Ga naar inhoud

Gedrag na castratie konijn


Cake

Aanbevolen berichten

Afgelopen dinsdag is mijn konijntje gecastreerd. De eerste dag was hij meteen al weer levendig en at en dronk hij goed. Hij moest wel in zijn kooi blijven, maar ik zag geen gek gedrag. De tweede dag mocht hij al weer af en toe uit de kooi, omdat hij dit gewend is en telkens tegen het deurtje aan stond en vroeg: "mag ik er alsjeblieft uit" haha. Normaal sprint hij door de kamer en maakt hij veel binkies, komt hij knuffelen enzovoorts; maar hij heeft eigenlijk alleen maar onder het bed gelegen (geslapen?). Dit vond ik alleen niet heel gek, want hij heeft natuurlijk wel hechtingen en het is logisch dat hij nog niet helemaal fit is. Alleen de dagen erna, tot vandaag, vindt ik dat hij nog steeds niet heel blij is en vooral veel slaapt.. Ik laat hem namelijk ook niet heel veel meer uit zijn kooi, omdat hij dan toch alleen maar onder het bed gaat zitten/slapen en hij niet meer er onderuit wilt komen. Terwijl dit eerder nooit een probleem was. Als ik de antibiotica moet geven gaat hij ook heel erg tegenstribbelen (heel erg graven en mij kleine bijtjes geven) omdat hij het gewoon echt niet prettig vindt. Ik ben nu ook bang dat hij angstig kan worden, wat ik echt niet wil... Ik wil dus vanavond of morgen gaas gaan halen en dit onder mijn bed doen, zodat hij er niet meer onder kan en wel uit zijn kooi kan en ik niet steeds de strijd heb als ik weg moet en hij niet wilt komen.

Maar mijn vraag aan jullie is eigenlijk: Hoe lang kan een konijntje wat suffig zijn na een castratie?  

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb je antibiotica gekregen na de castratie van een ram? Dat is niet zo gebruikelijk. Over het algemeen krijg je wat pijnstilling mee voor de eerste dag / dagen en dat is het. Het kan zijn dat hij door de antibiotica niet helemaal fit is, was er behalve castratie nog iets anders aan de hand? Een antibiotica beschadigd de darmflora en heeft schadelijke invloed op het immuunsysteem. Normaal wordt dat alleen gegeven als een konijn echt een infectie heeft die alleen met antibiotica te verhelpen is. Niet zomaar.

Een narcose is ook best heftig voor een konijn en daar kunnen ze ook wel een dag of 3-4 van van slag zijn. Maar dan zou hij inmiddels wel weer bijgetrokken moeten zijn hoor!

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden zei Evee:

Heb je antibiotica gekregen na de castratie van een ram? Dat is niet zo gebruikelijk. Over het algemeen krijg je wat pijnstilling mee voor de eerste dag / dagen en dat is het. Het kan zijn dat hij door de antibiotica niet helemaal fit is, was er behalve castratie nog iets anders aan de hand? Een antibiotica beschadigd de darmflora en heeft schadelijke invloed op het immuunsysteem. Normaal wordt dat alleen gegeven als een konijn echt een infectie heeft die alleen met antibiotica te verhelpen is. Niet zomaar.

Een narcose is ook best heftig voor een konijn en daar kunnen ze ook wel een dag of 3-4 van van slag zijn. Maar dan zou hij inmiddels wel weer bijgetrokken moeten zijn hoor!

Ik heb carprofen drops meegekregen.. dit is pijnstilling en het moet ervoor zorgen dat er geen ontsteking ontstaat. Er was verder niks aan de hand.. ik heb dit nu tot gisteravond gegeven. De eerste dagen ging het redelijk goed zijn bekje in, maar gister ging hij zo tegenstribbelen. Ik vond het zo vervelend dat hij het echt niet wilde hebben dat ik heb besloten vandaag niet meer te geven. De wond ziet er goed uit en het zou toch niet nu nog kunnen gaan ontsteken? Het is morgen een week geleden. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Carprofen is geen antibiotica ;) Dat is een pijnstiller met ontstekingsremmer. Als de wond er goed uit ziet zou ik inderdaad stoppen met die pijnstillers. Best kans dat hij dan snel weer zichzelf is. Van carprofen kunnen dieren bijv. ook misselijk worden. Houd hem wel goed in de gaten, mocht hij nou niet opknappen zou ik toch nog een dierenartsbezoekje brengen, misschien is er dan iets anders mis gegaan!

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uur geleden zei Evee:

Carprofen is geen antibiotica ;) Dat is een pijnstiller met ontstekingsremmer. Als de wond er goed uit ziet zou ik inderdaad stoppen met die pijnstillers. Best kans dat hij dan snel weer zichzelf is. Van carprofen kunnen dieren bijv. ook misselijk worden. Houd hem wel goed in de gaten, mocht hij nou niet opknappen zou ik toch nog een dierenartsbezoekje brengen, misschien is er dan iets anders mis gegaan!

Oh dat dacht ik, excuus. Ik ga hopen dat straks als ik thuis kom het al wat beter is; anders morgen de dierenarts bellen. Bedankt voor je reactie! Hoop dat het door de pijnstiller is gekomen en dat het straks al beter gaat. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .