets overheen zetten, maar de kans is aanwezig dat ze dan ergens anders begint. Het konijn mag dan wel bij de familie der haasachtigen horen: Knagen doen ze toch. Mensen onderzoeken met de handen, konijnen met de tanden. Dat is natuurlijk gedrag en is bijna onmogelijk af te leren. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het kleed weghalen zo kunnen maar dan moeten de Nijntje continu op het laminaat lopen en dat vinden ze erg moeilijk, glijden continu uit. Ik vind/ vond het eigenlijk een beetje vreemd omdat al mijn meubels van hout zijn en ze hier niet aan knagen, en omdat het maar op 1 plek is waar ze het doet terwijl het kleed 120 cm lang is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Konijnen zijn nou eenmaal rare beestjes hahaha, mijn beide konijnen zijn omringd door houten meubels maar het enige wat ze stiekem knagen is de stof van mijn luidsprekerbox, alhoewel de nieuwe dame brengt mijn ram wel op nieuwe ideeen hij begint sinds kort aan mijn eettafel, maar goed daar zijn het konijnen voor als ik het niet wil, wat Deeskuh88 ook zegt haal ik het weg of zet er iets voor, maar ach het zijn meubels die net zo oud zijn als ik ben en niet giftig, laat ik ze maar,ik ben niet moeilijk daarin, konijnen zijn konijnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

37 minuten geleden zei Gridje:

maar ach het zijn meubels die net zo oud zijn als ik ben en niet giftig, laat ik ze maar,ik ben niet moeilijk daarin, konijnen zijn konijnen.

Gelukkig ben ik ook niet heel moeilijk, heb meer dan 20 jaar katten gehad waaronder een incontinente.

Ik weet helaas niet of mijn meubels giftig zijn, hoe kan ik daar achter komen  :$

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja dan heb je wel tolerantie opgebouwd ja hahaha, ik heb bij mij gekeken wat voor hout het is, en waarmee het bewerkt is, ik heb allemaal hardhout, grenen en ongelakt en niet in de was, tenminste niet op konijnenhoogte. Hoe je het uitvindt, voor mij was het dat ik weet dat Spaanplaat en MDF giftig is en was en lak logischerwijs ook niet goed, maar van de rest, is het meer dat veel konijnenhokken/rennen worden gemaakt van hardhout en grenen ook naar mijn weten dat ik daar rekening mee heb gehouden ik weet niet of er lijstjes bestaan met veilig hout of giftig/slecht hout hier op BB of andere sites andere leden hier misschien?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan weet ik eigenlijk al genoeg al mijn meubels zijn van blanke eiken en mijn eettafel is van MDF, daarnaast is het gelakt/ bewerkt met spul.

Dan ga ik straks een ren ( losse panelen ) kopen voor in de woonkamer die ik aan de kooi vast maak, als ik dan even weg ben hoeven ze niet in de kooi.  

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is een goede met ren hebben ze voldoende ruimte als ze alleen zijn geen verkeerde knaagmogelijkheden en als je thuis bent hou je ze in de gaten. Heb ik in mijn vorige woning ook gedaan (had veel MDF en spaanplaatmeubels), toen ik naar mijn huidige woning heb ik besloten het compleet veilig te maken, in alles qua kabels en houtkeuze, ik laat ze natuurlijk niet een hele kast op eten daar krijgen ze wilgentakken voor maar als ze toch een hap nemen zo nu en dan dan kan het geen kwaad,ze lopen nu dan ook 24/7 los, heerlijk. Veel plezier met je konijnendames!

Link naar reactie
Delen op andere sites

De kabels heb ik 2 jaar geleden tijdens mijn verhuizing al weg gewerkt, 1 van mijn katten beet kabels kapot. Verder krijgen ze hier ook wilgentakken als knaagspeeltje en knabbel snoepjes. Vanavond komt er een ren ( losse panelen ) van 120 cm aan de kooi vast te staan zodat ze meer ruimte hebben en ook veilig kunnen huppen als ik even weg ben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh wat grappig een kat die kabels bijt? Nog nooit van gehoord, wilde stiekem een konijn zijn denk ik hahaha, geweldig, wat zijn dieren toch leuk! Zorg dat de ren inclusief kooi minimaal 2 m2 oppervlakte is dan is het groot genoeg om even in te zijn kleiner is niet prettig voor de hupsels hoe kort ze er ook in zitten ze hebben ren,spring, rol en vliegruimte nodig, maar waarschijnlijk weet je dat al.

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 minuten geleden zei Gridje:

Oh wat grappig een kat die kabels bijt? Nog nooit van gehoord, wilde stiekem een konijn zijn denk ik hahaha, geweldig, wat zijn dieren toch leuk!

Ze heeft mijn telefoon en laptopkabel doormidden gebeten, een stuk uit mijn 2 weken oude salontafel gebeten. Ze dacht echt dat ze een konijn was.

8 minuten geleden zei Gridje:

Zorg dat de ren inclusief kooi minimaal 2 m2 oppervlakte is dan is het groot genoeg om even in te zijn kleiner is niet prettig voor de hupsels hoe kort ze er ook in zitten ze hebben ren,spring, rol en vliegruimte nodig, maar waarschijnlijk weet je dat al.

De kooi is 100x57x46 cm en dan komt er nu een ren van 120 cm bij aan, als ik thuis ben ( bijna altijd werk thuis ) en toezicht kan houden huppen ze dus lekker los.

Ik weet nog niet zo heel veel over konijn :$, heb wel op het internet info gelezen maar dat blijken de standaard dingen te zijn vandaar dat ik me hier heb aangemeld om te leren.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Grappige kat, minder voor jou natuurlijk, maar heb je gelijk geoefend voor de konijnen die je nu hebt. Doe je goed je aanmelden hier, je kunt nooit genoeg info hebben, iedereen moet leren, ik weet nog lang niet alles ook al heb ik al 25 jaar konijnen dingen veranderen, ik leer nog iedere dag, en fouten maak ik helaas ook nog steeds, maar dit forum met zoveel mensen de ene weet veel over het ene en iemand anders weet weer andere dingen zo leer je toch van elkaar, welkom!

hoe breed is je ren je kooi komt op 57 cm2 als de 57 de breedte is anders is het 47 cm2 om op 2 m2 te komen zou hij ook 120 cm breed moeten zijn, vandaar mijn vraag, kooien zijn vaak of eigenlijk altijd al mini voor 1 konijn, en vandaar mooi dat rennen er zijn maar om de juiste oppervlakte te krijgen heb je altijd een flinke ren nodig, daarom koop ik nooit een kooi maar een grote ren en leg er een mandje in en wc bak heb je ook geen problemen met aansluiten van kooi op de ren. En een ren kun je opklappen overdag een kooi zet je niet even achter een deur of zo.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan zou ik de ren uitbreiden als ik jou was, dat je echt minimaal 2 m2 hebt, konijnen moeten 24/7 voldoende ruimte hebben, ook al zouden ze 18 uur 30m2 hebben dan zitten ze nog 6 uur in een behoorlijk te kleine ruimte en dat wil je toch niet,hun tekort doen? Ik ben daar nogal strikt in en ik zelf moet er niet aandenken mijn nijnen in een kleine ruimte op te sluiten vond mijn koppelen al zo benauwend en dat was 3 m2 denk er over na, ik weet dat je echt je best doet voor hun hoor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oke ga er nog een ren bij halen van de week, wil ze zeker niet in een te kleine ruimte opsluiten. Zodra ze netjes alles in de kooi doen en ik 100% zeker ben dat ze niet aan de meubels knagen mogen ze 24/7 los huppen, dit is maar voor tijdelijk dus.

Meer info is natuurlijk van harte welkom, hoe meer ik leer hoe beter.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Super! Zullen je konijntjes geweldig vinden. Mijn ram die vind de ruimte waar hij nu in zit af en toe vervelend (hij probeert stiekem mee te lopen met mij naar een ander deel als ik de deur open of hij staat tegen de deur met zijn pootjes)is ongeveer 24 m2 maar hij is gewend aan het hele huis (75 m2) maar hij heeft net een paar weken een nieuwe dame en ik wil even niet dat ze te ver wandelen tot dat het lekker genoeg gaat krijgt hij zijn volledige ruimte weer, zo zie je wat ruimte doet. Sommige mensen vinden me irritant dat ik zo hamer op de minimum oppervlaktes bij konijnen, ik kom gewoon op voor mijn grote liefde hahaha.

oh ja je kunt nooit 100% zeker zijn dat ze niet knagen aan je meubels helaas, kijk naar mijn ram die knaagde niet tot hij deze dame leerde kennen ( ja hij knaagde wilgentakken natuurlijk wel) maar ja wie weet heb jij nette dames. En over je onderwerp knagen aan het tapijt let ook op dat ze niet teveel of liever geheel geen kleed op eet ivm kans op verstoppingen, ik weet even niet meer of dat al gezegd was.

jij komt er wel, stukje bij beetje dag bij dag, iedereen hier heeft het zo moeten leren volgens mij. Geniet ervan, leer lekker door, op naar een gelukkig konijnenleven toch?

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 uur geleden zei Gridje:

 

En over je onderwerp knagen aan het tapijt let ook op dat ze niet teveel of liever geheel geen kleed op eet ivm kans op verstoppingen, ik weet even niet meer of dat al gezegd was.

 

Je had nog niet verteld dat ze hierdoor verstopt kunnen raken. De kooi en ren staan op een fleecekleed ivm het vele uitglijden op het laminaat en daar knagen ze gelukkig ( tot nu toe ) niet aan. Mochten ze weer of/ aan het vloerkleed, fleecedeken knagen dan gaat deze weg, ik wil niet hebben dat ze ziek worden.

Verder geniet ik van de konijntjes en hoop zeker dat ze hier een gelukkig konijnenleven krijgen/ hebben.

Mijn profielfoto zijn Andrea en Huppel ( mijn nijntjes ).

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze zien er super schattig uit die 2! Heb nog wat een fleecekleed is niet de beste ondergrond door het synthetische materiaal kunnen de hakken sneller kaal worden en wondjes krijgen (achterpoten) aangeraden wordt natuurlijk materiaal, zoals katoen (handdoek bijvoorbeeld) te gebruiken om dit te voorkomen, ook weer opletten met het opeten natuurlijk.

Ik heb helaas geen foto van mijn huidig koppel wimpie en Romy, mijn pc weigert het en ik ben digitaal heel slecht, dit was mijn koppel van een paar jaar terug Norris (rechts) en Daphne (links)

Link naar reactie
Delen op andere sites

De meeste leren het volgens mij, anders heb je altijd wel een oude handdoek denk ik? Nee Norris en Daphne waren gewone maat konijn, Romy is een hangoor en Wimpie ook normaal formaat, eigenlijk lijken ze wat op mijn profielfoto konijnen, Wimpie heeft alleen wat meer wit dan Norris, en Romy is egaler grijs, met een witte buik en hangende oren natuurlijk, simpel omschreven

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 jaar later...
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .