Ga naar inhoud

Konijn blijft afvallen


yena

Aanbevolen berichten

Hallo iedereen,

Ik ben een beetje radeloos, vandaar dat ik even op dit forum jullie advies wou vragen...  

1 van mijn voedsters, nu 8 jaar oud, is al enkele weken op de sukkel.  Eind december ging het nog goed, en was haar gewicht 1640gr.  De weken die daarop volgden, zag ik ze steeds minder eten, minder keutelen, en in gewicht vrij snel verminderen.  Ik ben toen al begonnen met wat critical care bij te voederen, en cisaral te geven.  Ik heb in totaal 4 nijntjes (2 koppeltjes) (waarvan de oudste 14 jaar!!), en heb al redelijk wat ervaring in het herkennen van symptomen dus heb hier altijd cisaral, metacam, emeprid e.d. in huis, moest er weer eens een konijntje het aan zijn darmen krijgen door bv. de rui of een haarbal ofzo.  
Ik heb haar toen een 10dagen wat bijgevoederd, maar het probleem werd niet beter, integendeel.  Ze was toen, 2 weken geleden, al 200gr afgevallen op 5 weken tijn... 
Ik ben toen naar de dierenarts gegaan, dewelke haar onder narcose een foto genomen hebben en bloed geprikt.  Op de foto was echter niks te zien, in het bloed ook niet...  Enkel een tandje dat wat te lang was, dat hebben ze een beetje bijgeslepen.  Ik moest van de dierenarts toen stoppen met alles, behalve met de cisaral.  Maar toen ging ze helemaal achteruit...  Ik heb haar dan terug naar de dierenarts gebracht, en die heeft haar 3 dagen bijgehouden en per dag ca. 150cc vocht toegediend.  Toen at ze wel wat meer, maar in gewicht ging het nog steeds bergaf.  
Na 3 dagen terug opgehaald, in de hoop dat ze zich herpakt...., maar nee, integendeel.  Drinkt niet, eet niet....  Dus hop, terug naar de dierenarts.  De dierenarts (een zeer konijnkundige) denkt aan impactie van de maag/darmen, waarbij er een gedroogde massa in zit, die moet loskomen...  
De dierenarts kon nog maar 1 ding doen, en dat was haar buikje opendoen onder narcose, om te kijken wat er gaande is.  Dus voorbije dinsdag heeft die dat gedaan.  
Er was ook nog eens naar de tandjes gekeken, en er bleek 1 klein haakje, maar vraag was of dat de oorzaak was van het probleem.  Feit is wel dat ze veel pijn had, zelfs met de Metacam...  Ik hoorde haar regelmatig knarsetanden....  
De dierenarts heeft in haar buikje enkel gezien dat de twaalfvingerige darm een beetje opgezet en ontstoken was.  Raar, want in het bloed was niks te zien.  Voor de rest geen tumoren ofzo.  Hij heeft darmen afgetast en verder niks abnormaal gevoeld/gezien.
Dus sinds gisteren ben ik haar weer gaan ophalen.  Ze is de narcose en operatie goed doorgekomen, dat is ook al heel wat op die leeftijd...  Maar zo oud is ze eigenlijk nog niet, en omdat ze 5 weken geleden nog supergoed was, wil ik toch wel weten wat er aan de hand is. 
Nu krijgt ze 3x per dag Cisaral, 2x per dag Metacam, 2x per dag antibioticum (Sulfatrim).  En ik voeder haar 2x per dag 10ml critical care bij met een spuitje.  Voor het overige slaapt ze heel veel, maar ze eet wel een beetje groenten en gras, maar bijlange niet genoeg.  Ze knarsetand ook nog steeds...  Krijgt nochtans een zware dosis metacam.  Hooi eet ze niet, gras wel.  Haar biks, waar ze anders zo gek op is, ook al enkele weken niet meer.  
Ze was vanmorgen weer afgevallen, en weegt ondertussen nog slechts 1310gr.  Het is een knookje aan het worden...Op zich nog niet te weinig, maar er moet dringend verandering in komen.  
Als ze nu niet betert, weet de dierenarts het ook niet meer...  En moest het tij niet snel keren, dan zal ik na het weekend niet anders kunnen dan haar te laten inslapen vrees ik.  Maar ik doe dat niet graag zomaar, zonder dat ik weet wat er nu gaande is...  
Hopelijk hebben jullie nog tips?  Alles kan helpen !!  Het is normaal een buitenkonijn met een vriendje, maar sinds vorige week heb ik haar binnen gezet, alleen.  Anders kan ik niet in het oog houden wat ze eet e.d.  

Graag jullie advies !
Alvast bedankt 
 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Pff wat naar. Zo te horen is er al heel wat gedaan om te achterhalen wat er aan de hand is. 

Heeft de dierenarts ook aan EC gedacht? Sommige konijnen met EC vallen veel af, zonder de andere symptomen van EC. Maar pijn past daar volgens mij minder pijn (al heeft ze natuurlijk die ontsteking waar ze pijn van kan hebben). Haar baarmoeder was ook goed?

Goed dat je haar naar binnen hebt gehaald zodat ze minder energie hoeft te verbruiken om zich warm te houden.

Sterkte. Hopelijk komt er toch nog uit wat er aan de hand is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Haar baarmoeder was goed denk ik.  Niks abnormaals te zien, noch op de foto, noch in het buikje...
Inderdaad een beetje frustrerend, niet te weten wat er aan de hand is.  Maar ik ga haar sowieso nu nog laten bekomen van de operatie.  Want dat is er toch maar weer bijgekomen hé, terwijl ze zich al zo slecht voelde.  Maar ja, er was geen andere optie.  Hopelijk slaat de antibiotica aan, anders weten we het ook niet meer.  Ik blijf in ieder geval proberen haar te verlekkeren met allerlei groentjes, en ik blijf dwangvoederen tot maandag.  Dan zien hoe ze het doet.  Maar vrees er wat voor.... 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een behandeling tegen EC (met bijvoorbeeld Panacur) zou je eens kunnen overleggen met de DA. Is het geen EC maar wormen, pak je die zo toch ook aan.
Met dank voor deze tip van Aniek heb ik mijn konijn Cas toch vaak weer op de been gekregen, wanneer hij ook weer plots enorm begon af te vallen. (Verder heeft hij tegenwoordig geen symptomen. Alleen dus dat afvallen. Met name na stressvolle situaties)

En was duidelijk waar de pijn vandaan komt? Had ze bijvoorbeeld veel gas in buik en darmen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, ze had geen gas in buik of darmen.  EC of wormbesmetting, dat heb ik gevraagd aan de DA, maar dat zou men gezien hebben in het bloed.  Ook niet dus...  Helaas, want moest er iets duidelijk zijn, dan zou ik het tenminste kunnen behandelen.  Maar nu zitten we met de handen in het haar.  Het is ook niet duidelijk vanwaar de pijn komt.  Misschien nu wel wat meer, aangezien ze net geopereerd is.  Dus dat moeten we wat afwachten.  Eten doet ze een beetje, enkel groenten.  Ik zal haar nog enkele dagen behandelen, en dan zien wat we verder doen.  Want het schijnt dat zo'n impactie van de darmen (als het dat al is), wel weken kan duren eer de aangekoekte massa door de darmen is.  Er zijn nog wel keuteltjes, maar heeeele kleintjes. 
 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ons nijntje gaat helaas nog steeds achteruit...  Ondanks de vele medicatie eet ze niet meer uit zichzelf, keutelt amper of niet meer....  Alles ligt stil vrees ik.  Ook het dwangvoer komt er zelfs niet meer uit...  En ondanks de zware pijnstilling zit ze heel veel te knarsetanden van de pijn.  
Daarom hebben we beslist om haar uit haar lijden te verlossen.  Seffens ga ik haar naar de dierenarts brengen om haar te laten inslapen.  Helaas.....  Dit zal beter zijn voor haar.
Ze is al een paar weken achteruit aan het gaan en ondanks alle behandeling, betert ze niks, integendeel.  Het blijft een moeilijke beslissing....  
Pffft....

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ons nijntje is ondertussen ingeslapen...  
De dierenarts heeft gevraagd of hij autopsie mag doen, omdat het ook voor hem heel onduidelijk was wat er aan de hand was met haar.  Hij is nochtans een heel konijnkundige dierenarts, maar ook voor hen is het soms een raadsel.  Ik ben wel wat benieuwd of er iets gaat uitkomen.  Laat ons hopen, dan weten we toch weer wat meer.  
Het is en blijft triest.... Het zal weer wennen worden.  Zeker voor haar vriendje, die nu alleen achterblijft.  We zullen zien wat we met hem doen.  Misschien dat we hem trachten te koppelen aan ons andere koppeltje dat we nog hebben.  Maar ik heb al veel gelezen dat trio-koppelingen niet zo ideaal zijn.
We zien wel binnen enkele dagen. 
Bedankt voor de lieve reacties !

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .