Ga naar inhoud

Konijn met weinig eetlust


BunnyNies

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

Ik heb een probleem ik heb een moeilijk konijn althans zo zou het overkomen. Bunny is inmiddels 4 
Het is 1jaar geleden begonnen met darm problemen tot niet eten ( verstopping ) tand problemen, ik dacht vorige zomer dat ik hem kwijt was geraakt zo slecht was hij er aan toe.
Ik heb een konijn die totaal geen hooi eet wat biks  en groente (supreme science selective) daar ben ik langere tijd mee bezig aangezien hij overgewicht had 3,5kg.
Vorig jaar is hij zo ziek geweest toen woog hij nog maar 2,1 kg gelukkig was op geknapt weegt nu weer 3kg alleen eten blijft een probleem.
En ik weeg hem niet niet meer ben al blij dat er iets in gaat en hij zich vrolijk voelt.
Hooi vind hij absoluut niet lekker verschillende geprobeerd niks, gedroogde kruiden niks soms een klein strootje maar daar is ook alles mee gezegd.

Nu begint het probleem weer eet slecht drinkt nauwelijks slecht ontlasting ( overdag weinig keutels s'nachts plak poep).
Nu heb ik hem weer met dwangvoer op gang gebracht en eet hij zelf al goed ook groente gaat er redelijk weer in en buiten wat beweging geef ik zodat de darmen opgang blijven. ( teminste dat werkte bij de paarden ook altijd) en keutelt ook weer wat. 

Ondanks dat is hij erg kieskeurig.
Ik pak groente zoals;
Wortel( niet te veel zit suiker in ), pepermunt, peterselie, broccoli ( ik weet het gas vorming dit krijgt hij beperkt ). klein schijfje appel

En dit schotel ik hem ook voor maar laat hij liggen;
Andijvie, witlof, spinazie, plakplooi, bleekselderie, gras banaan,peer aardbei, boerenkool, bloemkool.

Heeft er iemand nog andere groente die ze lekker vinden vind het erg beperkt met wat hij lust ( eet ) en als het hem  niet aanstaat eet hij het dus ook echt niet ! 
Dus leg altijd maar zijn lekkere groente weg ondanks dat afwisseling beter is.
Het is een binnen konijn wat erg lui is letterlijk ben nu vandaag begonnen met Boi Lapis probiotica om hem even een bootst te geven om te kijken of hij hier wat van opknapt en wat enegrie krijgt en anders heb je nog van die vitamines die je kan toevoegen als ik hem daarmee kan oppeppen vind ik het goed maar doe het liever zonder.

Iemand anders nog tips ?

Ik doe me best, dierenartsen daar ben ik geen fan meer van vind dat ze te weinig weten over konijnen en al snel opgeven althans mij praktijken in de buurt.

Groetjes Denise en Bunny 

 

aangepast door Evee
link verwijderd
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dag Denise, je schrijft over tandproblemen in het verleden. Die kunnen teruggekeerd zijn? Dan zou verklaren waarom er weer wat lastig gegeten wordt.

Fan van DA zijn. Ik ben er ook nooit fan van want dat zou betekenen dat de dieren ziek zijn, ik zie ze liever niet (op vaccinaties na ;-)) maar je kan ook op zoek gaan naar konijnkundige DA's. Er staat een lijst hier ergens op BB per regio. Ik zou de link opzoeken maar forum op mobiel is soms wat irritant.

Een DA heb je soms echt wel nodig. Konijnen kunnen zo ongelooflijk snel echt doodziek zijn... Dan moet je wel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

12 minuten geleden zei Laniboekje:

Dag Denise, je schrijft over tandproblemen in het verleden. Die kunnen teruggekeerd zijn? Dan zou verklaren waarom er weer wat lastig gegeten wordt.

Fan van DA zijn. Ik ben er ook nooit fan van want dat zou betekenen dat de dieren ziek zijn, ik zie ze liever niet (op vaccinaties na ;-)) maar je kan ook op zoek gaan naar konijnkundige DA's. Er staat een lijst hier ergens op BB per regio. Ik zou de link opzoeken maar forum op mobiel is soms wat irritant.

Een DA heb je soms echt wel nodig. Konijnen kunnen zo ongelooflijk snel echt doodziek zijn... Dan moet je wel.

Hoi Laniboekje;

Ik ga inderdaad aanstaande vrijdag naar de DA. En ik hoop dat hij op de bio lapis goed reageert en wat meer energie geeft. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even een check naar het gebit bij een goede kundige DA lijkt me sowieso aan te raden. Wat voor tandproblemen had hij? Wat is er toen aan gedaan?

Mocht hij snel haken krijgen kun je overwegen over te stappen op een hardere biks maar je moet eerst weten of dat wel het probleem is.

Heb je al eens hooi vd boer geprobeerd, dit vinden veel konijntjes lekker of hooi met kruiden er door. 

Voor beweging kun je als hij opgeknapt en sterk genoeg is hem na castratie (laten) koppelen aan een voedster. Een soortgenootje zal hem ook goed doen.

Succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja hooi blijft een probleem ik heb echt alles geprobeerd,
Kruiden van deze site, van kruiden hooi tot gewoon hooi, hooi nat maken, uit de supermarkt het hooi, van stal het hooi. Hooi is niet zijn lievelings- eten blijkt.
En dat is eigenlijk al vanaf het begin alleen nu krijgt hij darm problemen omdat hij weinig vezels binnen krijgt. 

Heb ook een keer als tip gekregen hem geen eten te geven dat moeten ze wel hooi eten.
Helaas krijgt hij dan verstopping want hooi weigerde hij te eten ondanks geen brok en komt daarna niet meer op gang dus toen heb ik hem moeten dwangvoeren en dat risico ga ik niet meer lopen. 
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb je al eens FibaFirst van Supreme geprobeerd? Dat is een volledig voer voor konijnen, dus om dagelijks te voeren. Het zijn geen biksjes maar een soort lange vezelige stokjes van voer. Het voer bevat 30% vezels, erg hoog dus en ideaal voor een konijn die geen hooi eet. Hier lusten alle konijnen het graag. Ze krijgen hier dagelijks 1 of 2 stokjes als snoepje. De stokjes ruiken lekker kruidig. Je kunt ze natuurlijk ook in kleine stukjes breken, ze zijn erg bros. Hier pakken ze het stokje van mij aan en rennen er snel mee naar een rustig plekje om het lekker op te smikkelen. Ik heb wel eens gelezen van konijnen die het niet lusten, maar hier eten ze het graag!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 17-2-2016 19:06:17 zei Bammyflurry:

Heb je al eens FibaFirst van Supreme geprobeerd? Dat is een volledig voer voor konijnen, dus om dagelijks te voeren. Het zijn geen biksjes maar een soort lange vezelige stokjes van voer. Het voer bevat 30% vezels, erg hoog dus en ideaal voor een konijn die geen hooi eet. Hier lusten alle konijnen het graag. Ze krijgen hier dagelijks 1 of 2 stokjes als snoepje. De stokjes ruiken lekker kruidig. Je kunt ze natuurlijk ook in kleine stukjes breken, ze zijn erg bros. Hier pakken ze het stokje van mij aan en rennen er snel mee naar een rustig plekje om het lekker op te smikkelen. Ik heb wel eens gelezen van konijnen die het niet lusten, maar hier eten ze het graag!

Zelfs dat heb ik 2x geprobeerd met als gevolg dat hij weinig ging keutelen dus slecht at. 
1x bij de boerenbond gehaald en 1x speciaal voor konijnen met urineweg problemen met minder calcium maar zonder resultaat.

Vrijdag naar de dierenarts geweest voor zijn enting hij heeft bunny geheel gecontroleerd op alles. Hij heeft kleine haakjes de dierenarts denkt niet dat het daar aan kan liggen omdat het minimaal is. Toch hebben we een afspraak voor hem gemaakt om hem te laten helpen in de hoop dat dat toch het probleem is.
En zit zelf te denken aan het oude voer wat ik bunny altijd gaf aangezien ik denk dat sense selective zachte brokjes zijn ten aan zien van Russel Rabbit.
Daar zitten harde vlokken mais in en harde granen. Ik denk dat ik daarop over ga als hij aan zijn tanden is geholpen samen met een beetje sense selective.

Ik weet het dit voer is niet goed omdat ze kieskeurig worden in eten maar hij krijgt pas weer nieuwe brokjes als alles op is.
Ik ben 2jaar terug op sence selective over gegaan omdat bunny overgewicht had. Maar heb de eerste 2jaar toen ik hem Russel Rabbit junior gaf nooit last gehad van gebits problemen en de afgelopen 1,5jaar alleen maar. En overgewicht heeft hij nou nog steeds ondanks de brok verandering ( eigenlijk erger )
Hopelijk slijten daar zijn tanden goed genoeg van.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hope farms super trio is inderdaad goedkoop en goed.

Mijn meiden hebben het ook lang gehad, maar wilden het na een tijdje niet meer.

Er zijn maar weinig konijnen die het lekker vinden, daarom geef ik ook care+ aan. Inderdaad een stuk duurder, mijn portemonnee is er ook niet heel blij mee :P

Maar wel een brok die veel konijnen heel erg lekker vinden. Werkt het ene niet, heb je dan nog een optie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Pas er wel op dat je niet straks tig merken konijnenvoer hebt staan en je iedere dag wat anders geeft. Dan raken de darmen van slag.

Zelf zweer ik bij HFST. Ik voerde eerst SS maar dat werd wel wat duur met vijf konijnen plus dat ze er niet echt heel wild van werden (ook wat tandproblemen). Sinds ik HFST voer doen ze er een moord voor, plus nooit meer gebitsproblemen bij de nijnen. Ik denk toch omdat HFST wat harder is dan SS.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan hou ik het even bij Hope farm super trio.
Tot nu toe eet hij het nog niet. Ik geef het samen met ander brok maar hij laat het nog echt liggen.
Hoe pakken jullie dit aan. Als ik hem alleen hope farm super trio gelijk alleen maar geef eet hij het niet en ben ik bang voor gas of verstopping omdat hij anders helemaal niks meer eet. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Bunny is weet terug thuis,
ze hebben de kleine haakjes af gevijld en foto's gemaakt op de foto's was alles goed.
Zijn traan oogjes komen niet van door gegroeide wortels. 
Hij heeft oog druppels gehad omdat de traanbuisjes dicht zitten. Ze hebben nog geprobeerd deze te spoelen maar dat is niet meer gelukt.
Hopelijk met de oog druppels dat het wat minder word.

Bunny krijgt nu anders voer voor z'n tandjes te laten slijten hij eet nu lekker gras dus ben weer helemaal BLIJ !!!!

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Ik heb ook problemen met mijn konijn. Hij eet te weinig. Ben al meerdere keren naar de DA geweest. 

Om hem aan het eten te krijgen geef ik hem lekkere dingen zoals:

- wilgentakken (met katjes of met blad), berkenblad en tak, tak en blad van rozenstruik, fluitekruid, bramenblad, peterselie, munt, blauwe bes (beperkt), paardenbloem, tak en blad van perenboom, selderie, blad van druivenplant

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .